Voima testaa liftineuvot

Yllättävän monet autoilijat eivät tunnu käsittävän, ettei moottoritiellä saa liftata.

Vielä muutama vuosi sitten haaveilin kännykkäpalvelusta, johon voisi tekstarilla koodata kahden kaupungin nimen ja paluupostissa tulisi liftipaikka, josta on hyvä aloittaa.

Tilanne nimittäin on lievästi sanoen raivostuttava, kun joutuu uuteen kaupunkiin eikä hevin löydä poistumispaikkaa.

Yllättävän monet autoilijat eivät tunnu käsittävän, ettei moottoritiellä saa liftata. He yrittävät jättää matkalaisen kyydistä hidastuskaistalle. Liftari voi tietenkin ottaa riskin ja jäädä odottamaan toista autuaan tietämätöntä, joka ottaisi kyytiin.

Liftarin nettiapu

Kännykkäpalvelua ei ole tarjolla, mutta on sentään saitti, josta liftauspaikkoja voi etsiä maailman eri maista. Jos liftarin taskussa on kännykkä, hän voi yrittää koodata jollekin asiaa ymmärtävälle kuomalleen, että tämä vilkaisisi sivustoa.

Saksalainen on nimittäin kekseliäisyydessään kehittänyt hitchbase.com-sivuston, josta tämä kullankallis tieto on saatavissa.

Sivusto avautuu saksaksi, mutta oikeassa yläkulmassa on valittavina englanti ja venäjäkin. Liftipaikkainfo on liftareiden lähettämää.

Ja kuten saksalaiselta voi olettaa, on info erittäin selkeää. Saitilta on varsin helppo selvittää lähtökaupungit ja kulkusuunnat lähimpine kaupunkeineen. Tietoa on ammennettu jo 23 maasta ja lisää tullee sitä mukaa, kun liftarit löytävät uusia lähtöpaikkoja ja viitsivät nähdä vaivan laittaa tietonsa toistenkin hyödyksi.

Sivustolla on mahdollisuus myös kommentoida infoa: voihan se olla vanhentunutta tai joku on mielestään löytänyt samalta seudulta paremman paikan. Liftipaikan hakijan kannattaa siis lukea kaikki kyseisestä paikasta annettu info.

Sivusto tuli tarpeeseen. Infoa on nimittäin todella vaikeaa saada nykyään mistään muualta.

Joskus menneinä vuosikymmeninä, liftarien kulta-aikana, paikat tiedettiin hostelleissa ja turisti-infoissa, mutta nykyään niistä ei kannata kysyä muuta kuin hyvää kaupunkikarttaa, josta voit itse arvella parhaan paikan. Usein saatavissa on vain keskustakartta.

Useimmiten edes paikalliset taksikuskit eivät osaa antaa hyviä vinkkejä. Rekkakuskit voivat olla asiantuntevampia.

Lisäneuvot naisille

Hitchbase.comin etusivun alareunassa on linkki girls.hitchbase.com, jossa on tuhti tietopaketti yksin liftaaville naisille. Puuhan vaarallisuutta liioitellaan, mutta varovaisuus kannattaa muistaa, kun on astumassa tuntemattoman miehen autoon.

Minun neuvoni naiselle on pitää kännykkä mukana ja näpytellä auton rekisterinumero kaverille heti kun on astunut sisään. Jos tyyppi käy hankalaksi, hänelle voi näyttää kännykkää ja kertoa, että rekkari on tallessa. Nykytekniikan avulla liftaaminen on turvallisempaa kuin ennen.

Tienvarsivinkkejä

Liftarin on hyvä ottaa kunnon vaatteita mukaan. Tunti tuulisella pellolla on toista kuin muutama minuutti bussipysäkillä kaupungissa. Perusvarusteisiin kuuluvat myös sadetakki ja muovia matkatavaroiden suojaamiseksi kastumiselta.

Pimeällä heijastin turvaa matkalaisen henkiriepua ja auttaa lisäksi saamaan kyydin. Tosin pimeällä on parempi jäädä katuvaloin varustettuihin risteyksiin.

Kiero temppu on kuljettaa kesällä prätkäkypärää mukana. Jos joku kysyy, hajosiko mopo, liftaaja voi vastata kulkevansa kypärän kanssa, että saisi kyytejä myös kaksipyöräisiltä. Ja jos tienvarresta löytyy tyhjä kanisteri, se kannattaa laittaa näkösälle. Sillä on tehoa. Paras liftipaikka on tietenkin tienvarteen jätetyn auton vieressä.

Sukupuolirasitteet

Mies saa kyydin, kun vain jaksaa odottaa, nainen taas nopeammin. Pariskunta etenee mukavasti, mutta kaksi miestä on huono kuvio. Mieluummin kannattaa erota ja tavata perillä.

Ja hei, jotakin järkeä liftipaikan valintaan! Paras on leveä tienkohta, kuten bussipysäkki, sellaisella paikalla, että autoilijalla on aikaa havaita kyytiläinen hyvissä ajoin. Ei ole järkeä odottaa kyytiä missään kapeikossa, johon ei voi pysäyttää. Minä otan aina kaikki liftarit kyytiin, paitsi jos paikka on sellainen, ettei siihen voi pysäyttää. Silloin pöläytän ohi.

Nykyään on harvinaista, että samaan risteykseen ja samaan suuntaan osuu kaksi liftaria samanaikaisesti. Jos näin käy, saa ensin tullut pitää paikkansa rauhassa. Toinen kävelköön eteenpäin tai odottakoon vuoroaan penkalla.

Suomessa ei yleensä kannata kuljetella mukanaan määränpääkylttejä, mutta siellä missä on paljon moottoriteitä, on hyvä olla kunnon pala valkoista pahvia ja paksu tussi. Myös hyvä tiekartta maksaa hintansa takaisin.

Haave

Autoilu on pyhää ja sen pyhin temppeli on moottoritie. Autoa voi ajaa sumuvalot päällä pienellä ylinopeudella ja fillaria ilman valoja punaisia päin.

Mutta annapa olla, jos poliisi näkee jonkun kaikkein pyhimmässä, moottoritiellä, liftaamassa! Heti tulevat kiusaamaan, vaikka paikka olisi leveä ja hyvin näkyvä.

Olisikohan aika vaikka jonkun nuorisojärjestön huomauttaa lainlaatijalle, että ihmiset saattavat herkemmin joutua liftaamaan julkisen liikenteen vähetessä. Kaikilla ei ehkä ole varaa niillä harvoillakaan vuoroilla körötellä, joten eikö moottoriteiden liittymiin kiihdytyskaistan loppupäähän voisi mennä yrittämään kyytiä, ainakin niissä liittymissä, joilla on erittäin harva liittyvä liikenne.

Pari vihjettä kuskille

Ensinnäkään liftarit eivät ole vaarallisia. He ovat matkalla jostakin jonnekin. He saattavat olla vähävaraisia opiskelijoita tai seikkailumatkailijoita, joilla on monta hyvää juttua kerrottavanaan. Jos joku haluaa tehdä ryöstön, hän ei odota tienvarressa, vaan ottaa taksin.

Jos kuski tahtoo auttaa liftariaan saamaan äkkiä seuraavan kyydin, hän pysäyttää autonsa tienvarteen ja nostaa konepellin pystyyn. Liftari saa näin auton vierestä heti uuden kyydin.

hitchbase.com

girls.hitchbase.com

Julle Tuuliainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *