VW-kuolemantähti

Volkswagen on Sith lord ja kusessa

Autonvalmistaja huijasi vuosien ajan päästömittauksissa järjestelmällisesti ja törkeästi. Tämä palauttaa mieleen Greenpeacen taannoisen kampanjan, missä VW rinnastettiin Star Warsin Imperiumiin.

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen Enviromental Protection Agency (EPA) saattaa määrätä Volkswagenia vetämään markkinoilta jopa 482 000 autoa. Uusien sääntöjä rikkovien volkkarien myynti on Jenkeissä jo kielletty. Takaisin vedettäviä autoja olisivat (muutamin poikkeuksin) vuosien 2009-2015 VW Golfit, Jetat, Beetlet, Passatit sekä Audi A3:set.

Sittemmin selvitykset ovat levinneet myös Aasiaan.

Pahimmillaan EPA voisi läiskästä Volkkarille sakkoa 37 500 dollaria per auto, joka tekisi yhteensä rapiat 18 miljardia dollaria. Muistatteko sen kohdan Tähtien sota -elokuvasta, missä Kuolemantähti räjähti? Arvatkaapas mitä VW:n osakekurssille tapahtui.

Tämä kaikki palauttaa mieleen Greenpeacen Volkswagenia kritisoineen kampanjan parin vuoden takaa. Hyvin ajankohtaista edelleen.

Greenpeacen versio Volkkarin Star Wars -teemaisesta mainoksesta. Volkkarin ja Lucasfilmisin yhteistyö poiki näyttäviä mainoksia, jotka herättivät huomiota laajalti. GB:n versiossa rooleja oli korjattu vastaaman todellisuutta hieman paremmin ja Volkkari edusti Imperiumia.

Mistä tässä sitten on kyse? Siis yleisen pahuuden ohella. Dieselautojen päästörajoitusten tiukennuttua monet valmistajat ovat asentaneet autoihinsa AdBlue-lisäainetankin. AdBluen lisääminen polttoaineen sekaan vähentää auton pienhiukkaspäästöjä ja näin auttaa autonvalmistajia saavuttamaan viranomaisten asettamat päästörajat.

Koska tuollaisen AdBlue-tankin asentaminen kuitenkin kaikkineen maksaa rahaa on ymmärrettävää, että autonvalmistaja  jättää sen kernaasti asentamatta mikäli näin voi tehdä. VW on ilmoittanut ja testein osoittanut, että sen pikkudieselit täyttävät vaatimukset ilman lisäaineita. Kyseessä oli kuitenkin siis ukotus.

Kuinka huijaus sitten tapahtui? Volkkari asensi kaikkiin 2.0-litraisella TDI-koneella varustettuihin autoihinsa sensorin, joka tunnistaa koska auto on testipenkissä. Tässä vaiheessa pieni koodinpätkä ajotietokoneella sitten leikkaa koneen tehoja ja päästöt pysyvät rajoissa.

Nerokasta, eikö? Rehellistä? Ei niinkään. Normaalissa ajossa päästöt ovatkin sitten monikymmenkertaiset tiettyjen hiukkasten osalta.

Alkuperäinen Volkkarin Star Wars -mainos. Onhan tuo hieno, itsellänikin on kaksi tyyppiä kotona, jotka marssivat pitkin tiluksia Darth Vader kypärä päässä ja viitta hulmuten. Tämä ihanan lämpöinen tunne, joka valtaa sieluni mainosta katsoessa perustuu kuitenkin valheeseen ja on selvästi Pimeän puolen juonia.

Vielä toistaiseksi on avoinna, mitä seuraamuksia tällä vedätyksellä tulee olemaan. Saattaa olla, että valmistaja yrittää korjata autojaan ohjelmistopäivityksellä. Tuskin jokaista huijausautoa sentään romuttamaan ruvetaan.

Saattaa kuitenkin olla, että ihan vähällä Volkkari ei selviä. Viime vuosina Yhdysvalloissakin on käyty kovin sanankääntein keskustelua kansalaisten rikkaamman yhden ja köyhemmän 99 prosentin välisestä kuilusta. Epäilemättä viranomaiset kaipaavat keinoa osoittaa toimeliaisuutensa ja syntipukkia, jonka heittää junan alle – tai oikeastaan sinne Kuolemantähden kuiluun.

Volkkari olisi ihanteellinen junan alle heitettävä – se on saksalainen yhtiö joka haastaa kotimaiset auton valmistajat. Volkkarin satuttaminen ei haittaisi Yhdysvaltain omaa taloutta niinkään (päin vastoin, jopa) ja hallinto näyttäisi tomeralta.

