Sähkökannelheviä

Peräpohjolan takana

Tevana3

☆☆☆

Suomalaisen sähkökantelehevin uranuurtaja Juha Jyrkäs yllättää ja julkaisee C-kasetillisen musiikkiaan. Ensimmäinen tämän musiikkitaltioinnin herättämä ajatus on: mistä ihmeestä löydän toimivan kasettinauhurin. Sen verran harvinaista C-kasettien kuuntelu saatika julkaisu on näinä päivinä. Juuri siinä piileekin tämän albumin nerokkuus. On suorastaan pakko kuunnella, mitä tälle muinaiselle tallenneformaatille on nyt äänitetty.

Lähtökohdat musiikkielämykselleni ovat haastavat. Ensin pitää löytää soitin, jotta voisin kuunnella sähkökannelheviä, jota en todellakaan kuuntele kovin usein. Osaisin todennäköisesti kommentoida Debussyn sonaatteja sujuvammin kuin raskaspoljentoista heviä, jossa laulaja vuoroin kirkuu ja mörisee.

Sitten pitää opetella yli 20 vuoden tauon jälkeen käyttämään kasettinauhuria. Kun viimein onnistun laittamaan kasetin oikein päin kasettipesään ja musiikin soimaan, on pakko manailla musiikin surkeaa ja tukkoista sävyä. Tällaisilla rakkineillako musiikkia tosiaan kuunneltiin silloin vanhaan ”hyvään” aikaan?

Peräpohjolan takana -kasetti sisältää kahdeksan biisiä, jotka on säveltänyt ja sanoittanut Juha Jyrkäs. Hän on kalevalaisen ja muinaissuomalaisen kulttuurin uusi soihdunkantaja. Mies on julkaissut kalevalamittaisia runoelmia, luonut kaksikin uutta runomuotoa: satasanaisen sataikon ja 24-tavuisen rahdun, ja soittaa kannelta.

Tottumattoman kuulijan korvissa sähkökannel kuulostaa sähkökitaralta, mutta tieto siitä, että soitin on sähköinen kannel, antaa musiikkiin uuden ulottuvuuden.

Kasetin biisit ovat raskaanpuoleisia, mutta musiikillisesti ne kuulostavat paikoin koomisilta. Mieleen tulee välillä Kummeli, välillä Juice, välillä jokin minulle tuntematon ulkomainen hevibändi – ellei useampikin, sillä musiikissa on merkkejä useammastakin hevisuuntauksesta.

Sanoituksiin en pysty valitettavasti ottamaan kantaa soittimeni surkean äänentoiston vuoksi, sain sanoista selvää vain sieltä täältä. Siitä huolimatta näinä aikoina on virkistävää, kun joku karjuu: ”Raajat auki”.

Maksani teutova -biisi puolestaan sisältää vähintään Putous -tv-sarjaan kelpaavan hittihokeman: ”maksani teutova, menossa mukana”.

Musiikillisesti omaan makuuni ehdottomasti mielenkiintoisin biisi on kasetin B-puolelta löytyvä Duoddaris, jossa kalevalainen ja saamelainen kulttuuri kohtaavat ja luovat yhdessä jotain aivan uutta.

Peräpohjolan takana -albumin muusikot:

Juha Jyrkäs – laulu, sähkökannel, lyömäsoittimet

Aslak Tolonen – basso

Janne Väätäinen – rummut

Anne-Marie Keckman – joiku

Kommentoi Facebookissa
Avatar