107D3574

Kulttuuriseinä on Voiman verkkolehden tarjoama vapaa kulttuurikritiikkien julkaisupaikka. Sivulla julkaistaan pääasiassa muuta kuin Voiman toimituksellista materiaalia. Seinällä voi julkaista myös omia, aiemmin muualla julkaistuja kirjoituksia. Kulttuuriseinän päätavoitteena on saada huomiota teoksille, jotka muuten saattaisivat jäädä mediakatveeseen.

Voit julkaista Kulttuuriseinällä oman arviosi itseäsi elähdyttäneestä elokuvasta, teatteriesityksestä, konsertista, äänitallenteesta, kirjasta tai muusta kulttuuriteoksesta klikkaamalla tästä.

EMMA:n ilkikurinen pentagonisti

EMMA:n ilkikurinen pentagonisti

Pentagonal Lanscapes

Olafur Eliasson

Espoon modernintaiteen museo EMMA

☆☆☆☆




Olafur Eliasson (syntynyt 1967) on Berliinissä asuva ja työskentelevä islantilainen-tanskalainen kuvataiteilija, joka käsittelee töissään usein valoa, optiikkaa, peilejä, arkkitehtuuria ja maisemaa.

 

Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat Lontoon Tate Modernissa esillä ollut The Weather Project (2003) sekä massiiviset julkisen tilan teokset The New York City Waterfalls (2008) sekä Ice Watch, jossa ilmastomuutoksesta varoittavia massiivisia jäävuoria tuotiin Grönlannista sulamaan julkiselle paikalle Kööpenhaminaan (2014) ja Pariisiin (2015).

 

Emmassa on kevään ajan esillä Saastamoisen säätiön kokoelmiinsa taiteilijalta hankkima Pentagonal Landscapes -kokonaisuus.

 

Ensimmäisen huoneen The Volcano Series (2012) käsittää 63 kahdelle seinälle horisontaalisesti ripustettua valokuvaa islantilaisista tulivuorista. Kolmatta seinää hallitsevat symmetrisiin matriiseihin sijoitetut valokuvasarjat vulkaanisista lähteistä (The Hot Spring Series, 2012) ja islantilaisilla laava-aukeille rakennetusta mökeistä (The Hut Series, 2012).

 

Valokuvasarjojen takana voi nähdä psykoanalyyttistä ilkikurisuutta, sillä tulivuorten kavalkadi on kuin äidin rinnan loputonta toistoa ja matriisiiparissa toisiaan haastavat toisteiset genitaalisymbolien hahmot.

 

Teoksessa Pentagonal Mirror Tunnel (2017) katsoja voi nähdä monistuvan itsensä viiteen eri suuntaan vievän optisen tunnelin keskellä.

 

Videoteoksessa Innen Stadt Außen (2010) on puolestaan kuvattu kaupungissa ajavaa kuorma-autoa, jonka yhdelle sivulle on kiinnitetty täydellisesti heijastava peili. Tässä jonkinalaisessa Platonin luolavertauksen jatkotutkielmassa kahden suunnan samanaikaisten näkymien lomittuminen tuottaa psykologis-filosofista paniikkia sen suhteen, mitä todellisuuden hahmottaminen yleensä on.