Voiman mainosanatomia

Lukuaika: < 1 minuutti

Voiman mainosanatomia

voiman mainosanatomia

Voiman 3/2003 sivukartassa on tavalliseen tapaan 14 kokonaista mainossivua, viisi kahden palstan pystymainosta ja kolme pienempää erikoismainospaikkaa. Lisäksi tällä kertaa Voiman liitteenä on Maailmankauppojen liiton lehti omine mainoksineen. Budjetoitu myyntitulos on jokaista Voimaa kohti alvittomana 25 000 euroa, joka tällä mainospinta-alalla yleensä ylittyy.

Etusisäkannen kuukauden merkkituote -sivulle Voiman markkinointiosasto kutsuu aina kahdeksan mainostajaa, joiden koetaan istuvan kuvitteellisen Voima-kuluttajan makuun. Nyt tässä malliostoskorissa kulttuurisia makupaloja edustavat Klinghofferin kuolema -ooppera ja Arkkitehti-lehti. Esillä on yleensäkin paljon ympäristötuotteita, muita medioita, nettipalveluja ja naisnäkökulmaa. Tämän lehden ajankohtaan viittaavat Vapriikin pääsiäismunanäyttely ja vegaaniset pääsiäisherkut.

Muidenkin mainosten ryhmittämisessä noudatetaan tietoista logiikkaa. Sivu 13 kootaan yleensä elokuvien ja videoiden perustalle, sivu 14 on varattu suuremmille kulttuuritapahtumille ja Iiris Vispilä -kuvakertomuksen aukeamalla on sivullinen taidenäyttelyiden ilmoituksia. Voimakalenterin yhteydessä on mainostila, jota markkinointiosaston sisäisessä slangissa kutsutaan sähkökaapiksi. Siinä pienten teattereiden, rockkonserttien ja kansalaistapahtumien mainoksia on sijoiteltu kuin luvattomina julisteina urbaaniin kaupunkitilaan.

Kuvaliitteen jälkeen Voimassa on yleensä varattu mainossivuja etenkin koulutus- ja järjestöilmoituksille sekä cityvihreälle kuluttajalle suunnatuille mainoksille. Suuret kokosivun ilmoitukset on useimmiten sijoitettu sivulle 10, heti kuvaliitteen jälkeen sekä takasisäkanteen ja takakanteen. Mainosten tarkempi asemakaavoitus vahvistaa lehden rakennetta sekä palvelee mainostajia ja sen myötä mainosmyyntiä.

Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy

  • 9.9.2009