West Side Gallery

Lukuaika: 3 minuuttia

West Side Gallery

Israelin apartheid-muuri on muuttumassa eksoottiseksi nähtävyydeksi.

Jonotamme pitkään Betlehemin tarkastuspisteellä päästäksemme muurin köyhdyttämään Jeesuksen synnyinkaupunkiin. Kuvaan aikani ratoksi patsastelevia israelilaissotilaita. 

Vieressäni seisovat palestiinalaisnaiset ovat siirtyneet sivuun perusteellisempaa ruumiintarkastusta varten. Sormenjälkitunnistimet tallentavat jokaisen jonottavan palestiinalaisen. Länsimaisilta näyttävät turistit ohjaataan jonoon, joka liikkuu huomattavasti sutjakammin.

Kuvaamiseni lopetaan heti alkuvaiheessa. Israelilaissotilaat kieltävät lyhyesti ja kovaäänisesti minua käyttämästä kameraani. 

Tarkastuspiste johtaa kolkkoon käytävään, jonka metallikalterit jakavat kahtia. Keskipäivän auringonvalo siivilöityy ylhäältä kaltereiden läpi kapealle käytävälle. 

Paikka muistuttaa vankilaa tai paremminkin karjaeläinten kuljetuskuilua, jossa eläimellä on hädin tuskin tilaa kääntyä takaisin. Heti käytävän päässä alkavassa muurissa koreilee Banksyn maalaama kaksiulotteinen ikkunamaisema kahden nojatuolin kera.


Länsirannan 703 kilometriä pitkän muurin ensimmäiset sata metriä ovat julisteiden, graffitien ja maalausten peitossa. Ne kuvaavat miehityksen ja muurin laittomuutta ja vastarintaa.

Maalauksissa saarrossa elävät palestiinalaiset kapuavat portaita pitkin tai Banksyn ilmapallon avulla muurin harjanteelle. 

Kävelemme muurin viertä pakolaisleiri Aidaan kuvaamaan portugalilaisen kuvataiteilijan viime kesänä maalaamaa graffitia. Edna Costa, taiteilijanimeltään Maria Imaginario, osallistui kotien tuhoamista vastustavan kansalaisjärjestö ICAHD:n järjestämälle talonrakennusleirille Länsirannalla ensimmäistä kertaa vuonna 2008.

Viime vuonna leiriläiset päättivät toimia ihmiskilpinä suuren kerrostalon tuhoamista vastaan ja joutuivat asukkaiden kanssa poliisin runtelemiksi. Eri arvioiden mukaan 600–1?000 poliisia ryntäsi alueelle. Asukkaat ja leiriläiset evakuoitiin talosta retuuttamalla, tönimällä ja potkimalla. 

Monet saivat erityiskohtelua sotilaiden nyrkeistä ja kengänpohjista ja päätyivät sairaalakuntoon. Kukaan talon asukkaista ei saanut palata hakemaan henkilökohtaisia tavaroitaan, kuten lompakkoaan tai passiaan. Koko kerrostalo irtaimistoineen räjäytettiin vielä samana päivänä.

Palestiinalaisten omaisuuden varastaminen on yleistä talojen tuhoamisten yhteydessä. Eräs palestiinalainen joutui toteamaan, että poliisit palkitsivat itsensä uurastuksesta, jonka hänen kotinsa tuhoaminen aiheutti, syömällä mahansa täyteen ravintolassa hänen luottokortillaan. 

 
Costa maalasi Aidan pakolaisleirin läpi menevään muuriin viime vuonna maalauksen, jossa israelilaisen traktorin metallipallo osuu suureen ihmisen sydämeen. 

Ednalla ei ollut minkäänlaisia takeita siitä, millaisia maalausmateriaaleja ja -välineitä hän saisi käsiinsä ja kuinka Aidan asukkaat suhtautuisivat graffitiin. Lähtökohta maalaukselle oli luoda yksinkertainen, vahva sanoma.

”Paikallisten palestiinalaisten ’lupa’ maalaukselle on erityisen tärkeä, koska he eivät halua, että muuriin maalataan tavallisia ja kauniita kuvia, jotka muuttavat muurin normaaliksi seinäksi”, Costa korostaa.  

Monet paikalliset ovat kertoneet arvostavansa Banksyn kaltaisten taiteilijoiden puuttumista konfliktiin. Muurissa on yhdeksän Banksyn tekemää maalausta, ja taiteilija itse on tuominnut muurin julkisesti ja todennut sen muuttavan Palestiinan maailman suurimmaksi avovankilaksi. 

