Teknologian Musta Pekka

Alkuräjähdyksestä laskien universumin kuudennessa Voimassa (6/2000) toimittaja, mediayhtiö Tarinatalon osakas ja Voiman perustajiin kuuluva, Heikki Hiilamo kirjoitti teknologiayhtiöiden innostuksesta tehdä helppoa rahaa listautumalla pörssiin.

Touhu muuttui itsetuhoiseksi projektiksi, jossa Saunalahteen ja Interaktiiviseen Satamaan uskoneet sijoittajat ajoivat moponsa rotkoon. Kaiken lisäksi moni Saunalahteen sijoittanut oli yhtiön työntekijä. He olivat ostaneet osakkeita kuvitellen tienaavansa ikään kuin bonuspalkkaa.

Otsikon Työläisen teknohuuma alla Hiilamon kolumni alkoi näin:

"Eräs aikakausi päättyi huhtikuun 2000 ensimmäisellä viikolla. Tuolloin OYj Saunalahden osaketta alettiin noteerata pörssissä. Kyse ei ollut ainoastaan pikavoittojen aikakauden päättymisestä, vaan myös työntekijöiden palkitsemisen epäonnistumisesta."

Ja loppupuolella Hiilamo ruoti huuman kovaa hintaa, jonka erityisesti työntekijät maksoivat:

”Kuten tunnettua, Saunalahden osakekurssi ei lähtenytkään nousuun. Kaikki tekno-osakkeet romahtivat, eikä saunalahden osakeanti tullut tunnetuksi nopeista voitoista vaan omistajien ahneudesta. Rytsölän veljekset esittelivät lehdessä sijoittajien rahoilla ostamiaan urheiluautoja.”

Hiilamon kolumni loppui rajuun toteamukseen:

”Tuskin edes Marx olisi voinut kuvitella, että riisto ulottuisi näin pitkälle.”

Hiilamo muistaa ajat hyvin ja kommentoi 20 vuoden takaista talous­tekstiään:

”Saunalahden ja Sataman vaikeudet kertoivat internet-kuplan puhkeamisesta. Internetin ajateltiin olevan uusi höyrykone. Jokaisesta internetin kanssa jotain tekevästä yhtiöstä tuli sijoittajien silmissä houkutteleva. Yhtiöt esittelivät huimia visioita tulevaisuudestaan ja osakkeet tekivät kauppansa. Monelle, myös yhtiöiden anteihin alennuksella osallistuneille työntekijöille, jäi käteen Musta Pekka. Saunalahti koki vielä nousun, kun islantilainen pankki alkoi vallata sitä. Satama koki sen sijaan pelkkiä vastoinkäymisiä.”

Internetissä sisältö virtaa pienistä puroista eli yksittäisiltä käyttäjiltä, mutta raha keskittyy aina vaan harvemmille:

”Monet yhtiöt kuvittelivat vuolevansa rahaa tuottamalla sisältöä internetiin. Nämä haaveet eivät toteutuneet. Tuolloin ei ymmärretty että suurinta bisnestä olisi saada käyttäjät tuottamaan itse sisältöä. Tässä pelissä muutamat sovellukset – Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube – ovat ottaneet maailman haltuunsa. Nyt valtiot ovat ihmettelemässä, miten someyhtiöistä tuli jättiläisiä. Yhdysvalloissa on vaadittu esimerkiksi Facebookin pilkkomista pienemmiksi yhtiöiksi.”

Kommentoi Facebookissa

Ilona Iida Simes