Rasismista, banaaneista & apinoista

Teksti Anna Pöysä

Apinaviittaukset eivät ole loppuun asti mietittyjä keinoja rasismia vastaan taistelemisessa.

”Dani Alves söi rasismin”, portugalilainen sanomalehti otsikoi. Rasismin olomuoto oli kentälle jalkapalloilijan eteen heitetty banaani. Tapahtunutta puitiin niin antaumuksella, että jalkapalloa intohimoisesti seuraava ystävä jätti futisuutiset lukematta usean päivän ajan. Hän muisteli lämmöllä viime vuoden peliä, jossa koko AC Milanin joukkue marssi kentältä kesken pelin rasistisen huutelun vuoksi.

Siinä vaiheessa pinna alkoi kiristyä monella muullakin, kun tapahtuneesta syntyi kampanja. #somostodosmacacos-kampanjasta oli vastuussa toinen brasilialainen pelaaja, Neymar. Kampanjan viesti oli – tai on – siis se, että olemme kaikki apinoita. ”Osallistujat” poseerasivat kuvissa banaanien kanssa. T-paitojakin alettiin pikaisesti valmistaa. Myöhemmin selvisi, että kampanja oli mainostoimiston laatima.

Apinakampanjaa vastaan tietysti reagoitiin nopeasti. Ei ihme. Viestistä huolimatta siinä toistetaan rasistista kuvastoa. Kampanjasta myös seurasi outoja kuvia. Miten banaanin kanssa poseerataan uskottavasti vakavaa asiaa vastaan taistellen, vallankumouksellisesti banaania puristaen vai vetoavasti kameraan tuijottaen? Portugalilainen kolmiloikkaaja ja pituushyppääjä Nelson Évora esiintyi hedelmän kanssa lähinnä lannistuneen näköisenä.

Évoran poseeraus liittyi tilanteeseen, jossa hänen ja hänen ystäviensä – joista myös suuri osa oli huippu-urheilijoita – pääsy lissabonilaiselle klubille oli estetty siksi, että ovimiehen mukaan ryhmässä oli liikaa mustia. Alves ja Neymar ovat vielä tunnetumpia, varakkaita julkkiksia.

Rasismia vastaan täytyy tietysti taistella kaikilla tavoin ja kaikissa sen muodoissa eikä Évoran tai Alvesin kokemaa pidä väheksyä. On kuitenkin kuvaavaa, että apinakampanja sai niin paljon huomiota.

Samaan aikaan Brasiliassa valmistaudutaan jalkapallon mm-kilpailuihin. Toimenpiteisiin kuuluu muun muassa ihmisten häätäminen kovin ottein epävirallisista asumuksista sekä faveloitten ”rauhoittaminen”. Kepan uutisissa puolestaan kerrotaan siitä, miten suuret urheilutapahtumat lisäävät orjatyön käyttämistä Brasiliassa, jossa se on jo ennestään suuri ongelma. Neymarin kampanja häivyttää rasismiin liittyvät monimutkaiset yhteiskunnalliset ulottuvuudet kuten luokkakysymyksen.

Ehkä kampanjan hyödyksi voi kuitenkin laskea sen, että se osoitti, miten ja miksi banaanin kanssa poseeraaminen ja apinaviittaukset eivät ole loppuun asti mietittyjä keinoja rasismia vastaan taistelemisessa.

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu