1.jpg

Prinsessat dieetille heti

Teksti Jari Tamminen

Lumikki on nyt blondimpi, hoikempi ja rintavampi.

Katsoin eilen Yle Areenasta mainion Olenko normaali? -dokumentin nuorten (ja vähän vanhempienkin) kehokuvasta ja kauneusihanteista. Dokumentissa piirrettiin melko ankea – jos toki odotettu – kuva siitä, missä kauneusihanteiden kanssa mennään ja mitä niiden saavuttamiseksi ollaan valmiita tekemään.

En sitten voinut aamulla olla kiinnittämättä huomiota laajaan Disney Princess -mainoskampanjaan. Ovat tulossa Helsinkiin jääshow’n kera. Disney Princess on mainio keino rahastaa vanhoilla tuotteilla: niputetaan kaikki menneiden vuosien Disney-prinsessat yhdeksi tuotteeksi ja markkinoidaan uutena.

Mutta ei kaikki prinsessat ihan sellaisinaan kelvanneet. Maailma on muuttunut, veli veikkoseni, sitten ensimmäisten väripiirrettyjen ja noita vanhanajan prinsessoja piti hieman virtaviivaistaa ja ajanmukaistaa.

Katsokaapa vaikka Lumikkia Disney Princess -mainoksissa ja alkuperäisessä elokuvassa. Neiti on laihtunut, saanut silikonit ja blondannut tukkansakin. Tätäkö tämä nyt sitten on?

New York Times julkaisi vuonna 2006 artikkelin, jossa todettiin kaupan olevan jo yli 25 000 Disney Princess -tuotetta. Niiden yhteenlaskettu myynti oli 3 miljardia dollaria. Tuskin myynti sittemmin laskenutkaan on.

Tuotteistusta todellakin tietenkin pitää onnistuneena, kun prinsessakrääsää pursuaa kauppojen ja lastenhuoneiden hyllyillä.

Toisaalta koko prinsessaunelmaa voi pitää hieman aikansa eläneenä ja kysyä, onko passiivinen suukon odottelu tai vaihtoehtoisesti ilkeän äitipuolen tottelu toivottu roolimalli lapsille. Tarjoavatko söpöys ja kiltteys avaimet menestykseen: kunhan näytän hyvältä, prinssi pelastaa ja antaa koruja.

Kaiken kruunaa Disney Princess -sivustolla pyörivä mainospalkki, Volkswagen. Siinä Brooke Shields viestii taaperoille, miltä pitää näyttää ja mitä autoa kärttää isiä hankkimaan.

Kommentoi Facebookissa
Rakkautta ja anarkiaa 2018
Helsinki liikkuu