Näyttökuva 2016-03-16 kello 19.34.08

Kulttuuriseinä on Voiman verkkolehden tarjoama vapaa kulttuurikritiikkien julkaisupaikka. Sivulla julkaistaan pääasiassa muuta kuin Voiman toimituksellista materiaalia. Seinällä voi julkaista myös omia, aiemmin muualla julkaistuja kirjoituksia. Kulttuuriseinän päätavoitteena on saada huomiota teoksille, jotka muuten saattaisivat jäädä mediakatveeseen.

Voit julkaista Kulttuuriseinällä oman arviosi itseäsi elähdyttäneestä elokuvasta, teatteriesityksestä, konsertista, äänitallenteesta, kirjasta tai muusta kulttuuriteoksesta klikkaamalla tästä.

Tila ei ole vain taiteen kehys

Tila ei ole vain taiteen kehys

Toisissa tiloissa

Jenni Yppärilä, Antti Oikarinen, Jouna Karsi, Jussi Goman

Oulun taidemuseo

☆☆☆☆




Oulun taidemuseossa on esillä 20.3. asti kiinnostava neljän taiteilijan yhteisnäyttely Ihan tiloissa. Tyyliltään hyvin erilaisten tekijöiden töitä näyttää yhdistävän aktivinen pyrkimys sörkkiä töillään nimenomaan katsojan näyttelytilanteeseen liittämiä tilakäsityksiä.

 

Teeman kannalta erityisen kuvaavia ja samalla vaikuttavia ovat Jouna Karsin (syntynyt 1980) huolella viritellyt maisema- ja miljööveistokset, jotka ovat kuin todellisuudesta kaapattuja miniatyyrisiä pienoismalleja.  Usein maa-aineksineen kaapattu koepala näyttäytyy samaan aikaan sekä yksityiskohtaisen jäljiteltynä että hivenen surrealistisena. Imitaation ja harkitun vinksahtaneisuuden yhtälö tuottaa samaan aikaan herkistyneen ja tukahdutetun painajaismaisuuden vaikutelman, jossa voi aistia esteettisiä ja teemallisia viitteitä esimerkiksi psykologista kauhua käsitteleviin elokuviin.

 

Aivan toisenlaisesta tilahallinnasta on kyse Antti Oikarisen (s. 1974) arkisista perusmateriaaleista kyhätyissä objekteissa ja veistoksissa, jotka ovat tarkoituksellisen keinotekoisia ja katsojien liian suorille ymmärryspyrkimyksille jopa ilkikurisen piruilevia. Niiden tavoitteena lienee erityisesti taideteosten havainnointi- ja tulkitsemiskaavioiden kyseenalaistaminen. Kokonaisuudessa niiden rooli on enemmän kommentoiva kuin hallitseva.

 

Näyttelyryhmässä perinteistä maalausformaattia edustaa räjähtävän ekspressionistisia töitä tekevä taidemaalari on Jussi Goman (s. 1980). Ahtaasti esillä olevien maalausten aggressivinen päällekäyvyys on suorastan viestinnällistä ähkyä tuottavaa. Yksittäin katsottuna teokset olisivat epäilemättä puhuttelevampia ja avautuvampia, mutta tässä näyttelykehyksessä ripustusta voi pitää tarkoituksenmukaisena.

 

Tiettyä toiston puhuttelevuutta on myös Jenni Yppärilän (s. 1980) kolmeulotteisissa maalauksissa, joissa kyse on rakennuksissa ja erilaisissa sisätiloissa tiivistyvien tunnelmien nukkekotimaisessa jäljentämisessä. Yppärilän vaalima kuva kaupunkiympäristöstä kylpee kauniissa rähjäisyydessä ja kodikkaassa arkisuudessa – sen propagoimassa estetiikassa jopa seinille jäljennetyt töhryt viestivät enemmän herkkyyttä ja läsnäoloa kuin protestoivaa ulkopuolisuutta.

 

Yppärilän työt voi nähdä myös koko näyttelyä kokoavana ja sen yhteyttä museon ulkopuoliseen kaupunkiympäristöön kantavana elementtinä.

 

Kokonaisuutena näyttely esittelee neljä kiinnostavaa taiteen tekijää, joiden työt ja ilmaisutavat on aseteltu kaikkine keskinäisine jännitteineen ja riitasoituineen katsojan kannalta puhuttelevalla tavalla esille.

 

Kuva:  Jenni Yppärilän teos Paska Kaupunni (Oulu), 2015, 65 x 43 x 20cm.