Lukijaposti

Lukuaika: 4 minuuttia

Lukijaposti

Voiman ja Fifin lukijoilla on asiaa.

Mitä kuuluu Gilbert Adille?

Hanna Nikkasen kirjoitus Gilbert Adista (2/2009) masensi minua. Täällä Kotkassa vastaanottokeskuksessa asuu kongolainen 37-vuotias mies. Hän odottaa oleskelulupaa ja toivoo perheen yhdistämistä, vaimo ja kaksi lasta Kongossa. Luettuani tämän Gilbert Adin tarinan en ole uskaltanut kertoa tälle miehelle kuinka toivotonta hänen odotuksensa voi olla. Jos teillä on Adista tämän hetkistä tietoa olisin kiitollinen niistä.

Esko Hämäläinen

_______________

Toimittaja vastaa

Olimme tänään 25. marraskuuta Helsinki-Vantaan lentokentällä Gilbert Adin perhettä vastassa. Melkein kahdeksan vuoden erossa olon jälkeen tarina sai siis ihan tässä pari tuntia sitten onnellisen lopun. Maahanmuuttovirasto hylkäsi vuosi sitten perheenjäsenten oleskelulupahakemukset, mutta Helsingin hallinto-oikeus palautti asian kesän lopussa viraston käsiteltäväksi ja lopulta syyskuussa tuli uusi, myönteinen päätös. Ja nyt siis perhe viettää ensimmäistä iltaansa Suomessa.

Liikaa toivoa ei tämän ratkaisun varaan toki kannata rakentaa. Adin asianajajan mukaan kyseessä on harvinainen poikkeustapaus: hän itse arvioi aikaisemmin tänä vuonna onnistumisen todennäköisyyden olevan kaksi prosenttia. Julkisuus on vaikuttanut asiaan. Ei liene syytä olettaa, että ratkaisu kertoisi inhimillisemmistä linjauksista kongolaisten turvapaikkahakemusten tai perheenyhdistämisprosessien suhteen.

Toivonpilkahduksia siis on, mutta kyllä oleskeluluvalla Suomessa olevan afrikkalaisen on aivan hirvittävän vaikea saada perheenyhdistämistä toteutumaan. Vaimon ja kahden lapsen tuloon liittyvät tulorajat ovat selvästi matalampia kuin Adin tapauksessa, jossa jokainen neljästä lapsesta nostaa tulovaatimusta paljon. Mutta vaikeaa, vaikeaa se silti on.

Kiitos viestistäsi ja paljon voimia myös sinne vastaanottokeskukseen.

Hanna Nikkanen

_______________

Siunausta Voimalle

”Hengen voimaa sitä tarvitaan”, Hengen voimaa yhä uudestaan,” tällä laulun sanoilla tahdon tervehtiä ja rauhalla jonka sain Jeesukselta Kristukselta. Onhan ihana aika kautta koko maan piirin, kun Pyhä Henki vuotaa ja evankeliumi voittaa alaa ja ihmiset pelastuvat ja parantuvat ja monta ihmettä tapahtuu Jeesuksen nimessä: Myös täällä Ruotsissa Pyhä Henki on voimakkaasti langennut kokouksissa päällemme ja yhä edelleen, rukoilkaa tämän hyvän puolesta ja enempi tulta ja voimaa ja pelastusta ihmisille, kiitos ja siunausta.

Keijo sweden

_______________

Liian pientä!

Olen viiskytneljä. Lukunäköni alkoi heiketä jo alle viisikymppisenä eikä moniteholasitkaan pysty mahdottomiin. Minusta tämän ikäiset ei vielä ole semmoisia joitten näkemisistä ei ole niin väliä. En näe lukea Philippe Recaceviczin kuvaa eikä se noin pienenä toimisi muutenkaan.

Keijo

_______________

mainos

Musiikki ja raha

Seppo Uimonen (8/2009) ja Paula Vesala (9/2009) ovat aloittaneet keskustelun Voimassa tekijänoikeuksista ja Teoston roolista. Heidän tekstejä lukiessani ajattelin, että tekijänoikeuksista puhuttaessa puhutaan usein eri asioista.

Pienelle tai marginaalille artistille teokset toimivat usein käyntikortteina oman alansa esiintymisiin. Tällöin on artistin kannalta erityisen tärkeää saada teoksensa leviämään mahdollisimman laajalle ja kuluttajien kannalta mahdollisimman edullisesti ja helposti.

Marginaaliartistin ansaintamallissa ei Teostoa tarvita ja usein sieltä ei saisikaan korvauksia, vaikka musiikki soisikin alan nettiradioasemilla. Teosto ei edes voi tietää, mihin korvaus kuuluisi maksaa ja näin nämä marginaaliartistit jäävät vaille korvauksia. Marginaaliaristille Teoston jäsenyys saattaa tulla kalliimmaksi kuin koskaan maksetut tilitykset.

Marginaaliasemille/nettisivuille on todennäköisesti taloudellisesti kannattavampaa pitäytyä Teostoon kuulumattomien artistien esittämisessä, jolloin Teoston jäsenyys poistaa artistin kokonaan soittolistalta. Tällöin sivuston ei tarvitse, maksaa Teosto-tilityksiä. Ehkä marginaaliasemat ja marginaaliartistit voisivatkin luoda keskenään uudenlaisen korvausjärjestelmän, joka perustuisi CC-lisenssien kaltaiseen sopimiseen.

Minusta olisikin mielenkiintoista pohtia minkälaisia ansaintamalleja teoksiin voisi kehittyä, jos uskallettaisiin muuttaa nykyisiä toimintamalleja. Muuttuisiko se pienartisteille helpommaksi vai saavatko suurimmat aina suurimman näkyvyyden? Pirstaloituuko kulutuskulttuurimme vai keskittyykö se vielä tiukemmin yksien haltijoiden käsiin?

Mikä on artistien tekijänoikeuksien asema ja heidän korvauksensa tehdystä työstä? Pitäisikö artistin elanto tulla jo tuotantovaiheesta (esim. apurahoilla, ennakkomyynnillä, sponsoroinneilla + keikkamyynti) ja sen jälkeen antaa musiikki ilmaiseen jakeluun? Mitä silloin tapahtuisi musiikkikulttuurille?

Saija Salonen, Mediatuottaja

_______________

Mautonta leikkiä sioilla

Viime Voimassa ollut Jukka Vuorion juttu Possupediasta oli mielestäni harhaanjohtava ja Tuukan tekemä verinen vastamainos mauton. Kävin mielenkiinnosta katsomassa Possupedian sivuja, enkä löytänyt kuvia iloisista piirrossioista. Sen sijaan sivuilta löytyi paljon tietoa sianlihan käytöstä ja muun muassa opettavainen kaavio, jossa sika oli paloiteltu käyttökelpoisiin osiin kieltä ja sorkkia unohtamatta ja poisheittämättä.

Itse kesäni sikojen kanssa peuhanneena kasvissyöjänä poden huolta hyvinkin lämpimässä ilmapiirissä kasvaneiden kavereideni kohtalosta ja koen tärkeäksi lihansyöjien tiedostavan asenteen ja arvostuksen käyttämäänsä lihaa kohtaan. Tehomaatalous on minustakin törkeää, mutta siinä missä Tuukan vastamainos aiheuttaa vain kuvotusta eikä kunnioita kohdettaan, Possupedia antaa rehellistä tietoa ja tarjoaa näkökulman sikatalouteen sellaisena kuin se voisi hyvässä tapauksessa olla.

Kaikki taitavat kuitenkin jo tietää, että kinkku on aina jonkun kankku, mutta kuinka moni tietää, mikä osa sikaystävää on lapa, tai kuinka potkaa tulisi valmistaa. Mielestäni tieto on arvostuksen perusta, ja on vain hyväksi jos tässä eines- ja pikaruokien ja riiston maailmassa osattaisiin arvostaa ruokaa ja sen tuottajia – ja myös eläimiä.

Onkohan Tuukalla koskaan ollut sikaystävää? Entä millaisen vastamainoskuvan voisi tehdä soijantuottajista, jotka ostavat kokonaisia kyliä maineen ja asukkaineen tuotantokoneistonsa osiksi? Riistoa voi ehkä kuvata fiksumminkin kuin verellä ja suolenpätkillä. Possupedian kokoamista verorahoilla pitää toki kritisoida.

Anna R.

_______________

Hei te siellä!

Mihinkäs osoitteeseen sai lähetellä niitä onnistuneita graffiteja ja muita seinämaalauksia?

Petri

_______________

mainos

Toimitus vastaa

Joka kuukausi Voiman kalenterissa julkaistaan katutaideteos, joka voi olla tarra, graffiti, tagi, seinäkirjoitus tai muu vastaava. Jos törmäät kiinnostavaan, tuoreeseen tai yllättävään katutaiteeseen lähetä kuvia osoitteeseen voima@voima.fi

_______________

Heippa rva Voima!

Olisiko aivan mahdoton ajatus, että maksaisin Voima-lehden tilausmaksun 01.01.2010? Finanssihommani ovat jälleen kerran pitäneet minua pilkkanaan. Ilmoittanette minulle mikäli asia on ylivoimaisen hankala toteuttaa, minulla on vielä yksi munuainen markkinoitavaksi…

Terveisin Ärrä-mies maasta mämmin

_______________

Nestlén vanavedessä

Hälsans Kök on Nestlén merkki. Miksi sitä jatkuvasti mainostetaan Voimassa, Vihreässä Langassa ym.?

Anu

_______________

Toimitus vastaa

Voima on tietoinen, että Nestlé omistaa enemmistön ruotsalaisesta – alun perin israelilaisesta – Hälsans Kök -yrityksestä, joka mainostaa tuotteitaan Voimassa.

Voima ei vastaa minkään lehden sivuilla mainostetun tuotteen eettisyydestä. Voima saa tulonsa mainoksista, emmekä olisi olemassa, jos tarkistaisimme kaikkien lehdessä mainostavien tahojen taustat ja tekisimme mainosten julkaisupäätökset moraalisin perustein. Nestlé on jatkanut äidinmaitokorvikkeidensa myymistä ja markkinoimista kehitysmaissa.

Voima toivottaa Nestlé-aiheiset juttutarjoukset tervetulleeksi.

_______________

Artistilla ei harrasta

On totta, että levytyssopimusten rojaltiehdot tuottavat artisteille usein kohtuuttoman vähän leipää pöytään. Piratismi kuitenkin vain pahentaa tilannetta. Voittoa on tehtävä vaikka väkisin, joten monet levy-yhtiöt ovat kiristäneet sopimusruuvia artistien kohdalla entisestään. Onpa nähty sellaistakin, että yhtiö vaatii itselleen myös osuuden artistin keikkatuloista – vaikka se ei osallistu keikkamyyntiin. Onneksi on tekijänoikeusjärjestöjä kuten Gramex ja Teosto, joiden kautta artistit edelleen saavat toimeentuloa.

On täysin eri asia harrastaa tiettyä asiaa kuin yrittää elättää sillä itsensä ja perheensä. Kuka tahansa voi levittää kotona kehittämiään ruokareseptejä ystävilleen, mutta ravintolan pyörittämiseen tarvitaan täysin erilaista ammattitaitoa. Ja maksavia asiakkaita.

Lottaliina Lehtinen, lakimies, Suomen Muusikkojen Liitto ry

mainos

_______________

Terveisiä Kotkasta…

…ei potkasta! Voima on äärimmäisen hyvä ja tarpeellinen lehti!

Helena

_______________

Hei kommarit!

Miks te ette oo kukaan twitterissä? Onks se liian kapitalistista paskaa mitä te kommarit ette kestä?

Mulvia Siidig

_______________

Köyhien puolesta

Kiitos Kimmo Jylhämölle köyhien puolen pitämisestä Ylen Radio Suomen haastattelussa. Jokainen sana on merkityksellinen, kun yksi uskaltaa pitää heikompien puolta, näyttävät toisetkin voivan tulla perässä. Toivon varassahan moni köyhä tässä kovassa nöyryytys-Suomessa elää, joten sekin elementti tulee siinä.

Helena

_______________

Luottamus meni

Olen menettänyt luottamuksen riippumattomaan mediaan. Haluan peruuttaa Voima-lehden tilaukseni. Olen menettänyt luottamukseni mediaan johtuen läpinäkyvyyden puutteesta uutisoinnissa sikainfluenssan ja rokotusten yhteydessä. Riippumaton ei olekaan sitä. Tietyllä tapaa tulee, tämän hetkisten tietojen valossa, jopa ekoihmisten kontrollointi. Palauttanette ystävällisesti jo maksamani jatkotilauksen hinnan mahdollisimman pian tilille jolta sen maksoin.

Riikka

_______________

Toimitus vastaa:

Voimassa on julkaistu kaksi juttua sikainfluenssasta:

NAFTA influenssan jäljillä

mainos

Ahneiden influenssa

_______________

Hyvä Fifi!

Halusin vain kertoa, että tämä Fifi-sivusto on oikein hyvä. Eipä muuta!

Jyri

_______________

Valkoisen auton tarina Fifissä

Se Talbot ihan paska auto, mutta juttu oli hyvä.

p.

_______________

  • 14.12.2009