KinkyB31-1600x1067

Vapautta, rakkautta – ja ahdistusta

Vapautta, rakkautta – ja ahdistusta

Kinky Boots & Chess på svenska

Kinky Boots: Harvey Fierstein & Cindy Lauper, Chess på svenska: Benny Andersson, Björn Ulvaeus ja Tim Rice

Kinky Boots: Helsingin Kaupunginteatteri, Chess på svenska: Svenska Teatern



Suurmusikaalit peilaavat yksilön oikeuksia ja poliittista lähihistoriaa.


Sukupuolirajoja rikkova mieshahmo on pitkään kuulunut komedian perinteeseen. Tv-koomikko Kenny Everettin legendaarinen Mr Angry of Mayfair -hahmo oli konservatiivi, joka raivosi nuorison vapaamielisyyttä sateenvarjoaan heristellen. Kun hahmo kääntyi kamerasta poispäin, selästä avonainen takki paljasti hänen käyttävän naisten pitsialusvaatteita.

Musikaali Kinky Boots siirtää sukupuolisen ja seksuaalisen kapinan englantilaisen työväenluokan hiilen- ja öljyntuoksuiseen maailmaan, kuten teki myös sen selkeä tarinallinen edeltäjä, musikaali Billy Elliot.

Kapinan edeltäjiä löytyy toki kauem­paakin: upea Cabaret kertoi muun muassa transsukupuolisuudesta Berliinissä maailmansotien välissä. Kinky Bootsissa uhkana eivät ole natsit vaan nykyajan toksisen maskuliinisuuden asenneilmasto. 

Kinky Bootsin takana on yhdysvaltalainen työpari, käsikirjoittaja Harvey Fierstein ja muusikko Cindy Lauper. Tarina perustuu löyhästi tositapahtumiin: Englannin Northamptonissa kenkätehdas WJ Brookes oli 1980-luvulla menossa nurin, kunnes tehtailijasuvun perijä Steve Pateman keksi alkaa valmistaa korkokenkiä miehille. Kengät sopivat erityisen hyvin raskastekoisille käyttäjille, koska niiden koron sisällä oli metallivahvistus.

Lauperin musiikki svengaa hyvin, ja ensemble venyy uskomattomiin suorituksiin. Huikaisevimpia tansseja eivät ole ne, joissa heilutaan nyrkkeily­kehässä tai liukuhihnalla näyttämöä pitkin, vaan pikemminkin ne, joissa tasa­painoillaan 17 sentin koroilla. 

Vauhdikkaat osuudet ja slovarit vuorottelevat. Koskettavimmissa balladeissa karismaattinen Lauri Mikkola ja esityksen parhaimman biisin, ”Sielukas mies”, laulava Petrus Kähkönen tunkeutuvat yleisön sydämiin. 

Naisille Kinky Bootsissa ei ole erityisen sykähdyttäviä rooleja, lukuun ottamatta Sanna Saarijärven rempseää tehdastyöläistä.

Svenska Teaternin Chess on ehtaa 80-lukua. Teos on kylmän sodan aikaan sijoittuva, rajat ylittävästä rakkaudesta kertova mahtipontinen Romeo ja Julia -versio. Ruotsalaiset ABBA-miehet Benny Andersson ja Björn Ulvaeus sekä brittiläinen musikaalinero Tim Rice ovat yrittäneet puhaltaa lämmintä henkeä suurvaltojen öykkäröintiin.

Chessin ohjaaja Maria Sid oli päätynyt ratkaisuihin, joita Voiman kriitikko ei ymmärtänyt: Miksei pääparin rakastumista ilmaissut juuri mikään muu kuin kummallista vääntelehtimistä muistuttava tanssinumero? Missä – muualla kuin Romeo ja Julia -ilottelussa – oli lämpö ja huumori? 

Jotta yleisö ymmärtäisi eron tuskan, sen täytyisi myötäelää myös onnea. 

Molempien teosten kuoro ja orkesteri ovat valtavan taitavia. Kinky Boots saa katsojan barrikadeille ihanan ­Lolan oikeuksien ja tehtaan menestyksen puolesta, Chessin lukuisat kuoro-osuudet nostavat katsojan korkeuksiin ­upealla soinnillaan.

Kinky Boots Helsingin Kaupunginteatterissa.

Chess på svenska Svenska Teaternissa.

Kommentoi Facebookissa