Ilmaista lounasta ei ole

Lukuaika: < 1 minuutti

Ilmaista lounasta ei ole

voima puhuu | ilmaista lounasta ei ole

Etenkin rokilla ja elokuvalla kyllästetty Voiman 7/2002 mainosprofiili paljastaa armottomasti, mistä on kysymys: toistuvista väärinkäsityksistä huolimatta Voima on aidosti kaupallinen tuote. Kyse on siitä, että ilmaisjakelulehden lukijat maksavat lukemastaan antautumalla lehden mainosten vieteltäväksi.

Tätä asiaintilaa ei muuta se, että Voiman yksi journalistis-poliittinen pyrkimys on tehdä journalismin, politiikan ja markkinavoimien keskinäistä suhdetta läpinäkyväksi. Tämän kolmoisdraaman uudelleendramatisointi ei silti ole mikään heittoistuin sen ulkopuolelle. Tästä esimerkiksi käyköön käsillä olevan lehden takasisäkannessa sijaitseva poliittisen viikkolehden ilmoitus. Sen mannekiinina esiintyy Voiman kustannuspäällikkö.

Itsensä tuotteistuksen takana on epäilemättä kustannuspäällikön sivupersoona ilmoittavaa lehteä lähellä olevan puolueen helsinkiläisenä kellokkaana. Tässä kohtaa sopii kysyä, onko tällainen taustakytkentöjen läpinäkyväksi tekeminen ehkä itsessään osa kieroa taktiikkaa viattomien lukijoiden höynäyttämiseksi. Osa mahdollisista hyödyistä saattaa nimittäin realisoitua vasta kun niitä tällä tavoin läpivalaistaan.

Tarkkaavainen lukija on kuitenkin jo aikaa sitten huomannut, ettei tämä kirjoitus ole journalistisesti riippumaton, vaan se on kirjoitettu Voima Kustannus Oy:n nimissä ja siihen on avoimen läpinäkyvästi upotettu sisään vähintään kustannusyhtiön oma kaupallinen intressi. Voiman kustannuspäällikkö onkin luvannut poseerata – aivan ilmaiseksi – myös kaikkia muita puolueita lähellä olevien lehtien vastaavissa ilmoituksissa. Mainostilan hinnoittelussa luvataan soveltaa puoluepoliittista tasapuolisuutta.

Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy

  • 9.9.2009