Toy-toy alkaa taas

Lukuaika: 2 minuuttia

Toy-toy alkaa taas

Toisaalta: Toy-toy eli zulujen perinteinen protestitanssi on ollut taas puheenaihe Etelä-Afrikassa. Kesäkuussa muisteltiin 31 vuotta sitten tapahtuneita Soweton koululaismellakoita, jälleen toy-toyn rytmissä.

Toy-toy eli zulujen perinteinen protestitanssi on ollut taas puheenaihe Etelä-Afrikassa. Kesäkuussa muisteltiin 31 vuotta sitten tapahtuneita Soweton koululaismellakoita, jälleen toy-toyn rytmissä.

Vuonna 1976 kesäkuun 16. päivän aamuna sowetolaiset lapset tanssivat toy-toyta apartheidin sortavia koululakeja vastaan. Joukkomurha tuli tyhjästä. Poliisi ampui kadulle lähes 300 koululaista.

Nykyään kesäkuun 16. on kansallinen lomapäivä, jolloin ihmiset kokoontuvat kunnioittamaan mellakoita vanhoihin koulupukuihinsa ja -univormuihinsa pukeutuneina.

Keski-ikäiset ihmiset näyttävät nyt kömpelöiltä liian kireissä vaatteissaan. tv-dokumenteissa haastatellaan henkiin jääneitä taistelijoita. Media hehkuttaa niiden puolesta, “jotka uhrasivat elämänsä, jotta me voisimme olla vapaita”.

Valkoinen entinen poliisi, joka osallistui ampumiseen, kertoi päivästä tv-dokumentissa. Hän ei osoittanut lainkaan katumusta, vaan viileästi puolusti valtion toimia. Hänen kommenttinsa paljastivat Etelä-Afrikan yhteiskunnan voimakkaan jakautumisen, joka on todellisuutta vieläkin.

Demokratia on täällä yhä nuori ja hauras. Saavutetut vapaudet harmittavat entisiä vallanpitäjiä ja heidän kannattajiaan.

Toy-toy-tanssista alkaneen taistelun tavoitteena ei ollut vain tasa-arvo valkoisten kanssa, vaan myös köyhyyden lopettaminen. Se oli Vapauden peruskirjan eli ANC:n, SAIC:n,

Värillisten kansalliskongressin ja Etelä-Afrikan ammattijärjestöjen keskusliitton SACTU:n yhteisen asiakirjan päävaatimus. Asiakirjasta tuli vapautusliikkeen hymni.

Tänä vuonna vuoden 1976 -muistojuhlat eivät tyytyneet pelkkään mellakkanostalgiaan. Muutama päivä ennen juhlapäivää Etelä-Afrikka hiljeni suurlakon seurauksena. Julkisten alojen työntekijöiden järjestämään lakkoon liittyi useita muita aloja. Hallitus ja media arkailivat kutsua lakkoa yleislakoksi, vaikka siltä se näytti. Kaupat olivat kiinni, ei ollut ruuhkaa, koulut, sairaalat ja ministeriöt olivat kiinni, julkinen liikenne ei toiminut.

Ja sitten toy-toy-tanssi alkoi. Liittoväkeä kokoontui Pretoriaan bussilasteittain 40 kylästä ja kaupungista ympäri maan. Laaja protestikulkue tanssi myös Pretorian hallituspalatsin toimistojen läpi.

Median mukaan lakko oli vahingollinen. “Liitot iskevät heikkoon kohtaan”, Sowetan-lehden kansi kirkui. Lakko tähtäsi palveluiden “lamauttamiseen” ja “halvaannuttamiseen”, Pretorian News -lehti julisti. Kerrottiin, että poliisien valiojoukot olivat hälytysvalmiudessa.

Kovaääniset, riehakkaat ja vihaiset toy-toy-tanssit eivät kuitenkaan purkautuneet sellaiseksi väkivallaksi, mitä media ennusti. Syvimmiltään tilanne on epätoivoinen. Lakko oli laajin työnseisaus sitten apartheidin kaatumisen.

Lakkoilevat julkisen alan työntekijät, erityisesti opettajat ja sairaanhoitajat, ovat valtion huonoimmin palkattuja työntekijöitä. Kaikki aloittelevat opettajat ja sairaanhoitajat elävät köyhyydessä, etenkin, jos he ovat perheen ainoita palkansaajia, ja niin on useissa tapauksissa.

Lakkoilijat vaativat 10 prosentin palkankorotusta. Afrikan kansalliskongressin ANC:n hallitus, aiempi Vapauden peruskirjan vapautusliike, tarjosi heille vain seitsemän prosentin korotusta, samalla kun valtion huippuvirkamiehille ja kansanedustajille luvattiin moninkertaisesti enemmän.

Toy-toy-tanssijat sättivät hallituksen ajamaa uusliberaalia politiikkaa, jonka seurauksena pieni, mutta kasvava keskiluokka lihoo.

Lakon saama julkinen sympatia levisi laajalle. Hallitus ampui itseään jalkaan, kun se ilmoitti, että kaikki lakkoilleet sairaanhoitajat oli erotettu, jopa ne hoitajat, jotka palasivat työhönsä pitääkseen yllä kaikista keskeisimmät palvelut.

Lakon aikana monet pastorit Pretorian kirkoissa lainasivat evankeliumia moittiakseen vallanpitäjien ikuista ahneutta. Jotkut tanssivista lakkolaisista kantoivat mielenosoituksissa julisteita, joissa muistutettiin, että Jumala on köyhien puolella.

16. kesäkuuta 1976 nuoret värväytyivät sankoin joukoin taistelijoiksi vapautusliikkeen puolelle. Tänä vuonna jo keski-ikäistyneet vapaustaistelijat tanssivat taas toy-toyta. Lakkomarssijoukon etunenässä tanssi Etelä-Afrikan turvallisuusjoukkojen liitto SASFU.

Englannista suomentanut Hannele Huhtala.

mainos

Mark Waller

  • 9.9.2009