Vallan kalvo

Tutkipa oman kulttuurisi rakenteellista väkivaltaa – tarvitset pian poliisivartion.

YKSILÖN AUTONOMIA on suhteellista. Joissakin kulttuureissa voi äiti viedä tyttärensä ympärileikattavaksi vapaaehtoisesti, tavan vuoksi.

Hollanninsomalialainen Ayaan Hirsi Ali on kansanedustaja, politiikantutkija ja ihmisoikeusaktivisti, joka pohtii erityisesti naisten asemaa vanhoillisissa islamilaisissa kulttuureissa sekä musliminaisten asemaa maahanmuuttajina lännessä. Hän on myös vuosia toiminut maahanmuuttajanaisten tulkkina.

Ayaan Hirsi Alin teos Neitsythäkki on kokoelma vihaisia kirjoituksia siitä, kuinka naisten seksuaalisuus ja koko identiteetti voidaan tuhota ja mystifioida. Kuinka uskontoa tulkitaan niin, että nainen on neitsyt ja poikia tuottava vaimo. Tai huora.

Vahvasti yhteisöllistä kulttuuria pyörittää siis immenkalvo. Se on vallan, alistamisen, elämän ja kuoleman määräävä kalvo, emättimen suun poimu, jota vahditaan koko suvun voimin. Sitä vaalitaan, sitä epäillään, sen puolesta todistellaan tai valehdellaan ja sen tilaa tarkistetaan.

Koko tuote voidaan palauttaa entiselle omistajalleen, jos immenkalvo on rikki. Toisaalta tiedossa on railakasta ilonpitoa häissä, jos se on säilynyt koskemattomana. Tehokkaimmin immenkalvoa suojellaan poistamalla tuotteelta häpyhuulet ja klitoris ja ompelemalla paketti kiinni. Jos kaikesta huolimatta käy niin, että pakkaus on avattu etukäteen, se voidaan nykyaikaisella kirurgialla vielä pelastaa ehjäksi varsinaista ostajaa varten.

TUOTTEISTETTUJA eli immenkalvopakkomielteen takia ympärileikattuja tyttöjä on maailmassa Amnestyn arvion mukaan 140 miljoonaa. Immenkalvoja suojellaan kiduttamalla tyttöjä ruumiillisesti ja henkisesti. Vaikutus ulottuu koko loppuelämään, ympärileikkauksen jälkeen tytöstä tulee sisäänpäin kääntynyt ja helposti käsiteltävä. Uhrilla ei enää ole voimia taistella oikeuksiensa puolesta.

Suomalainen kuvataiteilija Teemu Mäki tarkastelee väitöskirjassaan kaiken mahdollisen muun ohessa rakenteellista väkivaltaa. Hän vertailee naisten ympärileikkausta rakenteellisen väkivallan ilmenemismuotona työttömän länsimaalaisen masennukseen.

Mäki tekee huomioita omasta kulttuuristamme siinä missä Ayaan Hirsi Alikin. Mäen mukaan me emme tunnista rakenteellisen väkivallan hyväuskoisia uhreja keskuudessamme, itsessämme, vaikka voimme helposti tuomita väkivallaksi toisessa kulttuurissa tapahtuvan naisten leikkelyn ja epätasa- arvon.

Ayaan Hirsi Alin henkeä on uhattu ja elokuvaohjaaja Theo van Gogh murhattiin hänen ohjattuaan Hirsi Alin käsikirjoittaman elokuvan. Myös Teemu Mäki on yhdellä kaksinaismoraalia tarkastelevalla työllään herättänyt pahennusta lähes 20 vuotta. Mäen väitöstilaisuudessa oli varmuuden vuoksi poliisivartiointi. Hirsi Ali liikkuu Hollannissa henkivartijoiden saattamana.

AYAAN HIRSI ALI on kokenut vapauttavana länsimaisen elämäntyylin. ”Toisin kuin islamilaisessa maailmassa, lännessä korostetaan nimenomaan yksilön itsenäisyyttä ja vastuullisuutta sekä maalliseen elämään panostamisen tarpeellisuutta. Menestystä mitataan koulutuksella ja työllä eikä yksilön hurskaudella.”

Niinpä niin. Suomalainen työmoraali yhdistettynä pysyvään rakenteelliseen työttömyyteen on väkivaltaa, joka voi johtaa masennukseen ja kunniattomuuden tunteeseen. Sosiaaliturva pitää työttömän hengissä, mutta kulttuurimme perustuu ahkeruuteen, tienaamiseen ja kuluttamiseen, joten ihmisyyttään ei voi toteuttaa ilman rahaa.

”Kulutuskapitalistinen kulttuuri perustuu ideaan kuningaskuluttajasta, valistuneesta oman elämänsä herrasta, joka yksin päättää mikä hänelle on parasta. Kulutuskyvyttömyys tekee köyhistä helposti ikään kuin impotentteja omissa silmissään, koska he eivät voi kokea ostohetken orgasmia”, kirjoittaa Mäki.

Mäen mukaan kummassakin kulttuurissa eletään tavallaan väärässä tietoisuudessa ja tuotetaan turhaan uhreja.

JA KUN PUHUTAAN TEEMU MÄESTÄ, on puhuttava myös kissoista. Kissaihmisten suosituksesta päätin viedä poikamirrini kastroitavaksi. Nyt kaveri ei voi koskaan toteuttaa luontaista kolliuttaan, mistä poden vieläkin syyllisyyttä. Katti sitä vastoin toteuttaa luontaista saalistusviettiään päivittäin lintujen ja kontiaisten kanssa. Olen seurannut, kuinka se nautinnollisesti toista tuntia kestävässä näytöksessä potkii ja heittelee uhriaan, repii raajat ja pureskelee kunnes uhri heittää henkensä. Tyytyväinen mirri tulee ylpeänä kotiin karvoja ja höyheniä hampaiden välissä.

Ayaan Hirsi Ali: Neitsythäkki. Islam, nainen ja fundamentalismi. 192 s. Otava 2005. Teemu Mäki: Näkyvä pimeys. Esseitä taiteesta, filosofiasta ja politiikasta. 443 s. Like 2005.

Mervi Jylhämö

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu