voiman mainosanatomia

Lukuaika: < 1 minuutti

voiman mainosanatomia

voiman mainosanatomia

Voiman 2/2003 mainosprofiilissa korostuvat markkinointiosaston laiskanpulskeat päivät. Vaalimainosten vyöryssä aikaa on jäänyt myös kustannuspäällikön oman vaalikampanjan tekoon. Voiman toimistolla työskentelee yhteensä kolme ehdokasta ja ainakin neljän eri puolueen kandidaattien tukiryhmäläisiä.

Perinteisen tyylin vaalimainoskisassa voiton vei vihreä liitto. Vihreitä tyrkytetään lukijoille nyt peräti 2,854 sivun verran, ja kahden lehden yhteissummaksi muodostui ennätykselliset 3,466 sivua. Hopealle hiihti vasemmistoliitto tuloksella 1,78 (yhteensä 2,405) sivua, ja pronssille lykki keskusta tuloksella 1,463 (yhteensä 1,863) sivua. Demareiden kokonaissaldo oli 1,313 sivua ja kommunistien 0,63 sivua. 0,13 sivuun ylsivät sekä Muutosvoimat Suomi että liberaalit.

Voiman poliittisesti pontevan luonteen takia monet ehdokkaat ovat Voiman kustannuspäällikön tapaan vokotelleet itseään ilmaiseksi lehden juttuihin. Tätä avoimen laskelmoivaa markkinointi-kolumnia lukuun ottamatta toimitus linjasi valintansa puhtaasti journalistisen perustein. Hauska yksityiskohta on oppositiojohtajan haastattelukuvassa esiintyvä punainen vaateparsi, joka näyttää löytyvän myös myöhemmin kaupatusta koko sivun ilmoituksesta. Tämä johtuu joko sattumasta tai puoluetoimiston kierosta laskelmoinnista. Tai onkohan Annelilla oikeasti vain yksi edustuspaita?

Globalisaatiokriittisen puna- ja cityvihreän Voima-yleisön potentiaalista herkkyyttä aluepoliittisille aiheille näyttää haistelevan myös MTK. Toisaalta Suomen Kuvalehti palaa vaalien innoittamana näyttävästi Voima-foorumille. Näitä aikakausilehtiä yhdistävät vahva yhteiskunnallinen analyyttisyys, pelottomuus vaikeitakin näkökulmia kohtaan sekä häpeämätön itseriittoisuus. Siksi niitä myös luetaan.

Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy

  • 9.9.2009