Tämä on vasta alkua

Teksti Hanna Kuusela

Kirjoittaja lentää, kunnes joku tarjoaa paremman vaihtoehdon.

Lensin alkuviikosta Lontoosta Helsinkiin. Maksoin lennosta 89 euroa. Täysin kohtuuton hinta.

Edellisenä päivänä 50 mielenosoittajaa olivat tunkeutuneet Stanstedin lentokentän kiitoradalle onnistuen viivyttämään lentokentän avaamista ja peruuttamaan lentoja. Mieltä osoitettiin brittihallituksen vastuutonta ilmastopolitiikkaa vastaan.

Itse lensin joululomalle, mutta tämä on vasta alkua. Tammikuussa lennän takaisin Lontooseen, sitten ehkä tekemään tutkimusta Norjaan ja takaisin, ja helmikuussa olisi konferenssi Suomessa. Täysin vastuutonta.

”Tämä on vasta alkua”, sanoivat myös mielenosoittajat. He lupaavat jatkaa protesteja, joiden pääasiallisena kohteena ovat Lontoon lentokenttien laajennussuunnitelmat.

Stanstedin protestissa vastustettiin erityisesti hallituksen päätöstä nostaa Stanstedin kapasiteettia 25 miljoonasta vuosittaisesta matkustajasta 35 miljoonaan. Ympäristöaktivistit pelkäävät, että Stansted saa pian luvan myös toisen kiitoradan rakennustöille. Tämän seurauksena kenttä voisi vuonna 2015 lennättää jopa 68 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Ympäristöryhmä Plane Stupid, joka oli Stanstedin tempauksen takana, muistuttaa muun muassa siitä, että lentoala on nopeimmin kasvava syy ilmaston lämpenemiselle. Se on myös Ison-Britannian nopeimmin kasvava kasvihuonepäästöjen lähde.

Lisäksi ryhmän mukaan 45 prosenttia Euroopassa lennettävistä lennoista on alle 500 kilometrin matkoja, jotka siis voisi hyvin kulkea muilla keinoin.

Myöskään kuva siitä, että halpalennoista hyötyisivät eniten köyhimmät väestönosat, ei pidä paikkaansa. Stanstedia pidetään halpalentojen kenttänä, mutta lähes puolet lennoista lentää väestön rikkain neljännes. Brittihallituksen mukaan myös matkustajamäärien kasvun uskotaan painottuvan väestön rikkaimpaan kymmenykseen.

Plane Stupid ja monet muut ympäristö- ja asukasryhmät ovat aiemmin protestoineet muun muassa Heathrow’n lentokentän viitosterminaalia vastaan. Terminaali avattiin viime vuonna, ja sitä vastustivat laajasti niin alueen asukkaat kuin ympäristöliikekin. Ensi kuussa brittihallituksen on määrä päättää, annetaanko Heathrow’n kentälle rakennuslupa kolmanteen kiitorataan.

Lontoon lentokenttien laajennustöille ja matkustajamäärien kasvulle ei siis näy loppua – hallituksen ilmastohöpinöistä huolimatta.

Myöskään minun lentämiselleni tuskin näkyy loppua niin kauan kuin poliittisilla päätöksillä ei ratkaista sitä ongelmaa, että lentäminen on yleensä kohtuuttomasti halvempaa kuin esimerkiksi junalla matkustaminen. Lukemisesta pitävälle ihmiselle junassa istuminen ei olisi ongelma, mutta raha on.

Ja 89 euroahan on paljon lennosta: välillä pääsisi puolella hintaa. Juna maksaisi monta sataa euroa.

Ilmasto lämpenee joka lennolla. Tämä on vasta alkua.

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu