voima puhuu | pudotuspeli on alkanut

Lukuaika: < 1 minuutti

voima puhuu | pudotuspeli on alkanut

voima puhuu | pudotuspeli on alkanut

Voiman 1/2002 mainosprofiilissa halailevat toisiaan tutut ja turvalliset kulttuuri-, koulutus- ja järjestötoimijat. Voiman mediaroolia kuvaa etenkin se lämmin syliote, jonka toisistaan ovat ottaneet takakannen vastakkaisilla puolilla sanomaansa levittävät ydinvoiman vastustajat ja ydinvoiman puolesta muilla foorumeilla vahvasti liputtava SAK.

Vuosi 2002 tulee olemaan markkinointimaailmassa kuohuinen. Julkisen sektorin kulttuuriputiikkien markkinointivarat ovat järjestään pudonneet. Jäljelle jääneet roposet on entistä tarkemmin korvamerkitty laajempien yhteistyösopimusten pienellä präntätyssä osassa jonkun suuren mediakonsernin liki joka paikkaan ulottuville läänityksille. Suuntaus tietää kovia aikoja kaikille haastajamedioille.

Samaan aikaan mainonnan kokonaiskakku murenee tuntuvasti. Kovimmin kakkulapio iskee kalliisiin mainstreamkanaviin. Tässä tilanteessa riittävän kokoiset tarkemman kohderyhmän lehdet saattavat jopa hyötyä. Asiantuntijat ovat myös povanneet kasvavia markkinoita tuotteille ja markkinatoimijoille, joihin liittyy uskottava arvobrändi.

Voima tavoittaa sopivalla laajuudella (kunkin numeron painos 50 000, lukijoita varmasti paljonkin yli 100 000) sellaisen yhteiskunnallisesti arvouteliaan yleisön, joka on vahvistuvien markkinointitarpeiden kannalta avainasemassa mutta jota muuten on vaikea näin kohdennetusti tavoittaa. Noutopistelehtien villinä vellovalla merellä Voima-paatti keikkuu vahvasti erottautuvana vaihtoehtona: se on tehnyt poliittisesta haastajuudesta brändin. Voiman kaupallisesta potentiaalista onkin osattu hyödyntää vasta pieni osa.

Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy

  • 9.9.2009