Lukijaposti

Lukuaika: 4 minuuttia

Lukijaposti

Voiman ja Fifin lukijoilla on asiaa.

Kirjoittajaesittely puuttui

Erinomainen artikkeli oli tämä Voimassa 5/2011 julkaistu IMF ja Eurooppa -juttu. Virkistävä kuin keväinen sade. Matti Ylösen nimi ei kuitenkaan sanonut minulle mitään: puuttui kirjoittajaesittely. Elekää unohtako niitä! Se oli kyllä asianmukaisesti Rick Fantasian artikkelin perässä; siinä toinen todella tärkeä juttu. Ilman esittelyä ei artikkeli olisi yhtä uskottava. No kyllä minä sen Ylösenkin sain googlaamalla kartalle.

Mikko

_______________

Beautiful!

Although I tried it [Voiman 5/11 vastamainos] on environmentally conscious people and they didn´t really get it. Just a tiny bit too difficult to understand. But, on the other hand, if you make it more clear it won´t be so fun.

Dag

_______________

Mitäs tämä nyt oli?

Niin mikäs siinä nyt olikaan hauskaa, että maahanmuuttajan lähettämä lukijapalaute julkaistaan editoimattomana, eli täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä? Siis Voimassa 5/2011.

Siellä vedetään jo valssia

_______________

Kiitos, Kuparinen

Kiitos Fifiin kirjoittamastasi erinomaisesta analyysista siitä, mitä ensimmäisellä kierroksella hallitusneuvotteluissa tapahtui. Aurinkoisin terveisin,

Salla

_______________

Voima & hallitusneuvottelut

Hei, Suomessa kriittinen journalismi ei ole nykyisin erityisen voimissaan, joten siksikin erityiskiitokset erinomaisista ”Talousryhmän 13 päivää” ja ”Pelasiko Katainen vasemmistopuolueet ulos neuvotteluista tarkoituksella?” -artikkeleista.

Antti Alaja

mainos

_______________

Liikaa mainoksia

Kiitokset loistavasta lehdestä. Luen joka numeron huolella ja olen lukenut jo useamman vuoden, mutta nyt piti ensimmäisen kerran antaa palautetta. Viime aikoina minua ovat ruvenneet huolestuttamaan mainokset, jotka ovat lisääntyneet lehdessä. Mahdatteko enää pysyä niin puolueettomina ja luotettavina? Miksi ihmeessä te haalitte mainoksia niin paljon? Ymmärrän kyllä, että lehti tarvitsee tuloja, koska se jaetaan ilmaiseksi, mutta ilmeisesti ennen on ihan hyvin pärjätty ilman sen suurempia mainoksia?

Kaikista järkyttävin oli viime numero, jossa oli Macin mainos. Uskomatonta! Yhtiö, joka teettää joutavaa roskaa hikipajoissa, joissa tietoakaan työntekijöiden oikeuksista. Voiko lehteen enää luottaa?

Haluaisin mieluusti vastauksen.

Suvi Pennanen

Toimitus vastaa: Voima ei edelleenkään vastaa mainostettujen tuotteiden eettisyydestä. Voimassa pidetään journalismi ja mainonta tiukasti erillään, joten mainosten vaikutuksesta ei pelkoa. Mainoksista saatavilla tuloilla maksetaan Voiman tekijöiden palkat ja palkkiot. Heti kun jokin toinen lehden tekemisen rahoitustapa mahdollistuu, voimme vähentää mainosten määrää.

Kimmo Jylhämö, vastaava päätoimittaja

_______________

Hei urpot!

Miten olisi kunnon vaihtoehdot artikkelien ym. jakamiseen sosiaalisessa mediassa? Esim. itse Twitteriä käyttäisin, mutta ei ole vaihtoehtoa siihen.

Twitteriä peliin

_______________

Kiitos Voimasta…

…ja erityinen pulitzer Susanna Kupariselle Paul Auster -kirja-arviosta Voimassa 5/2011. Ainahan se on niin mukavaa, kun joku muukin on samaa mieltä kuin oma kallisarvoinen me, myself & I. Mutta: Austerin fiktiota, kokonaisuudessaan, erityisen hyvin kuvaa tuo Kuparisen mainio & tyhjentävä ”tyhjä on tyhjä” -slogan. Hämmästyttävää ja surkeata on ollut vuosien ajan seurata miehen surffausta maamme nuorälymystön suosionharjalla. Iän karttuminen kuitenkin tekee tehtävänsä. Suosittelen siis lukemaan New York – trilogian kaksikymppisenä, sillä jo 10 vuotta lisää tekee teoksista väljähtäneisyydessään ja teennäisyydessään sietämättömiä. Austerin muun fiktiotuotannon voikin rauhassa sivuuttaa.

Museonhoitaja

_______________

Oikaisupyyntö

Pahoittelen myöhäistä oikaisupyyntöä – kiireitten takia en ole aiemmin ehtinyt perehtymään Suvi Auvisen tekemään radiohaastattelun esittelytekstiin. Esittelytekstin luettuani toivoisin kuitenkin oikaistavaksi muutaman esittelytekstissä esiintyvään asiavirheeseen:

Nettisivuiltanne löytyvässä radiohaastattelun esittely tekstissä sanotaan että ”Ken Sainio on buddhalaisen Timanttipolku-liikkeen opettaja ja virallinen edustaja Suomessa”

mainos

En ole Timanttipolku-buddhalaisuus-organisaation opettaja, kuten kuka tahansa voi helposti saada selville käymällä vaikka nettisivuillamme, jossa on erikseen osio organisaatiomme opettajista. Timanttipolku-buddhalaisuudessa opettaja-oppilas suhde on keskeisessä asemassa, ja opettajan kriteerit ovat äärimmäisen korkeat. Opettajia kutsutaan Vajrayana-buddhalaisuudessa lamoiksi. Organisaatiomme ainoa länsimainen lama – eli opettaja – on Lama Ole Nydahl.

