45511607832_1c5f2d5e06_z

Tabujen rajapyykit

Tabujen rajapyykit

Ejaculation

Essi Rossi & Julia Rosa Peer




Kansallisteatterin Willensaunan lavaa hallitsee kankaalle painettu kuva Sirkku Rosin maalauksesta, joka esittää ihmisvartaloa. Sen äärellä istuvat Essi Rossin ohjaaman Ejaculation-dokumenttiperformanssin minähahmo, näyttelijä Julia Rosa Peer, ja esityksen musiikista ja muutenkin komppaavasta läsnäolosta vastaava Sarah Kivi.

Englanninkielisen teoksen ydin tiivistyy monimerkityksellisen otsikon kahteen määreeseen. Esityksessä ­ejaculation viittaa toisaalta huonosti tunnettuun naisen kehon toimintoon, joka on siemensyöksyn kaltainen nesteryöpsähdys. Toisaalta käsite tarkoittaa myös äkillistä huudahdusta, mikä esityksessä näyttäytyy sisäistettyjen ­ilmaisurajojen hetkellisenä ylityksenä.

Näytelmän avauksessa Peer kysyy konstailematta lähimmiltä katsojilta heidän seksikokemuksistaan. Ele demonstroi sattuvasti, miten tällainen intiimin alueen avaaminen on yhä kollektiivista vaivaantumispaniikkia herättävä tabu. Jopa tällaisen tiedostavan esityksen kontekstissa, missä suurimmalla osalla katsojista seksuaalisuuden käsittely teoreettisella ja poliittisella tasolla lienee melko arkipäiväistä.

Peer etenee seksuaalisen itsetutkiskelun näkökulmasta myös laajempaan naisen sosiaalisen ilmaisutilan hahmottamiseen. Näytelmän tausta-aineisto koostuu yli 40 naiselta kerätyistä haastatteluista. Naiset edustavat monenlaisia kulttuuritaustoja. Materiaali olisi tarjonnut aineksia syvemmällekin tutkimukselle, mutta nyt esityksen selvä rajaus ja lyhyt kesto alle­viivaavat kuvatulle portille pysähtymisen tähdellisyyttä itsessään.

Vaikka teoksen näkökulma on sidottu naisen kehollisuudelle ja viestinnälle asetettujen rajojen hahmottamiseen, se tulee kääntäen kertoneeksi myös tarpeesta syventää muiden sukupuolten – ei vähiten miehen – seksuaalisuuden itseymmärrystä.

Innsbruckin BRUX Freies Theaterissa 30.11–2.12. 

Kommentoi Facebookissa