Lyhyesti

Lukuaika: 2 minuuttia

Lyhyesti

Jeesmiehet, mäkkäri, aurinkopaneelit ja mysteeriostajat kuukauden uutisaiheina.

Jeesmiehet nyt talouskasvun asialla

”Eloonjäämispallo pelastaa yrityksen johdon ilmastonmuutokselta”, kuului Fred Wolfin ilosanoma Catastrophic Loss -konferenssissa Floridassa.

Öljykenttäpalveluita tarjoavan suuryrityksen Halliburtonin edustajaksi tekeytynyt Yes Men -mies Andy Bichlbaum esiintyi Fred Wolf -taiteilijanimellä vakuutusalan edustajille toukokuussa. Wolf aloitti esityksensä kertaamalla ilmastonmuutoksen tosiasiat:

Ilmastonmuutos lisää tulvia, pitkiä kuivuusjaksoja ja pyörremyrskyjä. Planeettamme nykyiset elämänmuodot tuhoava katastrofi on yhä todennäköisempi. Jotta tuhoilta vältyttäisiin, hiilidioksidipäästöjä olisi leikattava 70 prosenttia.

Päästöjen vähentäminen uhkaa kuitenkin yritysten voittoja. Siksi Bushin hallintoon läheisissä suhteissa oleva Halliburton olikin Wolfin mukaan ratkaissut pulman kestävämmin. Kehitelty eloonjäämispuku turvaa yrityselämän johdon ekokatastrofilta.

Ilmapallomaisessa asusteessa tärkeintä on suojausjärjestelmä. Se takaa yrityksen toimintojen jatkumisen, vaikka ihmiselämä maapallolla käykin mahdottomaksi.

Konferenssin osallistujat olivat huolestuneita lähinnä siitä, selviääkö eloonjäämispallo terrorismin haasteista. Pallopukua huipputeknologisine toimintoineen epäiltiin myös vaikeakäyttöiseksi.

Teija Kaarakainen

______________

Mäkkäri tuottaa tonneittain muovia

Vängistä toimintamalleistaan tuttu aktivistien silmätikku McDonald’s-pikaruokayhtiö on kuin varkain vallannut tilaa leluteollisuuden huipulla lasten mielistelemisensä sivutuotteena.

Rasvalla ja suolalla ympätyn ravintoköyhän pullamössön kylkiäisten, Happy Meal -rojujen, levittäminen läskilätyn aktiivisärpimenä on tehnyt McDonaldsista yhden maailman suurimmista leluvalmistuttajista.

Puolitoista miljardia muovinpalasta vuosittain löytää tiensä pilttien tahmanäppeihin. Ja myöhemmin laatikon pohjalle yllätysmunien pullauttaman muovihötön kaveriksi päätyen lyhyen ja turhan elinkaarensa loppupuolella imuriin. I’m cleaning it!

Veli Koskinen

www.guardian.co.uk

______________

Hologrammit töihin aurinkopaneeleihin

Aurinkopaneeleissa käytettävä monikiteinen pii on kallista tavaraa. Piin tarvetta on yritetty vähentää käyttämällä paneeleissa valoa vahvistavia linssejä. Kiinnostusta menetelmää kohtaan on vähentänyt sen mukanaan tuomat esteettiset haitat.

Tunnelin päässä näkyy nyt valoa. Yhdysvaltalainen Prism Solar Technologies on kehittänyt aurinkopaneelin, jonka voi tehdä jopa neljäsosalla totutusta hinnasta. Näin päästään energiantuotannon tehokkuudessa samaan kastiin fossiilisten polttoaineiden kanssa.

mainos

Menetelmä perustuu siihen, että hologrammit vahvistavat paneeleihin osuvan valon voimakkuutta.

Veli Koskinen

www.technologyreview.com

______________

Testiostajalla uusi mysteerityö

Työvoimahallinnon nettisivuilla on ilmoitus, jossa testishoppaus-palveluja myyvä International Service Check hakee ihmisiä palvelukseensa. Yhtiö tiedustelee nettilomakkeen välityksellä, millaisissa kaupoissa mahdollinen testiostaja asioi, mikä on hänen tulotasonsa, millaista autoa hän käyttää, onko silmälaseja, mitähän harrastaa ja mitä tavaroita, vaatteita ja kodinkoneita hän aikoo lähikuukausina ostaa.

Testiostajan tarkoitus on käydä ostoksilla, joista on etukäteen sovittu International Service Checkin kanssa. Ostokset tehtyään testiostaja täyttää lomakkeen, jossa kysytään muun muassa palvelun laadusta. Palkkio on noin 15–30 euroa.

International Service Checkin numerossa Münchenissä puhelimeen vastaa tiedottaja Tobias Kurzmaier. Hän kertoo innostuneesti, että heidän firmansa kautta yritykset saavat uskomattoman kattavan kuvan tarjoamistaan palveluista.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että emme kysy lomakkeella ainoastaan faktatietoja, kuten sitä, onko roskikset tyhjennetty. Pyydämme lomakkeen lisäksi mystery shopperiamme kuvaamaan omin sanoin vaikutelmiaan. Näin palvelun meiltä tilannut yritys saa sekä objektiivisen kuvan palvelustaan että henkilökohtaiset tunnepitoisemmat palautteet.”

Testiostajia tilaavat ennen kaikkea suuret yritykset kuten Lidl ja McDonald’s.

Kysymykseen siitä, kattaako testiostajan saama palkkio myös ostokset, jotka hän joutuu tekemään, Kurzmaier vastaa hieman kiertelevämmin: ”Jos ostokset ovat pieniä, niin palkkio tietenkin kattaa kulut.”

Tällainen ”työ” ei ehkä ole tekijän näkökulmasta kannattavaa, mutta yritysten kannalta testiostajuuden lanseeraus on kerrassaan nerokasta. Testiostajapalvelun tilaavat yritykset saavat kunnollisen asiakaspalautteen, jos erilaisten kanta-asiakkuuksien varjolla kerättävä informaatio ei tunnu riittävän.

Jos ihmisen työtehtävänä on ostaa jotakin omalla rahallaan, kaupat saattavat jopa minimaalisesti lisätä myyntiään. Jos testiostaja on lomakkeessa ilmoittanut menevänsä ostamaan kesäkengät, hänet voidaan hyvässä lykyssä saada ohjatuksi asioimaan tiettyyn liikkeeseen.

Münchenin toimipiste neuvoi ystävällisesti, ettei yllätysshoppaajana voi toimia kokopäiväisesti. Kaikilla tuskin olisi kyseiseen työhön varaakaan.

Teija Kaarakainen

www.mol.fi

www.internationalservicecheck.com

______________

Voima

  • 9.9.2009