Timanttipolku-buddhalaisuudella ei myöskään ole ketään nimettyä ”virallista edustajaa” Suomessa.

En ole myöskään maahanmuuttovastainen, mikä on hyvin omituinen ajatus toimittajaltanne, ottaen huomioon että olen itsekin maahanmuuttajataustainen.

Lisäksi organisaatiomme määritteleminen lahkoksi osoittaa toimittajaltanne täydellistä kokonaiskuvan puutetta buddhalaisuuden suhteen: lahko tarkoittaa yleiskielessä vallitsevasta uskontokunnasta irtaantunutta ryhmää, jonka toiminta tai opinkappaleet poikkeavat vallitsevan uskontokunnan toiminnasta tai opinkappaleista.

Timanttipolku-buddhalaisuus edustaa ja on osa Karma Kagyü-koulukuntaa, joka on yksi tiibetinbuddhalaisuuden neljästä pääkoulukunnasta. Suomessakin käynyt H.P. 17 Karmapa Trinley Thaye Dorje on Karma Kagyü-koulukunnan linjanhaltijana timanttipolku-buddhalaisuuden henkinen johtaja, ja timanttipolku-buddhalaisuus toimii sekä länsimaissa yleisesti että myöskin Suomessa H.P. 17 Karmapan henkisessä johdatuksessa.

Voisitteko siis ystävällisesti poistaa tai muuttaa radiohaastattelun esittelytekstistä löytyvät asiavirheet, eli oletettu opettajuuteni, virallisen edustajan asemani sekä maahanmuuttovastaisuuteni, sekä lisäksi viitata organisaatioomme jollain muulla termillä kuin perustelujen puuttuessa selkeästi halventavalla lahko-nimityksellä.

Koko haastattelu ei ollut ainoastaan räikeän tarkoitushakuinen, vaan myös pöyristyttävän huonoa journalismia, mikä näkyy jo siinä, että muutaman rivin esittelytekstissä on näinkin paljon asiavirheitä, jotka toimittaja olisi voinut helposti välttää tekemällä hieman taustatyötä. Itse radiohaastattelu on tarkoitushakuisuudessaan ja toteutuksessaan niin ala-arvoinen, etten aio edes kommentoida sitä.

Toivon että voisitte ihan totuudenmukaisen tiedon jakamisen nimissä muuttaa yllämainitut asiavirheet, muussa tapauksessa pidän hyvin mahdollisena oikeudellisten toimenpiteiden harkitsemista ja asiaan puuttumista oikeudellisin keinoin.
Ystävällisin terveisin,

Ken Sainio

Toimitus vastaa: Heti alkuun on sanottava, että jutun kirjoittaja antoi sinulle jutun kommentoitavaksi, mutta et sitä tehnyt. Meillä on nauhalla keskustelu, joten mitään tulkinnallisia epäselvyyksiä ei pitäisi olla.

Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Voimassa käytämme tietenkin ihan normaaleja suomenkielisiä sanoja kuvaamaan ihmisten rooleja, meille ”opettaja” opettaa, luennoi tai ohjaa tms. Itse käytit itsestäsi ilmaisua ”matkaopettaja”, mutta me käytämme jutussa sanaa opettaja, vaikka Timanttipolulla näyttää olevan sille oma merkityksensä.

”Virallinen” tarkoittaa Voimassa sellaista henkilöä, joka voi edustaa Timanttipolkukeskusta vaikkapa tällaisissa tapahtumassa: ”Lahden buddhalainen Timanttipolkukeskus järjestää keväällä 2010 Lahden aikuiskoulutuskeskuksessa neljä tutustumismeditaatiota 1.2., 1.3., 8.4. (peruttu) ja 3.5. (peruttu). Meditaatiot järjestetään Lahden Aikuiskoulutuskeskuksen luokassa 105 ja ne alkavat kello 19.  Lisäksi järjestetään yleisöluento luokassa 210 25.2. Aihe on “Buddhalaisuus – mielen rikkautta”. Luennoitsijana toimii Timanttipolku-matkaopettaja Ken Sainio Turusta. Tilaisuus alkaa klo 18. Ovimaksu.”

Yleisesti voidaan sanoa, että esimerkiksi maahanmuuttovastaisuus tai puheiden rasistisuus eivät ole tietenkään siitä kiinni, onko itse maahanmuuttaja. Myös maahanmuuttaja voi olla rasisti.

Lahko (vs. koulukunta) on sanana toimittajan valinta. Se kuvaa esimerkiksi sitä, että kyse ei ole suurimmasta buddhalaisesta lahkosta tai koulukunnasta (vajrayana-buddhalaisia (timanttipolku) on noin noin 20 miljoonaa, mutta Theravada-buddhalaisia arvioidaan olevan noin 124 miljoonaa ja mahayana-buddhalaisia noin 185 miljoonaa).

Mitään halventavaa en journalistisesti toimittajan jutusta löydä, mutta julkaisemme mielellämme kommenttisi lukijapostipalstallamme. Olemme tekemässä jatkojuttua Timanttipolusta syksyllä, kun Ole Nydahlkin tulee Suomeen.

Kimmo Jylhämö, vastaava päätoimittaja

Juttu on kuunneltavissa täällä: http://fifi.voima.fi/audio/2010/toukokuu/buddhan-hommissa-suvi-auvinen

_______________

  • 30.6.2011