Että mikäli olisin taipuvainen sijoittamaan osakkeisiin, en välttämättä juuri tällä hetkellä hamstraisi Volkkaria.

"Join me, and together, we can rule the Galaxy."

”Join me, and together, we can rule the Galaxy.”

Olisi myöskin epäilemättä kiinnostava tietää, että kuinka monen autovalmistajan konttorilla puuhataan vimmatusti ohjelmistopäivitystä omiin kieseihin. En oikein jaksa uskoa Volkkarin olevan ainoa valmistaja joka on ikinä sortunut vedätykseen.

Ostaisitko näiltä tyypeiltä käytetyn auton? Entä uuden?

Jäi tässä hässäkällä käteen myös toinen kiinnostava tiedonhippunen. Olen huomannut bussienkin kyljissä AdBlue-tankkien korkkeja ja ajoittain olen puolihuolimattomasti pohtinut, että mitäköhän tököttiä sekin. Nimestä tulee lähinnä mieleen muinoin TV-Shopissa kaupusteltu Motor Up. No, ilmeisesti AdBlue on ihan toimivaa ainetta. AdBlue on myöskin ureapohjaista – eli pissaa.

Jotenkin mahtavaa ajatella maailmaa, jossa olemme oikeasti päätyneet kusemaan autojen tankkeihin.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja:

5 vastausta artikkeliin ”Volkswagen on Sith lord ja kusessa”

  1. Heh, eiköhän se todellinen pahuus ole siellä jossain taustalla.
    Volkkarin suunnittelutiimissä muutama Saksaa vihaavaa heppua tekee johdon tietämättä muutoksia ohjelmistoon ja vihjaavat sitten EPAa asiasta kun Saksan talous on huonossa jamassa turvapaikanhakijoiden takia.

    Ehkä näin ehkä ei.

    ”by way of deception thou shalt do war”

    1. En minä tässä sen suurempaa salaliittoa näe. Tuo kusetus on kuitenkin jatkunut jo vuosia eivätkä sabotöörit olisi moista jaksanut jatkaa noin pitkään.

      Firmalla on ollut hillittömät paineet saada saman aikaisesti päästöt alas, tehot ylös ja pitää hinnat aisoissa. Kaikkea ei sitten ole onnistuttu saamaan ja on turvauduttu kusetukseen. Toisaalla törmäsin sellaiseenkin tietoon, että tämä testausta varten tehoja pudottava ominaisuus on enemmän tai vähemmän vakiona busseissa. Tiedä sitten onko näin.

  2. EU kielsi vuoden 2012 alusta japanilaisen Toyota Hiace pakettiauton tuonnin EU-maihin.
    Minulla on ollut muistaakseni 6 vanhaa diesel-Hiacea, jotka olen kaikki ajanut elinkaarensa loppuun eli peltien ruostumiseen asti.
    Lähes aina katsastuksessa käydessäni katsastusmies on kehunut päästömittausten tuloksia erinomaisiksi.
    En ole ikinä ajanut vuoden 2001 mallia tuoreemmilla pakuilla, mutta en usko, että Toyota olis huonontanut dieselinsä moottorin polttoaineen hyötysuhdetta s.e. päästöarvot olisivat nousseet.
    Volkswagein jäätyä kiinni petoksesta päästäjen mittauksista ja muidenkin eurooppalaisten valmistajien jouduttua epäilyksen alaisiksi, herää kysymys onko Volkswagen-yhtiö lahjonut EU-normien määrittäjät asettamaan perusteettoman tuontikiellon japanilaisautolle, jota pidetään ylivoimaisena päästöjen ja kestävyyden suhteen verrattuna euroopalaisiin ja usa-laisiin pakuihin.
    Tiedetään, että EU on korruption pesäpaikka, mutta onko mitään elintä, joka tutkisi onko joku EU:n raati syyllistynyt rikokseen kieltäessaaän luonnonvarojen käytön ja päästöjen kannalta ylivoimaisen ajoneuvon tuonnin.
    Rikollisin menettelyin EU:n hyväksymiin autoihin saadut volkkarin diesel-mallit tulee asetaa uusintatestiin ja niiden kohtalo tulee määrittää samoin kuin Hiacen aikanaan.
    Mikäli paljastuu suuri petos mittauksissa, Volkwagenin direktiivien vastaiset mallit pitää asettaa myyntikieltoon ja Toyotan valheellisin perustein asetettu tuontikielto perua.
    Jos ilmenee petollista menettelyä, mahdollisesti volkkarin maksamilla sakoilla pitäisi hyvittää Toyotaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *