JSN

Julkisen
sanan
neuvosto

Langettava 5778/KULTTI/15
Voima

Asia: virheen korjaus

Lehdessi oli olennainen asiavirhe. Toimitus ei saanut kantelijan korjauspyyntoa ja oikaisi

virheen vasta, kun sai neuvostolta vastauspyynnon. Verkossa oikaisua ei julkaistu lainkaan.
Kantelu 12.3.2015

Kantelu kohdistuu Voima-lehdessa 2/2015 julkaistuun juttuun "Kuristuspolitikan vaihtoehto”. Siina
esitettiin Kreikasta vaite, jonka mukaan "viiden vuoden shokkihoidon jéalkeen ty6ttomia on
kolminkertainen maara (25,5 prosenttia tydikaisesta vaestosta)”. Vaite oli kantelun mukaan peratén ja
olennainen asiavirhe. Kreikan tilastoviraston julkaiseman tiedon mukaan tyéttémien osuus

tyoikaisestd vaestosta oli vuoden 2014 marraskuussa vain 15,1 prosenttia.

Kantelija pyysi virheen korjausta sahkopostissaan Voiman toimitukselle.

Voiman vastaukset 9.4. ja 10.8.2015

Pastoimittaja Teemu Matinpuro vastaa, ettd Voiman toimitus ei [6yda eiké 16ytanyt kantelijan

lahettamaa sahkopostiviestia kenenkaan sahkoposteista, joihin toimitus@voima.fi ja voima@voima.fi

osoitteet ohjautuvat. Molemmat osoitteet ohjaavat postit suoraan kolmelle henkil6lle, eika kukaan
heista [6yda kantelijan viestid sahkoposteistaan. Paatoimittajan mukaan vélittmasti kantelun
saatuaan toimitus otti asian selvitettavaksi. Paasigislomien vuoksi tyd tosin viivastyi muutaman
paivan. Voima olisi mielellasn julkaissut kantelijan tekemén oikaisupyynnén lehdess, jos toimitus

vain sen olisi saanut.

Kyseisen artikkelin kdant&ja on epahuomiossa kaantéanyt sindnséd hieman epadmaaraisen
ranskankielisen termin "de la population active” muotcon "tyéikdinen vaests” — kun oikea suomennos
olisi ollut "tyévoimaan kuuluva vaestd”, johon tyottomyystilastoissa useimmiten viitataan.

Sivu1/3

Julkisen sanan neuvosto ® Eteldranta 10, 00130 Helsinki ®m Puh. (09) 135 7494 m www.jsn.fi



Lehti korjasikin olennaisen asiavirheen heti seuraavassa numerossaan 4.5.2015 sivulla 18

numerossa 4.

Lisdvastauksessaan paatoimittaja Matinpuro kertoo, etta oikaisua ei julkaistu verkossa, koska
alkuperainen juttu julkaistiin vain printtilehdessa ja Voiman nettisivusto oli oikaisuhetkelld uudistusten
keskelld. Henkildstévaihdosten myéta toimituksella ei ollut resursseja hankalan julkaisujarjestelman
yllapitoon ja toimitus oli vaihtamassa julkaisualustaa Wordpress-pohjaiseksi. Nettipalvelujen
yllapitajalla kesti huomattavasti alkuperaistd suunnitelmaa kauemmin ns. migraatiotiedostojen
tekeminen, jotta Voima olisi saanut uudet sivut kayttéén. Matinpuro selvittaa, ettd Voima ei halunnut
avata uutta sivustoa ennen kuin lehdelld oli koko vanha arkisto mukana uusilla sivuilla. Hetken aikaa

siirtovaiheessa Voimalla ei ollut mahdollisuuksia edes paivittda vanhoja sivujaan.

Ratkaisu

JO 20: Olennainen asiavirhe on korjattava viipymétta ja niin, ettd se tavoittaa mahdollisimman
kattavasti virheellistd tietoa saaneen yleis6n. Korjaus on julkaistava seka tiedotusvilineen

toimituksellisilla verkkosivuilla ettd julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.

Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen. Jos jutussa on useita
asiavirheité tai jos virheesté voi aiheutua suurta vahinkoa, toimituksen tulee julkaista uusi

juttu, jossa virheellinen tieto yksildiddan ja korjataan.

Verkossa olennaisen virheen korjaamiseksi ei riitd virheellisen tiedon tai jutun poistaminen,

vaan yleisélle on kerrottava virheesta sekd miten ja milloin se on korjattu.

Tiedotusvilineen on suotavaa tehdai yleisélle selvdksi ne kdytannot ja periaatteet, joiden

mukaan se korjaa virheensa.

Voiman printtijutussa oli olennainen asiavirhe. Lehti kaytti Kreikan tyottémyysasteesta kirjoittaessaan
vertailukohtana tydikaista vaestéa, kun piti puhua tydmarkkinoiden kaytossa olevasta vaestén osasta.
Vertailuluvussa oli noin kymmenen prosenttiyksikdn virhe. Kantelija pyysi virheen korjausta

Sivu2/3



sahkopostilla, mutta toimitus ei reagoinut siihen. Kun neuvosto otti kantelun kasittelyyn ja pyysi
paatoimittajalta vastausta, toimitus korjasi virheen printtilehdesséa. Oikaisu julkaistiin vasta kahden

kuukauden kuluttua. Verkossa virhetta ei korjattu.

Julkisen sanan neuvosto ei pysty ottamaan kantaan siihen, miksi kantelijan korjauspyynté ei
tavoittanut toimitusta. Neuvoston mielesté toimituksen on huolehdittava siitd, etta sille lahetetyt
sahkopostit ja varsinkin oikaisupyynnot luetaan. Journalistin ohjeiden kohdan 20 mukaan korjaus
pitaa julkaista myds toimituksellisilla verkkosivuilla, vaikka alkuperéisté juttua ei verkossa olisi
julkaistukaan. Teknisista ongelmista huolimatta Voimalla olisi ollut riittdvasti aikaa korjata virhe myds

verkkosivuillaan.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, ettd Voima on rikkonut hyvaa journalistista tapaa ja antaa sille

huomautuksen.

//7/ 7 /'3’/.; \\ .f‘( —
Ln Loy (T e < 5 /J,k /M —
Risto Uimonen lIkka Vanttinen
puheenjohtaja sihteeri
Kantelija:

Markku Lehtola

Vastaaja:
Voima

Ratkaisu tehty:
19.8.2015

Ratkaisun tekivat:
Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Hannu Helineva, Jyrki Huotari, Jussi Lankinen, Heikki Kuutti,
Veera Ristikartano, Venla Mantysalo ja Heikki Vento.

Sivu3/3



