Brandalismia!

Teksti Fanny Malinen

Taiteilijat ja aktivistit iskivät Britanniassa kaupunkikuvaan antaakseen ihmisille ajateltavaa.

Meinasin kirjoittaa vaaleista, mutta sitten totesin, ettei minulla varmaan olisi niistä mitään ihmeempää sanottavaa. Jopa Britanniassa tapahtuu kuitenkin myös innostavia asioita, joten puhutaan vaihteeksi taiteesta.

Eräänä toukokuisena viikonloppuna joukko aktivisteja puki päälleen huomioliivit ja otti työkalut mukaan – taktiikka, jolla kaupunkiympäristössä voi tehdä ihan mitä huvittaa – ja korvasi sadoittain mainoksia yhteiskunnallisilla taideteoksilla.

Osa viittasi tuttuun vastamainostyyliin suoraan tiettyihin brändeihin, niin kuin Harrods-luksustavaratalon fontilla kirjoitettu Horrids (kauhut), jonka alla teksti “trite gewgaws, trinkets & trash, the cluster bombs of consumerism” (suomeksi suunnilleen: kuluneita prenikoita, helyjä ja roskaa, kulutuksen rypälepommeja).

Tai tyylitelty naisen ja kanin kuva: “Animal testing, Is it worth it?

Toisilla oli selkeä poliittinen viesti: Lontoon poliisin “Total policing” -slogania mukaillen yksi taideteoksista oli nimeltään “Total murderers”. Siinä tyylitellyssä poliisin kypärässä oli sanoja, kuten “roistot”, “rasistit” ja “valehtelijat”. Sanomaa vahvisti se, että yksi “Total murderers” -julisteista sijoitettiin Tottenhamin poliisiaseman edustalle.

Lontoon kesän 2011 mellakat alkoivat Tottenhemista, mellakoissa poliisi ampui Mark Dugganin. Dugganin taposta, niin kuin sadoista muistakaan poliisin käsissä tapahtuneista kuolemista, ei ole tuomittu ketään.

Myös RBS-pankin edustalle on sijoitettu metsä, ja kuvan teksteissä pankin käsketään lopettaa heti. Teos puhutteli selkeästi valikoituja ohikulkijoita. RBS:n lainat hiili-, öljy- ja kaasuyhtiöille kasvattavat pankin hiilijalanjäljen yli 900 miljoonaan tonniin.

Edellinen brandalismi-isku tehtiin vuonna 2012, kun 40 mainostaulua viidessä kaupungissa korvattiin vastamainoksilla. Nyt projekti on kuitenkin kasvanut, ja kulutuskriittisiä printtejä oli 360 kappaletta levitettäväksi kymmeneen kaupunkiin. Taiteilijoita oli mukana 38, sekä tuntematon määrä aktivisteja levittämässä julisteita.

Nimimerkki Brandal Anonymous kirjoittaa New Internationalistissa: “Meitä yhdisti halu vapauttaa julkinen tila visuaalisesta saasteesta ja arvoista, jotka edistävät ja käyttävät saavuttamattomia vartaloita, tuhoavat ympäristöä kuluttamisen kautta, edistävät velkaantumista ja normalisoivat epätasa-arvoa niin globaalilla kuin myös paikallistasolla. Meille riitti.”

Brandalism haluaa saada ihmiset kysymään, kenelle kaupunki kuuluu ja miksi mainosteollisuudella olisi oikeus hukuttaa meidät arvoihinsa ilman suostumustamme. Ryhmän nettisivuilta löytyykin paitsi kuvia taideteoksista sekä lista taiteilijoista, myös ohjeet bussipysäkkien mainostelineiden avaamiseen – koska kaupunki kuuluu kaikille.

Brandalismin nettisivu: www.brandalism.org.uk

Kommentoi Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja: