Sosiaalinen media trollausalustana

Häiriköt

Kulttuurihäirintä on vallattuja mainostauluja ja mainosparodioita, tai vaikka odottamaton performanssi katuvilinässä. Se on yhteiskunnallista kommentaaria ja luovaa vastarintaa.

www.facebook.com/hairikot

Trollaaminen voi olla hyvinkin mainio tapa osoittaa virheitä maailmassa. Jotkut osaavat jopa tehdä siitä silkkaa taidetta. 

Yllättävän usein huomaa, että ihan vakavasti otettavat mediaorganisaatiotkin rämpivät sosiaalisen median pyörteissä. Mitä tapahtuu, kun koomikko ottaa asiakseen trollata urpoa asiakaspalautetta antavia kuluttajia tai poliisilaitoksia? Tapahtuu kauniita asioita.

Ben Palmerin Customer Service (”Asiakaspalvelu”) -projekti on sarja kommentteja eri yritysten Facebook-seinillä. Hän on vastaillut asiakkaiden antamaan palautteeseen Customer Service -nimellä, joka on saattanut johtaa ihmiset kuvittelemaan kyseessä olevan seinän haltijan virallinen kommentti. Kommenttien tyylilajia voisi kuvailla piikikkääksi, jopa näsäviisaaksi.

Kuva1

Kommentoitavaksi päätyviä asiakaspalautteita yhdistää puolestaan lähes häkellyttävä urpous ja ilkeämielisyys. En siis näe mitään erityistä syytä murehtia mielensä pahoittaneiden palautteenantajien tunteista.

Kuva 2

Toisaalta, usein piikin kohteena on myös yritys, jonka seinällä keskustelu käydään.

Kuva 3

Koska maailmassa ja internetissä on monenlaisia epäkohtia eikä niihin kaikkiin pysty vastaamaan asiakaspalvelun nimissä on Palmer perustanut Facebook-profiilin myös Battmanille. Battman, tuo vähemmän tunnettu viittakostaja, puuttuu vääryyksiin poliisipiirien sosiaalisen median kanavissa.

Kuva 4

Kuva 5

Kuva 6

Eihän näillä operaatioilla oikeasti maailmaan pelasteta, eikä välttämättä hirveästi parannetakaan, mutta kyllä nämä naurattavat. Samalla ne muistuttavat ihmisen lajinomaisesta typeryydestä ja siitä, että julkisten toimijoiden (kaupallisten ja kunnallisten) kannattaisi huolehtia sosiaalisen median kanavistaan. Jos ne eivät huolehdi, joku muu kyllä lopulta huolehtii.

Tämä palauttaakin mieleen melkoisen lystikkään keskustelutuokion, jonka vietin tovereiden kera Guggenheim Helsingin seinällä. Eivät ne tohelot viitsineet vastata tiedusteluihimme tahi kommentteihimme. Suuresti ihmettelin, mitä viestintätoimisto Milttonilla oikein tehdään. Rahaa epäilemättä ovat vaikuttaja- ja yhteisöviestintää varten saaneet, mutta kukaan ei hoida sosiaalista mediaa. Itse olisin asiakkaana kiukkuinen.

On  näemmä käynyt joku sankari myös flodaamassa Guggiksen seinän omilla kuvillaan. Eipä ole kukaan niihinkään reagoinut.

Hyvin te vedätte, hei!

Kuva 7

Kommentoi Facebookissa
Jari Tamminen
  • Avatar Panu

    Onko trollaus demonisoitu mediassa? Ennenkuin valtamedia alkoi puhumaan trollaamisesta, sitä ei pidetty ehkä yhtä vakavana asiana kuin propagandatrolli-inflaation jälkeen..tämän jutun esittämä trollaaminen on suotavaa, jopa suositeltavaa!

    Vastaa
    • Häirikkö Häirikkö

      Kyllähän sitä kovasti demonisoidaan mediassa ja huudetaan Putinia. Itse puhuisin propagandaoperaatioiden kohdalla ihan reilusti, no, propagandaoperaatioista. Trollaaminen on minun mielestä määritelmällisesti verrattomasti anarkistisempaa toimintaa kuin valtiollinen informaatiosodankäynti.

      Vastaa

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kiva, että haluat kommentoida artikkeleita. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat ja se, että olet itse vastuussa kirjoituksestasi.