Kulutan siis olen

Kulutan siis olen

Mainoksilla luodaan tarpeita, joita tyydyttääksemme me kuluttajat ostamme mainostettuja tuotteita ja palveluksia. Toisinaan tarpeet ovat todellisia, mutta usein eivät. Luomalla tarpeita mainostaja saa kuluttajan kokemaan sielua kuristavan tyhjyyden sisällään. Tuota tyhjyyttä täytetään sitten vaikkapa hiilihapotetulla kasviuutejuomalla, joka lupaa menestystä, onnea ja kauneutta. Oikeasti tuote ei tietenkään sisällä mitään näistä luvatuista ominaisuuksista. 

Myös mediassa ja kulttuurissa sisällön puute voi olla hyvä myyntivaltti. Ympäröivää todellisuutta katsoessa voisi jopa vetää johtopäätöksen, että sisällön puute myy paremmin. Haluamme siis limumme ilman sokeria, politiikkamme ilman politiikkaa ja taiteemme ilman taidetta. Pian saamme myös maailman ilman maata ja ilmaa merenpinnan noustessa ja ilmakehän pilaantuessa. Ja tämä kaikki sen takia, että saisimme täytettyä keksittyjä tarpeita. Tiedämme, että elämäntapamme pitäisi korjata ja suuntaa muuttaa, mutta se vaatisi luopumista tyhjyydestä. 

Koska muutos ja luopuminen ovat aina vaikeita, syytämme mieluummin viestintuojia pahanilmanlinnuiksi ja jatkamme tyhjyyden täyttämistä tyhjällä.