Kirjoittanut Jari Tamminen

voima testaa | sähkökulkuneuvot

Lukuaika: 2 minuuttia

voima testaa | sähkökulkuneuvot

Jännittävät sääilmiöt riepottelevat kansalaisia ja kansakuntia. Nyt on sopiva hetki syventyä omaan energiankäyttöön.

Jännittävät sääilmiöt riepottelevat kansalaisia ja kansakuntia. Nyt on sopiva hetki syventyä omaan energiankäyttöön. Kaikki myöntävät fossiilisten polttoaineiden haitallisuuden, kaikki paitsi auto- ja öljyteollisuus. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan 20 prosenttia Suomen hiilidioksidipäästöistä johtuu liikenteestä. Pienen ihmisen ensimmäinen petraus henkilökohtaisen ympäristönkuormituksen suhteen voisi olla vähentää omalta osaltaan liikenteen päästöjä. Tämä onnistuu mm. pyöräilemällä, suosimalla julkisia tai jopa vaihtamalla polttomoottorista sähkömoottoriin. Järvenpääläinen Elcat Oy tarjoaa laajan valikoiman uusia ja käytettyjä sähkökulkuneuvoja. Voiman logistiikkaryhmä kävi tarkastamassa syksyn alennusmyynnin annin.

Sähköauto

Elcat Cityvan 200 on jännä peli, tavallisen pakettiauton koriin on istutettu sähkömoottori ja akut. Tästä herkusta pääsee nauttimaan melko edullisesti, vaihtoauto lohkeaa jo parilla tonnilla. Vehje näyttää ihan normaalilta pakulta, mutta äänitehosteet ovat suoraan ritariässästä. Surina vain kuuluu, kun tällä kurvaa liikenteen sekaan ja pistää kakkosta silmään. Ajokokemus on hämmentävin, mitä testaajat ovat koskaan kokeneet. Moottori ei inahdakaan eikä mittarivaloja lukuun ottamatta ole mitään keinoa havainnoida, onko se edes käynnissä.

Posti käyttää tätä mallia jakeluautona, ja tarjolla on vanhoja käytöstä poistettuja vaihdokkeja. Postiautoissa ratti on oikealla puolella jakelun helpottamiseksi, ja kummallinen ratin paikka yhdistettynä surisevaan moottoriin takaa jännittävän ajokokemuksen. Ainoa, mikä estää minua välittömästi vaihtamasta tätä Voiman pakuksi, on hieman vaatimaton tavaratilan kapasiteetti. Kunhan löytyy isompi korimalli, on kaupat lähellä.

Sähköskootteri

Kaikki, jotka ovat vierailleet yläasteen pihalla taikka jossain eteläisen Euroopan suurkaupungissa, tunnistavat infernaalisen melun, jonka skootterit ja mopot saavat aikaiseksi. EVT4000 e -skootterille pitäisi antaa verohelpotuksia lähes olemattomien moottoriäänien vuoksi. Poissa on skoottereille ominainen kimeä, korvia vihlova pärinä ja tilalla vain hiljainen surina. Moottori sijaitsee takapyörän keskiössä, joten sen viritteleminen on hieman hankalaa, mutta väliäkö tuolla.

Hankintahinnaltaan tämä painii samassa sarjassa kalliimpien skootterien kanssa, 2500 euron lovi lompakossa kirpaisee kertaalleen mutta minkäs teet. Toisaalta kilometrikustannukset eivät päätä huimaa. Ostamalla sähköä eurolla, tällä pelillä taittaa noin 400 kilometrin matkan.

Sähköpolkupyörä

Ei kyllä ihan ensimmäisenä tulisi mieleen rakentaa moottorilla varustettua polkupyörää. Eikö fillarin tarkoitus ole nimenomaan korvata moottorilliset kulkuneuvot? Ajon aikana takarenkaassa sijaitseva moottori tehostaa polkaisuja ja pyörä kiitää kevyesti kuin tuuli konsanaan. Tämä tehostus ikävä kyllä hävittää ajotuntuman lähes kokonaan, pyöräily kuun pinnalla saattaisi tuntua tältä. Ikään kuin kaikki olisi hieman kevyempää.

Eniten sähköpyörästä saavat irti seniorikansalaiset, joille se tarjoaa pyöräilykilometrejä vielä senkin jälkeen, kun vanha jopo ei enää liikahda. Pedal-e fillarin tuhannen euron hinta pitää kuitenkin huolen siitä, että sitä tuskin tulee ostaneeksi kansaneläkkeen perusosalla kittuuttava mummeli.

Golfkärry

Puolalainen Melex-sähköauto on avaruudesta. Mopoksi rekisteröidyllä sähkömoottorilla varustettua golfkärryä ajetaan kuin autoa konsanaan. Parinkympin huippunopeutta saa siis körötellä vaikka Mannerheimintiellä jos lystää. Ainoastaan melko suolainen kymppitonnin hintalappu estää minua ostamasta tätä ja käynnistämästä pirullista yksityisautoilijoiden kiusauskampanjaa.

Hieman hämäräksi kärryn käyttötarkoitus jää, ehkä kaupunkien viherosastot voisivat löytää siitä hyvän työkalun puistojen ylläpidon avuksi. Varmaa on, että heti kun ostan kartanon hankin Melexin, jolla ajan päivittäin pihatietä pitkin postilaatikolle.

Kaikki edellä esitellyt kulkuneuvot voi ladata mistä tahansa töpselistä ja tuulisähköllä ladattu sähkökulkuneuvo on ainakin ajatuksen tasolla kutkuttava. Sähkömoottori on kiistatta parannus polttomoottoriin verrattuna, mutta entä jos sähköskootteri korvaakin perinteisen polkupyörän päivittäiskäytössä. Äkkiä menee lapsi pesuveden mukana.

www.elcat.fi

Jari Tamminen