Kirjoittanut Tuomas Rantanen

dokumentti rynnii valkokankaalle

Lukuaika: 2 minuuttia

dokumentti rynnii valkokankaalle

Forumin elokuvateatterikompleksissa Helsingissä käynnistyi lokakuun lopussa dokumenttien kaupalliseen elokuvateatteriesittämiseen keskittyvä DocPoint Foorumi.

Forumin elokuvateatterikompleksissa Helsingissä käynnistyi lokakuun lopussa dokumenttien kaupalliseen elokuvateatteriesittämiseen keskittyvä DocPoint Foorumi. Hankkeessa ovat mukana Suomen suurin elokuvateatteriketju Finnkino Oy ja Helsingin dokumenttielokuvafestivaalien järjestäjä DocPoint ry.

Michael Mooren dokumenttien ja Morgan Spurlockin tuoreen Super Size Me -filmin menestysten jälkeen elokuva-alan kaupalliset toimijat ovat huomanneet, että myös dokumentit voivat myydä hyvin. Viime tammikuussa kolmatta kertaa järjestetty DocPoint saavutti peräti 14 000 katsojaa. Finnkinon ohjelmistopäällikkö

Kaj Itämäen mukaan DocPoint Foorumissa dokumentteja on jatkuvasti esillä fiktioiden rinnalla, jolloin niiden pariin eksyy uutta yleisöä. Dokumentteja näytetään erikokoisissa saleissa kunkin elokuvan kysynnän mukaan. Vähemmän ennakkohuomiota herättäviä elokuvia voidaan pyörittää harvemmalla esitystahdilla pitempiä ajanjaksoja, jolloin myös hitaasti reagoiva kulttuurimedia ja puskaradio ehtivät mukaan.

Kotimaisten elokuvatuottajien ja julkisten rahoittajien haaveissa liikevaihdon mahdollinen lisääntyminen vahvistaisi dokumenttien tekemisen resursseja. Itämäkikin on optimistinen: ”On mahdollista, että dokumenttielokuville genrenä kehittyisi samanlainen yleisön myönteinen ennakko-odote kuin mikä on ollut jo pitempään kotimaisella draamalla.”

Ylen Dokumenttiprojektin tuottaja Iikka Vehkalahti toteaa, että dokumenttielokuvilla on Suomessa paljon potentiaalista yleisöä myös siksi, että meillä dokumentteja esitetään televisiossa jopa hyvinä esitysaikoina. Elokuvien suuntaaminen teatterilevitykseen saattaa tarkoittaa sitä, että jatkossa tehdään suuremmilla resursseilla vähemmän elokuvia ja niissä korostuu tv-tuotantoja enemmän elokuvallinen ilmaisuestetiikka.

Sandrew Metronomen markkinointipäällikkö Peter Toiviainen varoittaa levittäjänä, että ”dokkareiden elokuvateatterilevitys voidaan tappaa alkuunsa, jos asenteiden tasolla jäädään nyhjäämään perinteisessä marginaalissa”.

Kuka tahansa elokuvissa kävijä voi olla myös dokumenttiyleisöä. Samalla tekijöiden pitää hyväksyä se, että oma taiteellinen tuotos tuotteistetaan yleisölle.

Dokumenttien tuotteistuksessa tarvitaan myös uusia oppeja. DocPointia vielä viime vuonna johtanut elokuvaohjaaja Arto Halonen kertoo ihaillen norjalaisesta Åge Hoffartista, joka levittäjänä hankki Norjassa Cool & Crazy -mieskuoroelokuvalle 585 000 elokuvateatterikatsojaa. Sikäläinen draamaelokuvan katsojaennätys on runsaat 700 000.

Halosen mukaan kaupallisen levittäjän pitääkin tuntea riittävän hyvin dokumenttien tekijät ja tarjonta voidakseen tietää, mitä voi myydä ja miten.

”Se ei silti tarkoita sitä, että levittäjä ohjaisi sisällöntuottamista johonkin ennalta haluamaansa suuntaan, vaan sitä, että jo matkalla syntyy ideoita siitä, millä mark kinointitoimenpiteillä ja medioilla elokuva löytää kohdeyleisönsä.”

”Toivottavasti Suomessa ei mokata dokkareiden nostetta. Tarkemmalla paneutumisella voidaan myydä laajalle yleisöille myös oudompia aiheita ja tekotapoja. Kestävintä on pitää kiinni tarjonnan monipuolisuudesta ja siitä, että elokuvat oikeasti puhuttelevat ihmisiä”, Halonen summaa.

DocPoint Foorumin ensimmäinen ensi-iltaelokuva on Pekka Lehdon V.O.I.T.K.A. Myös aikaisemmin esitettyjä dokumenttielokuvia nousee uusintakierrokselle. www.finnkino.fi, www.docpoint.info

Tuomas Rantanen