mariabraun9-1600x2400

Esittävä taideKirjoittanut Tuomas Rantanen

Kapitalismi syö lapsensa

Lukuaika: < 1 minuutti

Kapitalismi syö lapsensa

Maria Brauns äktenskap

Rainer Werner Fassbinder & Cilla Back

Lilla Teatern 7.2.2019 asti

Cilla Backin sovitus Rainer Werner Fassbinderin klassikkoelokuvasta Maria Braunin avioliitto (1978) on esteettisesti vaikuttava. Pelkästään Csörsz Khellin veistoksellinen päälavaste elää vahvasti sodan runteleman katukuvan, erilaisten asuntojen sekä vankilaklaustrofobian heijasteena. Sen ruosteisessa mosaiikissa kiteytyvät elämän patina ja ristijännitteet.

Omaleimaista ilmaisuvoimaa ilmentävät myös tarkkaan koreo­grafiaan nojaava näyttämötyö – eivät vähiten Mikko Makkosen tanssin keinoin tulkitsemat sivuroolit. 

Fassbinderin tarina kertoo Maria Braunista, joka menee naimisiin keskellä kolmannen valtakunnan luhistumisvaiheen pommituksia. Mies katoaa ensin sodan melskeisiin ja myöhemmin vankilaan. Uuden ajan itsellinen nainen etenee Länsi-Saksan talousihmeen aallonharjalla käyttämällä hyväkseen neuvokkuuttaan ja viehätysvoimaansa. Tällä tiellä jalkoihin jäävät rakastajat, ystävät ja sukulaiset.

Kansallisten traumojen pöyhijänä tunnettu Fassbinder halusi elokuvallaan osoittaa, kuinka kapitalismi rakentuu fasismin perustalle. Porvarillisen avioliiton tekopyhyys toimii siinä metaforana ihmisiä esineellistävälle valheelle.

mainos

Jo Hanna Schygullan elokuvatulkinta Mariasta oli tiedostavan feministinen. Linda Zilliacuksen yhtä lailla karismaattisesti välittämää naiskuvaa on päivitetty vielä uudelle tasolle. Siinä missä Fassbinderin Maria tuhoutuu kilpailutalouden huonoon karmaan, nykyisen arvokylmyyden sisäistänyt Maria päättää loppuun asti itse kohtalostaan. Katsojan tehtäväksi jää miettiä, kumpi ajankuva on raadollisempi.

Rainer Werner Fassbinder & Cilla Back: Maria Brauns äktenskap

Lilla Teatern 7.2.2019 asti