Kirjoittanut Jari Tamminen

Kuraa vai kultaa?

Lukuaika: < 1 minuutti

Kuraa vai kultaa?

Voima puhuu: Ei Voima mainoksia tee, vaan vastamainoksia. Sitä kutsutaan journalismiksi.

MTV3:N VIIHDEUUTISTEN toimittaja ihmetteli viime Voimassa ollutta Katin Kulta -vastamainosta. Voiko olutpanimon toimintaa käsitellä tällä tavoin mediassa? Samaisissa Viihdeuutisissa Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liiton toimitusjohtaja, oli sitä mieltä, että Voima ei toimi mainonnan sääntöjen mukaan parodioidessaan yritysten mainoksia. Ei Voima mainoksia tee, vaan vastamainoksia. Sitä kutsutaan journalismiksi.

Voimassa on julkaistu lehden ensi numerosta lähtien vastamainoksia, joka numerossa. Aiemmin sivulla 6, nykyään sivulla 8 tai 10. Vastamainoksissa Voima käyttää mainosten visuaalista kieltä ja estetiikkaa tarjotakseen vilkaisun kulissien taakse sekä välittääkseen näkemyksensä yritysmaailman toiminnasta ja lainalaisuuksista. Lähtökohtana on usein jokin oikea mainos, ei kuitenkaan aina.

MIKSI TEEMME NIITÄ ja miten valitsemme vastamainosten aiheet tuntuvat olevan kysymyksiä, jotka minulle usein esitetään. Näkisin vastamainoksemme osana ylpeää jatkumoa, johon kuuluvat myös poliittiset pilakuvat. Vallankahvassa roikkuvia on parodioitu aikaisemminkin, toivottavasti myös jatkossa.

Yritykset käyttävät entistä suurempaa yhteiskunnallista valtaa ja samalla täyttävät elämämme jatkuvasti lisääntyvällä mainonnan tulvalla. Jos yritys katsoo asiakseen tyrkyttää tuotteitaan kaikkien mahdollisten kanavien kautta, en soisi heidän olevan niin yllättyneitä, kun joku tökkää hieman takaisin.

Markkinointihan on kaksisuuntainen väylä, jossa viestin lähetettyään pitäisi varautua myös vastaukseen. Käytämme vastamainoksissamme mainoksista tuttua kuvakieltä, mutta sisältö on aina toimituksellista. Eihän mainostajilla ole yksinoikeutta visuaaliseen viestintään. Eihän?

MAINOSTAJIEN KESKUUDESSA tuntuu toisinaan elävän näkemys, että mainokseen ei saa reagoida kuin positiivisesti. Jos mainos on hyvä, kuuluu rynnätä kauppaan, antaa Kultahuippu ja lähettää se Cannes’iin. Jos mainos ei ole hyvä, ollaan neutraalisti eikä tehdä mitään.

Ei näin. Jos mainos on ristiriidassa yrityksen toiminnan kanssa, on vähintäänkin asiaankuuluvaa huomauttaa asiasta.

Vastamainos-näyttely Älä osta mitään -päivän avajaisissa 25.11. klo 12–14 Eduskunnan lisärakennuksessa.

Jari Tamminen