1.jpg

Ystäviä & vihamiehiä

Teksti Sonja Hyppänen

Minne menee Japanin valaanpyyntilaivasto, sinne suuntaa myös Sea Shepherd.

”You do know that you’re going to Antarctica?” kysäisee laivalla käymässä oleva miehityksestä vastaava crew manager. Olen juuri palannut takaisin lyhyeltä lomalta. Tieto miehistöpaikasta on paras tapa aloittaa taas työnteko.

Japanin valaanpyyntilaivasto ilmoitti suuntaavansa tänäkin vuonna Eteläisen jäämeren suojelualueelle valaanpyyntiin. Sen tavoitteena on tappaa noin tuhat valasta joulukuun ja maaliskuun välisenä aikana.

Japanilaisten ilmoituksen myötä Steve Irwin lähtee pian kohti etelää. Me olemme valmistautuneet tulevaan Divine Wind -kampanjaan Etelä-Englannissa Southamptonissa. Laivan pääkoneet on huollettu ja turvalaitteistoa päivitetty. Ruokavarastot ovat täyttyneet pitkää merimatkaa ja kampanjaa varten.

Japani keskeytti uhanalaisten ryhävalaiden pyynnin vuonna 2007 kansainvälisen painostuksen myötä. (Kuva SSCS / Barbara Veiga)

Kylmää kauneutta. Harppuunalaiva Shonan Maru nro 2 lipuu esiin jäävuoren takaa. (Kuva SSCS / Barbara Veiga)

Olen ollut nyt neljä kuukautta Steve Irwinin miehistössä. Kaupunkilaiselle tuttu aamutarkastuslista ”lompakko, puhelin, avaimet” on vaihtunut osaltani ”turvakengät, hanskat, veitsi” -litaniaan. Edessä on matka yhdelle maailman ihmiselle vihamielisimmistä merialueista, eikä vastaanotto Eteläisellä jäämerellä ole varmasti lämmin.

Japanilaisen Yomiuri-lehden mukaan maan hallitus on päättänyt myöntää valaanpyyntiohjelmalleen 27 miljoonaa Australian dollaria (noin 20 miljoonaa euroa) lisärahaa taatakseen laivastonsa turvallisuuden. Vaikka valaanpyynti on ollut sille tappiollista jo vuosia, Sea Shepherdin ahdistelulle periksi antaminen ei ole tsunamista toipuvan maan kansallisissa intresseissä.

Japani pyytää valaita Eteläisellä jäämerellä tieteellisen tutkimuksen varjolla. Liha päätyy kuitenkin myyntiin Japaniin. Esimerkiksi Yhdysvallat on todennut, että valaiden tutkiminen ei vaadi niiden tappamista. Myös Uusi-Seelanti on tuominnut Japanin toimet ja kutsuu sen tutkimusohjelmaa erittäin epäilyttäväksi.

Steve Irwin valmiina menemään läpi Lontoon suluista. Ennen Southamptonia laiva pistäytyi Lontoossa keräämässä varoja. (Kuva SSCS / Eleanor Lister)

Miehistö lastaa elintarvikkeita. Kaikki laivalla tarjottava ruoka on vegaanista. (Kuva SSCS / Eleanor Lister)

Valaanpyynti räjähtävine harppuunoineen on julma muinaisjäänne, jolle ei ole paikkaa nykymaailmassa. Norjan valaanpyyntilaivasto sai tästä muistutuksen lokakuun viidentenä, kun aktivistiryhmä Agenda 21 upotti jälleen yhden sen laivoista Oslofjordin satamassa. Valaanpyynti takkuaa myös Islannissa. Rannikkovesillään sillivalaita pyytävä Islanti ilmoitti lyhentävänsä valaanpyyntikauttaan tänä vuonna sen tärkeimmän valaanlihan vientimaan Japanin kärsiessä talousvaikeuksista.

Kansainvälinen valaanpyyntikomissio IWC on saanut paljon kritiikkiä siitä, että se sallii Japanin, Islannin ja Norjan rikkoa vuonna 1986 asetettua kaupallisen valaanpyynnin kieltoa. Merten suojelun ongelma ei ole niinkään lakien vähyys, vaan niiden valvonnan täydellinen puuttuminen. Vaikka esimerkiksi Japanin valaanpyynti saa osakseen laajalti kritiikkiä, merten ekosysteemin monimuotoisuuden turvaaminen ei tunnu olevan yhdenkään valtion kansallisissa intresseissä.

Tämä tulvi tulee olemaan kahdeksas kun Sea Shepherdin laivat ovat Japanin valaanpyyntialusten kiusana Etelämantereen lähistöllä. Viime vuonna laivasto joutui lähtemään kotiin aikaisin ja sen saalis jäi alle kymmenesosaan tavoitteesta.

Laiva tarvitsi uudet pelastautumistikkaat. Niiden valmistamisessa pääsimme käyttämään vanhoja merimiestaitoja kuten pleissausta ja rihmausta. (Kuva SSCS / Eleanor Lister)

Japanilaisen valaanpyyntialuksen miehistön jäsen valmistautuu ampumaan harppunoidun lahtivalaan. Valaan kuolema harppunaan ampumisesta laskien voi kestää kymmenistä minuuteista tuntiin. (Kuva SSCS)

Ennen Etelämantereen hyisiä vesiä laiva ylittää päiväntasaajan, jossa kohtaan Neptunuksen hovin. Vanhojen laivastoperinteiden mukaisesti kaikki päiväntasaajan ensikertaa ylittävät kastetaan maakravuista seiloreiksi. Täällä tarinat kasteseremonian inhottavuuksista paisuvat päivä päivältä. On aika suunnata etelään.

Steve Irwin yrittää estää japanilaista harppuunalaivaa Yushin Maru nro 3:a siirtämästä tapettua valasta tehdaslaiva Nisshin Maruun. (Kuva SSCS / Adam Lau)

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu