1.jpg

Kypäräpakko seisottaa kaupunkipyöriä

Teksti Mirka Kartano

Maailmalla suosittu pyörävuokraus tyssäsi Melbournessa kypärälakiin.

Kaupunkipyörien vuokraus on ollut maailmalla menestys. Cityfillarit on otettu käyttöön jo yli sadassa kaupungissa, joista esimerkiksi Montrealissa pyöräkapasiteettia on suursuosion myötä lisätty vauhdilla. Toisin on Melbournessa, jossa toukokuun lopulla lanseeratut kaupunkipyörät seisovat telineissään lähes tyhjänpantteina. Ei sillä, etteikö pyörät olisivat kevyitä ajaa, kivannäköisiä tai edullisia (2,5 dollaria kerta ja 8 dollaria viikko). Kaupunkiin on myös viime vuosina rakennettu urakalla Kööpenhaminan mallin mukaisia pyöräkaistoja ja pyöräilyreittejä, joten puitteetkin pitäisi olla kunnossa.

Etenkin turistit ja opiskelijat olisivat innokkaita fillarivuokraajia jos pyöräilykypäräpakko ei koskisi kaupunkipyöriä.

Syy nihkeään vuokraussuosioon löytyy laista. Melbourne on nimittäin ainoa pyöränvuokrauskaupunki maailmassa, jossa laki kieltää pyöräilyn ilman kypärää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että fillarinvuokraaja joutuu kuljettamaan mukanaan omaa kypärää tai etsimään erillisen kypäränvuokrauspisteen. Pää paljaana kruisailusta rokotetaan 146 dollarin sakolla.

Moni pyöräilynystävä pitää tilannetta naurettavana. Yksi näkyvimmistä pyöräilykypäräpakkoa vastaan kampanjoivista aktivisteista, sydneyläinen elokuvaohjaaja ja pyöräilybloggari Mike Rubbo järjesti heinäkuun lopulla pyöräilymielenosoituksen, jonka tarkoituksena on herättää päättäjät pohtimaan kypäräpakkoa. Rubbon mukaan Melbournen tulisi ottaa mallia Méxicosta, jossa kypäräpakko ei kosketa kaupunkipyörän vuokraajia. Mielenosoitukseen osallistunut parinkymmenen hengen pyöräsaattue ei ehtinyt fillaroida kovinkaan kauas lähtöpisteestä, kun poliisipartio oli jo kirjoittamassa joukkiolle sakkolappuja.

Uudet kaupunkipyörät seisovat telineissään Melbournen CBD:ssä.

Kritisoijat saivat pontta kuun lopulla tanskalaiselta kaupunkisuunnittelijalta Mikael Colville-Andersenilta, jonka mukaan australialaisten tulisi painottaa vaarallisuuden sijaan pyöräilyn hyviä puolia. Monet muistuttavat päättäjiä myös siitä, että Australiassa on huomattavasti enemmän pyöräilyonnettomuuksia kuin esimerkiksi Hollannissa ja Tanskassa. Australialaisilla onkin vielä pitkä matka amsterdamilaiseen tai kööpenhaminalaiseen pyöräilykulttuuriin, jossa pyöräily on osa arkea eikä mikään extremelaji.

Turvallisuus on myös asennekysymys. Kööpenhaminassa asuessani liikuin kaikkialle fillarilla, aina ilman kypärää. En koskaan kokenut pyöräilyä vaaralliseksi tai pelännyt autoilijoita. Syynä on toimivat pyöräkaistat, mutta myös pyöräilijät huomioon ottavat autoilijat ja jalankulkijat. Melbournessa, jossa ajan lainpuitteissa kypärä päässä, tunnen oloni huomattavasti turvattomammaksi. Kypärä kun ei suojaa aggressiivisilta autoilijoilta.

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu