Esittävä taideKirjoittanut Tuomas Rantanen

Seksuaalinen ja etninen identiteetti törmäsivät Tampereen teatterikesässä

Lukuaika: < 1 minuutti

Seksuaalinen ja etninen identiteetti törmäsivät Tampereen teatterikesässä

La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I).

Milo Rau & IIPM & Création Studio Théâtre

Tampereen teatterikesän­ ­ohjelmistossa korostuivat tänä vuonna seksuaaliset ja etniset identiteettijännitteet. Molempien teemojen leikkaus oli erityisen vahvasti läsnä australialaisen Briefs Factory -ryhmän hiphop-spektaakkelissa Hot Brown Honey, ­Geoffrey Eristan sooloteoksessa N.E.G.R.O. sekä Johanna Freundlichin sovituksessa Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia -romaanista.

Samaan sarjaan kuului myös Tampereen Työväen Teatterin isolla näyttämöllä nähty sveitsiläisen Milo Raun dokumenttiteatteriteos La Reprise. Esitys pohjautuu Belgian Liègessä vuonna 2012 tapahtuneeseen raakaan murhaan, jonka motiivit olivat rasistisia ja homofobisia.

Gentin kaupunginteatterille kirjoittamassa manifestissaan maailman muuttamiseen ja teatterin yhteisöllistämiseen sitoutunut Rau ei tapaustutkimuksessaan tyydy pelkkään kuvaelmaan. Hän uhraa leijonanosan esityksestä näyttelijöiden taustojen, heidän tapahtumasarjaan liittyvien yhteyksiensä sekä Liègen ahdistavan ilmapiirin purkamiseen. Tätä kautta esityksen katse kohdistuu esittämisen ja todellisuuden väliseen suhteeseen ja teatterin olemukseen ylipäänsä. 

Samalla esityksessä oleellista ei ole vain osoittaa tämän yksittäisen murhan poliittinen luonne, vaan kysyä ­mitä me teemme tämän havainnon takia.

mainos

Milo Rau & IIPM & Création Studio Théâtre:  La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I).

Seuraavaksi 5.9. Het TheaterFestivalilla Gentissä, 17.10. Cherbourg-en-Cotentinissa ja 22.–23.11 European Theatre Festivaleilla Pietarissa