Virtuaalista mellakointia

Tietokonepeli Riot loppuu aina kesken, on pelaaja pelissä sitten mellakkapoliisien tai mellakoitsijoiden puolella.

Vuonna 2002 hollantilainen DarXabre-pelistudio teki tietokoneille Hooligans: Storm Over Europe -strategiapelin. Pelissä pelaajan piti ohjata hollantilaista huligaaniryhmäänsä ympäri Eurooppaa. Jostakin syystä virtuaalihuligaaniryhmittymän känniin juottamisesta, huumeiden vetämisestä ja satunnaisesta väkivallasta palkitseva peli ei päättäjien mielestä ollutkaan ratkiriemukas tuotos.

Hooligansin eksploitaationäkökulma aihepiiriinsä oli sääli, sillä mellakoivien väkijoukkojen mielenmaisemaa ei peleissä ole oikeastaan koskaan käsitelty. Nyt asiaan tulee muutos, sillä tänä kesänä ilmestyy Kickstarter-yhteisörahoituksella kustannettu Riot-niminen tuotos eri mobiili- ja pelialustoille.

Riotin tekijöiden tavoite on puhtaasti yhteiskunnallinen: he haluavat kertoa ihmisille, että mellakoissa on aina kaksi eri osapuolta, jotka molemmat ovat omasta mielestään oikeassa. Pelin tekijöiden mielestä molempien osapuolten äänet on saatava kuuluviin tasavertaisesti, sillä muuten demokratia ei toteudu.

Yhteisörahoituksesta saamiensa varojen avulla pelin tekijät tekevät kevään ajan tutkimustyötä, matkustavat ympäri maailmaa ja vierailevat eri mellakoissa ja kriisipesäkkeissä. Paikan päällä he haastattelevat niin virkavallan kuin mellakoitsijoidenkin edustajia.

Riotissa peliä ei tekijöiden mukaan voi missään vaiheessa voittaa, vaan peli loppuu aina kesken – on pelaaja pelissä sitten mellakkapoliisien tai mellakoitsijoiden puolella. Löytäköön tuosta vertauskuvallisuutta ken haluaa.

Riotgame.org

Jarkko Fräntilä

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu