Kaksinaamainen Facebook

Teksti Jenni Jarventaus

Mieti ennen kuin kerrot Mark Zuckerbergille kaiken elämästäsi.

Suomessa tulee 22. lokakuuta ensi-iltaan Facebookista kertova elokuva The social network. David Fincherin (Fight Club) ohjaama ja West wing -sarjan luojan Aaron Sorkinin käsikirjoittama leffa on näkemisen arvoinen. Jos ei muuta, se pistää miettimään mitä tietoa haluaa kasvottomalle naamakirjalle elämästään luovuttaa.

Elokuva maalaa Facebookin perustajasta Mark Zuckerbergista ei-kovin-imartelevan kuvan. Jokapojan näköisen Jesse Eisenbergin esittämä Zuckerberg on käytöstavoiltaan kömpelö, sulkeutunut nörtti, joka luo Facebookin päästääkseen tyttöjen suosioon ja Harvardin suosittujen kersojen piireihin.

Tai tarkemmin ottaen, kolme hänen tuttuaan keksivät idean opiskelijoiden deittipalvelusta ja pyytävät taitavana koodaajana tunnetun Zuckerbergin rakentamaan sivun pilotin. Zuckerberg sen sijaan omii idean ja rakentaa sen pohjalta Facebookin.

Loppu on historiaa, tai oikeastaan nykypäivää: Facebookilla on 500 miljoonaa käyttäjää, joka 14. ihmisellä maailmassa on FB-profiili, ja 26-vuotiaan Zuckerbergin nettoarvo on 6,9 miljardia dollaria. Jos ja kun Facebookista tulee pörssiyhtiö, Zuckerbergista tulee yksi maapallon rikkaimmista ihmisistä.

Elokuvan Zuckerberg -hahmo ei ehkä täysin vastaa totuutta, mutta ei se todellinenkaan Zuckerberg kovin mainiolta tyypiltä tunnu, ainakin päätellen seuraavista julkisuuteen vuodetusta viestinvaihdosta miehen Harvard-ajoilta:

ZUCK: yea so if you ever need info about anyone at harvard

ZUCK: just ask

ZUCK: i have over 4000 emails, pictures, addresses, sns

FRIEND: what!? how’d you manage that one?

ZUCK: people just submitted it

ZUCK: i don’t know why

ZUCK: they ”trust me”

ZUCK: dumb fucks

Veemäisyys ei välttämättä tee Zuckerbergista tyyppiä, jolle ei huvittaisi luovuttaa yksityiskohtia elämästään. Hänen käsityksensä yksityisyydestä sen sijaan tekee.

New Yorker -lehden mukaan miehen unelma on luoda uudenlainen internet ja olla yksi sen hallitsijoista. Facebook haluaa syrjäyttää Googlen tiedon lähteenä, joka tarjoaa lehtijuttuja, ravintolasuosituksia ja elokuvia sen perusteella, mitä Facebook-kontaktit suosittelevat. Tämä ulottuu Zuckerbergin visiossa kaikkeen elektroniikkaan: kun laitat telkkarin päälle, näet mitä ohjelmia FB-ystäväsi parhaillaan katsovat. Ostat uuden puhelimen, johon kirjaudut sisään FB-tunnuksillasi ja voilà, koko elämäsi löytyy älypuhelimestasi.

Tämän vision toteutumiseksi Zuckerberg haluaa, että jokaikinen Facebookin käyttäjä antaa hänelle itsestään, perheestään, ystävistään, uskomuksistaan, harrastuksistaan ja kulutustottumuksistaan kaiken mahdollisen tiedon. Siksi naamakirja jatkuvasti muuttaa yksityisasetuksia, luottaen siihen että suuri osa käyttäjistä ei osaa tai jaksa valvoa, mitä tietoa heistä päätyy nettiin julkiseksi. Nämä tiedot naamakirja myy mainostajille, jotka niiden perusteella muokkaavat viestejään.

Ehkä on liian vainoharhaista syyttää siloposkista Facebook-perustajaa maailmanvalloitusaikeista. Mutta yksityisyyden varjelu ei ole paranoidia vaan järkevää. Kuten teknologialehti Wired:n brittiversion päätoimittaja David Rowan perustelee Facebook-boikottiaan):

Miksi antaa kaupallisten firmojen omia sosiaalinen kanssakäyminen?

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu