Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Night Visionsin ohjelmistosta esittelen alla vielä kaksi uutuuselokuvaa, joita yhdistää sarkastinen huumori. Bonuksena vielä miniarvio perjantain erikoisimmasta ensi-illasta.
Olen tähän mennessä nähnyt reilusti yli 20 elokuvaa Rakkautta ja anarkian ohjelmistosta. Edellisten kolmentoista lisäksi tässä on vielä katsomisvinkkejä seitsemän elokuvan osalta.
Täällä sitten taas. Kahvin ja mäkikuplan pitsan voimalla sadetta ja metereologeja uhmaten saavun Suvilahteen, kun Khruangbin on soittanut keikkaansa kahden minuutin verran.
Alta löytyy 13 tärppiä Helsingin isoimman elokuvafestivaalin ohjelmistosta. Rakkautta ja anarkiaa järjestetään tänä vuonna 19.-29. syyskuuta. Lipunmyynti käynnistyy ensi viikolla.
Lukeminen kannattaa lopettaa tähän, jos et ole vielä nähnyt Once Upon a Time … in Hollywoodia. Elokuvassa ei tapahdu montaa sen jännityksen kannalta keskeistä asiaa ja aion paljastaa yksityiskohtaisesti juuri ne tärkeimmät kohdat.
Earl Sweatshirt siirtyi teltasta päälavalle, ja vieläpä alkuiltaan, mikä ei varsinaisesti tehnyt räppärin tehtävää helpoksi.
Flow-lauantaina oli useita hyviä keikkoja, mutta ilta huipentui odotetusti Robynin käsittämättömän intensiiviseen keikkaan.
Cannes lähenee loppuaan, joten on aika summata parhaita elokuvia, joista ei ole vielä aiemmin ollut juttua blogissa.
Palkinnot menivät jo toista vuotta peräkkäin hyvinkin samankaltaisesti. Monien mielestä ohjelmiston paras elokuva Portrait of a Lady on Fire sai pelkän käsikirjoituspalkinnon (viime vuonna Happy as Lazzaro).
Ari Aster nousi viime kesänä monien huulille psykologista kauhua viljelevällä Hereditaryllä, josta tuli pienestä budjetistaan huolimatta menestyselokuva. Kielellä loksautettava klok-äänne nousi ainakin kauhua seuraavien kielille.
Tarantinon elokuvat ovat olleet jo monia vuosia kriittisemmin suhtautuvien katsojien syynissä, koska ne ovat venyneet yhä kauemmaksi viihde-elokuvien rakenteista.
Terrence Malickin A Hidden Life kuvattiin jo vuonna 2016 ja on odottanut ensi-iltaansa pitkään. Malickin faneille on luvattu uutta kautta, jossa tarinallisuus nousisi taas pääosaan.
Kun festivaalia on enää jäljellä muutamia päiviä, voi suomalaisena olla ylpeä siitä, että Koirat eivät käytä housuja on ollut yksi parhaita elokuvia Cannesissa.
Cannesin alkuun on alle kuukausi ja valtaosa ohjelmistosta on nyt selvillä.
Kaksi vuotta sitten ilmestynyt Get Out oli jättimäinen menestys (alle viiden miljoonan dollarin budjetilla se keräsi yli 170 miljoonaa dollaria pelkästään Yhdysvalloissa) ja toi esikoisohjaaja Jordan Peelelle Oscarin parhaasta käsikirjoituksesta.
Berlinalen palkinnot on jaettu ja niiden joukossa oli myös suomalaisnimi.
Tänä vuonna 69. kertaa järjestettävän Berlinalen kilpasarjassa oli yksi peruuntuminen (Zhang Yimoun uusimman elokuvan jälkityöt viivästyivät) ja yleisesti ottaen tasoa ei pidetty kovin korkeana.
Maaliskuun 28.-31. järjestettävä Season film festival kerää yhteen sesongin ajankohtaiset ennakkonäytökset, joiden lisäksi festivaaleilla on muutamia elokuvia, joita ei olla tuomassa Suomessa kaupalliseen levitykseen lainkaan.
Tänään alkava Berlinale on yksi Euroopan kolmesta merkittävimmästä elokuvafestivaalista, jolla on pitkät perinteet myös suomalaisen elokuvan osalta. Vuosien varrella Berliinissä on esitetty aikanaan mm.
Myös kriitikkona kunnostautuneen Ben Sallittin uusin ohjaustyö Fourteen kertoo kahdesta entisestä koulukaverista, jotka erkanevat toisistaan vuosi vuodelta kauemmas. Jo’lla on vaikeuksia pysyä yhdessä työpaikassa pidempään (mm.