RAHAN VOIMA Ja kaikki yritykset oli verolta pantava

Lukuaika: < 1 minuutti

RAHAN VOIMA Ja kaikki yritykset oli verolta pantava

Selkeä ja yksinkertainen verotus nimittäin tarkoittaisi sitä, että monimutkaiset operaatiot verojen minimoimiseksi kävisivät lähes mahdottomiksi.

KONSULTTIYHTIÖ PriceWaterhouseCoopersin (PWC) selvityksen mukaan 99 prosenttia yritysjohtajista on sitä mieltä, että muut eivät ymmärrä, kuinka raskaita veroja heidän yrityksensä joutuvat maksamaan. Ei hätää, kyllä Veronmaksajain Keskusliitto ymmärtää, jos eivät muut.

Yritysjohtajien käsitys voi olla oikea tai väärä, mutta silti se on heille tosi. Ja siksi huolestuttava.

ASIASSA ON KAKSI PUOLTA. Toinen on verotuksen monimutkaisuus. Se ei hyödytä ketään. Ei maksajaa, joka tuntee olevansa hieman eksyksissä, eikä verojen kerääjää, jonka oikeutus kerätä veroja kärsii kohtuuttomien ratkaisujen imagotappioista. Tällaisia tapauksia syntyy väistämättä liian monimutkaisen järjestelmän myötä.

Toisaalta on olemassa suuri joukko yrityksiä, jotka eivät edes halua yksinkertaistaa verotusta. Selkeä ja yksinkertainen verotus nimittäin tarkoittaisi sitä, että monimutkaiset operaatiot verojen minimoimiseksi kävisivät lähes mahdottomiksi.

Jos joku toisi nyt pöytään esityksen, jolla verojen maksaminen ja kerääminen yksinkertaistuisi huomattavasti, on vaikea uskoa, että veronkiertoa päivittäin harjoittavat suuryritykset olisivat tällaisesta kiinnostuneita.

He saavat kilpailuetua siitä, että rahojen sallitaan liikkua kulissiyhtiöiden, pankkisalaisuuden sekä veroparatiisien ja -helvettien kautta vapaammille laitumille.

PWC ON HUOMANNUT, että kapina veronkiertoa vastaan on vahvassa nousussa ja siksi se on kehittänyt vastastrategian. Se yrittää markkinoida kokonaisveron käsitettä, jossa yritetään mainostaa, että kaikenlaiset alv:t ja tullit ovat yrityksen maksamia veroja.

Mutta nämä verothan jäävät kuluttajien maksettavaksi, eivät ne ole yrityksiltä pois, korkeintaan yrityksen valmistaman tuotteen kysynnästä.

PWC:n uuden laskuopin mukaan yritykset maksavat veroina jopa puolet voitoistaan. Konsulttiyhtiön analyysissa myös todetaan, että huolimatta näin raskaista veroista yritykset ovat heikommassa asemassa kuin kuluttaja, koska yritykset eivät voi äänestää.

YRITYSTEN ONNEKSI heillä on runsaasti ääniä käytettävissään kaikenlaisten etujärjestöjen kautta. Veronmaksajain Keskusliitto tulee varmaan piakkoin markkinoimaan Suomessakin sitä, että yritysten veroprosentti on kohtuuttoman suuri, koska ne joutuvat maksamaan veroja.

Globalisoituneessa taloudessa se vaarantaa kilpailukyvyn.

Jorma Penttinen

  • 9.9.2009