Kokoomusnuoret vaikuttavat paremmin

Teksti Suvi Auvinen

Maanantai-aamua pystyy harva asia piristämään paremmin kuin se, että Kokoomusnuoret julkistaa uusimman kampanjansa ”Vaikuta paremmin”. Kampanjajulisteet esittävät eri sortin aktivisteja puuhissaan, muun muassa mielenosoittajia pesäpallomailojen kanssa ja laihan tytön kahliutuneena rakennustyömaalle. Fifi keskusteli kampanjapäällikkön kanssa vaikuttamisesta.

Kokoomusnuorten viiden julisteen aktivistikuvien päällä lukee ”On parempiakin tapoja vaikuttaa”. Ja paremminhan voi vaikuttaa liittymällä Kokoomusnuoriin.

Kampanjapäälikkö Esa Aula, mistä tähän kampanjaan on saatu idea?

”Me mietittiin täällä jäsenistön kanssa, että miten pystyy viemään suomalaiselle nuorisolle viestiä siitä, miten pystyy asioihin vaikuttamaan ja miten sen pystyy parhaiten tekemään. Siitä tää sitten syntyi.”

Mikä on kampanjan pääsanoma?

”Mediassa ja netissä paljon keskustellaan siitä, että nuoriso pyrkii vaikuttamaan aina yksittäisiin asioihin. Yhden asian liikkeet ovat olleet paljon esillä. Mutta kun mennään syvälle mihin tahansa kysymykseen, niin Suomessa tietynlaisessa konsensusdemokratiassa aina päätetään asiat, ja ne on silloin poliittiset puolueet jotka niistä päättää. Se kadulla huutaminen ei ole paras keino jos haluaa johonkin vaikuttaa. Sillä saattaa päästä uutisiin, muttei välttämättä positiivisessa hengessä. Silloin ei pääse vaikuttamaan demokraattisesti, ja ikäänkuin konsensushengessä.”

Kenelle kampanja on suunnattu?

”Suomalaiselle nuorisolle. Meihin voi liittyä 15-30-vuotiaat, ehkä tämä kampanja painottuu sinne 15-25-vuotiaisiin.”

Minkälaista palautetta kampanja on saanut tähän mennessä?

”Todella positiivista. Paljon politiikkaa seuraavat ihmiset ovat kiitelleet meitä siitä, että tuodaan rohkeasti julki mitä mieltä me ollaan näistä asioista. Tietysti meidän kilpailijat ei tykkää, koska ne pelkää että kaikki nuoret liittyy Kokoomusnuoriin. Tällaista reaktiota on tullut aikaisemminkin meidän kampanjoihin.”

Kampanjan kuvat kommentoivat suoraa toimintaa. Jos ajatellaan viime vuosien tunnettuja esimerkkejä politiikan teosta suoran toiminnan kautta, esimerkiksi G8-kokousta Genovassa 2001, Kööpenhaminan Ungdomshuset-taistelua tai vaikka Helsingin talonvaltausaaltoa, niin niissä on kaikissa saavutettu voittoja. Oletteko kuitenkin sitä mieltä, ettei suora toiminta ole hyvä tapa tehdä politiikkaa?

”No, se nyt on yksi keino vaikuttaa. Siihen vaan usein liittyy pikkusen sääntöjen rikkomista, ja mitä olen ymmärtänyt niin se on osittain vähän tarkoituskin. Jos mietitään vaikka jotain huippukokousta jossain, jossa tehdään päätöksiä demokraattisesti valittujen päättäjien kautta, niin se jos siellä ulkona kiviä heittää tai jotain huutelee niin se on pikkusen huono tapa saada se oma ääni kuuluviin. Sekin energia kannattaisi käyttää siihen poliittiseen toimintaan että saisi ne omat ihmiset sinne sisäpuolelle eikä ulkopuolelle. Pitää kuitenkin muistaa, että ne on demokraattisesti valittuja ihmisiä, ketkä siellä sisällä asioista päättää. Että se energia kannattaisi käyttää johonkin muuhun.”

