splash_image.jpg

Vitun pellet

”Jos mies pukeutuu naisen vaatteisiin, sen ajatellaan aina olevan jossain määrin hauskaa, mutta naisen mieheksi pukeutuminen tulkitaan kannanottona, ei huumorina”, klovni Hanna Terävä kärjistää.

”Jos mies pukeutuu naisen vaatteisiin, sen ajatellaan aina olevan jossain määrin hauskaa, mutta naisen mieheksi pukeutuminen tulkitaan kannanottona, ei huumorina”, klovni Hanna Terävä kärjistää.

”Sen takia naisklovnien aiheet ovat omakohtaisempia: on tutkittava, mistä saan jotain sellaista irti, mikä naurattaisi ja liikuttaisi yleisöä. Se ei tietenkään ole mahdotonta miesklovneillekaan, mutta ne eivät jaa samoja kriteerejä.”

Pelleily on miesvoittoinen ala, mutta suurnimien joukossa on lukuisia naisia – ja uusi vuosittainen naisklovnifestivaali haluaa tarjota parasta, mitä skenessä on.

”Oikeastaan olen nähnyt hirveän vähän miesklovneja. Sirkusklovnit on ihan eri asia”, Arja Pettersson, Hurjaruuthin ja Punainen helmi -festivaalin taiteellinen johtaja sanoo.

Klovnit jakautuvat sirkus- ja teatteriklovneihin, joista ensimmäinen edustaa paussi- ja slapstick-huumoria sekä toistettuja gageja. Niitä ei festivaaleilla nähdä.

”Teatteriklovni voi käsitellä jotakin aihetta, asiaa, joka on yhtä tärkeä kuin klovni itse. Sirkus ei mene klovnia pidemmälle”, Terävä täsmentää.

Klovneria liittyy narriperinteeseen ja auktoriteettien naurunalaiseksi saattamiseen, Terävä kertoo. Klovniesitykset muodostuvat vasta esitystilanteessa, hetkellisessä kohtaamisessa ja suhteessa yleisöön.

Klovnin punainen nenä toimii yleisösuhteen katalysaattorina, joka sallii niin paljon enemmän.

Tapahtumassa nähdään merkittävän kansainvälisen uran tehneitä klovneja. Angela de Castro, joka vetää Helsingissä myös viikon mittaisen How to be a stupid -mestarikurssin, on miljoonien naurama pioneeri, joka on uudistanut pysyvästi paitsi kotimaansa Brasilian teatteria myös kansainvälistä uutta sirkusta.

Samana iltana Castron kanssa esiintyy Nola Rae, jo neljäkymmenvuotisen uran tehnyt klovni, joka valmistaa britti-imperiumin kuningashuoneen nojatuoliinsa. Festivaaleilla nähdään myös Rachel Ponsonbyn antropologi-hahmo, joka luennoi taiteen kauneudesta sinfoniamuodossa. Teemat eivät ole pikkuisia, sillä klovneria ei ole aina lastenteatteria.

Väliaikahuumorin sijaan teatterisaliin tuodaan monimuotoinen huippukaarti klovnisymposiumista sooloihin ja duettoihin.

Punainen Helmi – kansainvälinen naisklovnifestivaali 13.–19.2. Hurjaruuthissa, Helsingin Kaapelitehtaalla, Espoon kaupunginteatterissa & Ruotsissa Uppsalan Reginateaternissa.

Sanna Uuttu

Kommentoi Facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *