Kunnian islam & kristillinen nöyryys

Lukuaika: 2 minuuttia

Kunnian islam & kristillinen nöyryys

Penttiotto Koskinen esitti performanssin moskeijan edessä Turkissa. Poliisikeikkahan siitä tuli.

Konjan kaupunki Turkissa sijaitsee Ankarasta itään, 1 000 metrin korkeudella vuoristossa. Suur-Konjassa elää kaksi miljoonaa ihmistä, ja se on taloudellisesti etenevä kasvukeskus. Silti alueella vallitsee vielä syvä islamilainen kansanusko. Turisteja on vähän, koska kaupunki ei sijaitse rannikolla. Elintaso on kohtalainen suomalaisen näkökulmasta.

Helsinkiläisissä taidepiireissä ja Kuvataideakatemian opettajanakin tunnettu performance-taiteilija Penttiotto Koskinen on jo yli kymmenen vuotta hionut performanssiaan Kuinka kivelle puhutaan. Hän on  esittänyt sitä erilaisina variaatioina muun muassa Varsovassa, Moskovassa ja eri puolilla Suomea. Koskinen on vieraillut tiheään Turkissa, lähinnä saadakseen kosketuksen kotoisesta luterilaisuudesta täysin eroavaan kulttuuriin ja henkiseen ilmapiiriin:

”Joulun alla vein Konjan Valkoisen moskeijan eteen esitykseni Olen mustakivi suutele minua. En halunnut suinkaan loukata islamia, vaan antaa ajatuksen. Muslimithan suutelevat Kaaban mustaa kiveä. Heille se edustaa islamin jumalaa, joka ei ole synnyttänyt ja jolla ei ole poikaa. Islamin jumala on absoluuttinen transsendenssi.”

Koskinen itse on sitoutunut kristinoppiin, joskin hänen käsityksensä siitä on omintakeinen, omaehtoisen teologisen lukeneisuuden ja pohdinnan sävyttämä. Koskisen käsityksen mukaan islam on  kunnian ja etäisyyden teologiaa, jossa inhimillisyys ja armo ovat vain toissijaisessa asemassa, päinvastoin kuin radikaalissa kristinuskossa tai oletetussa alkukristillisyydessä.

”Asettumiseni syrjäytyjän ja maahan pudonneen kerjääjän asentoon moskeijan edessä merkitsee, yhdessä esityksen nimen kanssa, ei enempää eikä vähempää kuin yritystä tuoda lähimmäisen rakkaus islamiin. On jotakin vielä suurempaa ja syvempää kuin absoluuttinen tuonpuoleisuus, tahtoi esitys sanoa”, Koskinen toteaa.

Tuskin Koskinen oli puolilta päivin asettunut moskeijan eteen makaamaan, kun paikalle alkoi kertyä väkeä. Oli arki, vaikkakin persialaisen runoilijan Mevlana Rumin syntymäpäivän 800-vuotisjuhla.

Koskinen toisti maatessaan esityksen nimeä turkin kielellä. Katsomaan pysähtyneet kadunmiehet reagoivat huutamalla poliisia. Kännykät toimivat Turkissakin. Muutamassa minuutissa paikalla oli viisitoista poliisia ja kolme televisiokameraa.

Taiteilija Koskinen ja valokuvaajana toiminut lääkäri Kauko Piirola Lempäälästä pidätettiin välittömästi. Heidät vietiin poliisiasemalle,  jossa hymytön komisario poisti valokuvat Piirolan kamerasta. Jonnekin diginurkkaukseen jäi kuitenkin ohessa nähtävä kuva esityksen alusta. Sitten matkalaiset kuljetettiin hotelliinsa kuulusteltaviksi. Passit valokuvattiin, samoin kasvot. Henkilötiedot kirjattiin läppäriin.

”Komisario oli raivoissaan, koska uskalsin vedota universaaliin rakkauteen ja Rumin nimeen. ’Sinä olet pelkkää roskaa!’ hän huusi minulle naama punaisena”, Koskinen kertoo.

Koskinen on havainnut ilmapiirin jatkuvan kiristymisen Turkissa. eu:n soutaminen ja huopaaminen jäsenyyskysymyksessä vihastuttaa turkkilaisia, koska he katsovat tehneensä jo liikaakin myönnytyksiä. Nationalismi käy kiihkeämmäksi hetki hetkeltä. Kadunmies hurraa Turkin ilmavoimille ”kurditerroristien” pommittamisesta. Ei näytä siltä, että Turkki tai Istanbul olisivat valmiita sillaksi maanosien välillä, kuten matkailumainoksessa kehutaan.

_______________

Sufit & Zayed

Konjaan haudattu Mevlana Rumi on keskeinen tekijä sufilaisuudessa, islamin mystisessä suuntauksessa. Sufilaisuus syntyi 700-luvulla Lähi-idässä, sen perustajana pidetään Rabia’a al Adawiya -nimistä naista. Kanadalainen tutkija ja islam-kriitikko Marvin F. Zayed erottaa sufilaisuuden täysin sunnien ja shiiojen valtiollisesta islamista. Hänen mukaansa Islam kehittyi kahta polkua, sufilaisuuteen perustuvaksi subjektiiviseksi sekä sharian periaatteille perustuvaksi tavoitehakuiseksi islamiksi. Sufilaisille Koraani on hengellisen tiedon opas, ei lakikokoelma. Zayedin mukaan sufilaisuus vertautuu enemmän Jeesuksen kuin Muhammedin oppeihin.

Marvin F. Zayed luennoi Vapaa-ajattelijain liiton järjestämässä seminaarissa 16.2. klo 14. Tieteiden talo, Kirkkotie 6, Helsinki.

Erkki Haapaniemi

  • 9.9.2009