Aivan. Te sanottekin täällä kampanjasivulla, että siinä missä anarkistit osoittavat mieltään kokousten ulkopuolella, voi teidän kauttanne päästä sisään niihin. Jos nyt liittyy Kokoomusnuoriin, niin vieläkö ehtisi teidän kauttanne saamaan paikan Kööpenhaminan ilmastokokoukseen joulukuussa?

”No siihen en osaa nyt suoralta kädeltä sanoa, kun itse en sitä poliittista puolta hoida, mutta voin sanoa niin, että kun tiettyjä mittareita käyttää, niin Kokoomusnuoret on parhaiten edustettu maailman oikeistonuorijärjestö kansainvälisissä järjestöissä. Että kyllä se reitti täältä ainakin todennäköisempi on.”

Onko ”Vaikuta paremmin”-kampanjan takana sama mainostoimisto tai samat toimijat, kuin Kokoomuksen ”Työväen puolue”-kampanjassa?

”Ei, kyllä Kokoomusnuoret on ihan oma toimijansa, Kokoomus ei ole sanonut tässä mitään.”

Yleisessä keskustelussa näitä kampanjoita kuitenkin verrataan jo toisiinsa. Sanotaan, että nämä kampanjat ovat diskurssin haltuunottoa ja muokkaamista omiin tarkoituksiinne. Mitä vastaat tähän?

”No, tää meidän kampanjahan ei liity millään tavalla presidentinvaaleihin tai työväen presidenttiin. Kun me ollaan kampanjaa suunniteltu ja käyty läpi, niin ei täällä ole kyllä tullut kenellekään mieleen edes verrata näitä kampanjoita toisiinsa. Ei ole mitään tällaista ajatusta siis taustallakaan.”

Just. No, te sanotte tällä teidän kampanjasivulla, että Kokoomusnuoriin kuulumalla voi saada käytännön kokemusta politiikan teosta, verkostoitua kansainvälisten nuorisojärjestöjen kanssa ja päästä ainutlaatuisiin koulutuksiin oppimaan asioita, joista ei muualla kerrota. Miten tämä sinun nähdäksesi eroaa näistä tahoista, jotka eivät teidän mielestänne ”vaikuta yhtä hyvin”, sanotaan vaikka radikaalivasemmistolaisista ryhmistä?

”Ensin mietittiin, että pitäisikö tuohon laittaa ’verkostoitua poliittisten nuorisojärjestöjen’ kanssa. Mutta sitten me ajateltiin, että me ei voida käyttää sitä, koska tuolla Hakaniemen suunnassahan se poliittinen toiminta on myös niin sanotusti tätä katoilla juoksentelua, niin me ei laitettu että ’poliittinen nuorisojärjestö’ sen takia. Mutta kyllähän suurin osa poliittisista nuorisojärjestöistä pyrkii toimimaan samalla tavalla kuin mekin, me toimimme demokraattisessa hengessä. Että siitä johtui se, että laitettiin se tällä tavalla.”

Aa… Joo. Tähän loppuun vielä sellainen kysymys, että millaisia terveisiä Kokoomusnuoret haluavat lähettää esimerkiksi viime viikonloppuna Turussa ja Helsingissä taloja vallanneille ihmisille, tai henkilöille, jotka ovat lähdössä Kööpenhaminan ilmastokokoukseen osoittamaan mieltään?

”No sellaiset terveiset, että nuorilla ihmisillä on paljon energiaa. Käyttäkää se energia siihen, että tuotte niitä omia ajatuksia esille, ei välttämättä aina niin, että pitää rettelöidä tai pakolla jotakin ottamalla, vaan sillälailla normaalisti. Suomalainen ihminen on fiksu ja tykkää keskustella, ja ymmärtää asioita ilman provokaatiota. Ja Kööpenhaminassako tää kokous oli?”

Joo.

”No sellaisia terveisiä sitten myös että pukeutukaa lämpimästi, siellä voi olla kylmä ulkona.”

Kommentoi Facebookissa
Querelle 2019
Route Couture