Vaikka maalaukset lisäävät kansainvälistä huomiota, vaarana on, että muuri muuttuu turistien matkanähtävyydeksi. Jotkut paikallisista palestiinalaisista ovat kritisoineet kansainvälisiä taiteilijoita siitä, että he estetisoivat muurin brutaalin todellisuuden. 

Palestiinalaisjärjestö BADIL:n koordinaattori Nidal Alazza on yksi kriitikoista.

”Liian monet laittomat rakennelmat, kuten palestiinalaisalueita anastava muuri, muuttuvat nopeasti asukkaiden päivittäiseksi todellisuudeksi, ja he alkavat nähdä rakennelmat normaalina ympäristönään. Kauniit maalaukset muurissa voivat edesauttaa tällaista normalisoitumista”, Alazza kertoo.

Hän ei vastusta visuaalista vastarintaa vaan korostaa sanoman pohjimmaisten syiden muistamista.

mainos

”Artisten ja järjestöjen omat nimimerkit muurissa ajavat ainoastaan tekijöiden omia etuja. Jos kansainväliset toimijat haluavat osoittaa solidaarisuutensa muuria vastaan, heidän tulisi tehdä se palestiinalaisten toiveita ja tapoja kunnioittaen”, Alazza kehottaa. 

_______________

Hebronissa sataa paskaa niskaan

Vilkkaan palestiinalaisen kauppakaupungin Hebronin tyhjät kadut ja torit muistuttavat aavekaupunkia. Suljetun pääkadun liikkeiden oviin on maalattu punaisella maalilla hepreaksi ”kuolema arabeille”.

Hebronin keskustan viimeisen jäljellä olevan kauppakadun molemmin puolin kohoavat kerrostalot kuuluivat ennen palestiinalaisille. Viereisen kerrostalon kuudesta kerroksesta palestiinalaiset omistavat vain katutason, koska siirtokuntalaiset ovat ottaneet haltuunsa kaikki ylimmät viisi kerrosta. Kauppakadun taivasnäkymä on korvattu ensimmäisen ja ylempien kerrosten väliin sijoitetulla rautasäleiköllä.

Säleikön päällä lojuva epämääräinen tavarajätös ja rikkimenneet roskapussit on heitetty siirtokuntalaisten ikkunoista ja parvekkeilta. Israelilaisen kansalaisjärjestön B’Tselemin Hebronin koordinaattori Musa Abu Hashhash kertoo, että säleikkö ripustettiin estämään siirtokuntalaisten tekemää ilkivaltaa. Hän korostaa, että säleikön tultua siirtokuntalaiset ovat keksineet yhä väkivaltaisempia tapoja kiusata palestiinalaisia.

Useissa tapauksissa säleikön läpi heitetyt kivet, tiiliskivet ja rautakanget ovat vahingoittaneet, vammauttaneet tai tappaneet kauppakadulla ostoksia tekeviä palestiinalaisia.

Kauppakadulla käveleviä ei uhkaa pelkästään tapetuksi tuleminen vaan myös jokapäiväinen julkinen nöyryyttäminen. Eritteillä vandalisoiminen tapahtuu muovipusseilla, jotka siirtokuntalaiset ovat täyttäneet omalla virtsallaan ja ulosteellaan.

Hebronissa vettä sataa harvoin, mutta paskaa sitäkin useammin.

_______________

Kodittomien muuri

Vuodesta 1967 lähtien Israel on tuhonnut yli 24?000 palestiinalaista kotia. Talojen tuhoamisella vähennetään palestiinalaisasutusta ja vallataan tilaa Israelin siirtokunnille.

Tuhoamista perustellaan rakennuslupien puuttumisella. Palestiinalaisilla ei ole rakennuslupia, koska Israel ei myönnä niitä palestiinalaisperheille, vaikka he omistavat asuttamansa maa-alueen. Tuhoamisoperaatio täyttää Geneven sopimuksen sotarikoksen määritelmän. Se tapahtuu palestiinalaisten omalla maa-alueella, vuonna 1967 määrättyjen rajojen sisällä.

Israelilainen kansalaisjärjestö ICAHD (Israeli Committee Against House Demolitions) jälleenrakentaa palestiinalaisten taloja vuosittain.

 
Muurin rakennustyöt alkoivat 16 vuotta sitten. Nykyisellään Israel anastaa sillä laittomasti yli 10 prosenttia palestiinalaisten maa-alueesta Länsirannalla. Muuri estää ihmisiä liikkumasta alueelta toiselle tapaamaan ystäviään ja sukulaisiaan, sekä hakemasta ja pääsemästä töihin eri paikkakunnille.

_______________

Meeri Koutaniemi

  • 26.4.2010