Tuhkimotarina jatkuu

Vaikka toisin kuvitellaan, yksityinen bisnes hallitsee Venezuelan tiedotusvälineitä edelleen.

Kaupallisen Radio Caracas Televisión (RCTV) -kanavan lähetysten loppuminen Venezuelassa 27.5. uutisoitiin näyttävästi kansainvälisessä ja suomalaisessa mediassa.

Muun muassa Taloussanomat kertoi otsikossaan, että Venezuelan presidentti Hugo Chávez ”otti haltuunsa” RCTV:n.

Tämä ei pidä paikkaansa. RCTV jatkaa toimintaansa eikä kukaan ole ottanut sitä ”haltuunsa”. Se tuottaa edelleen saippuasarjoja koko Latinalaisen Amerikan ja Suomenkin tarpeisiin ja saa toimia vapaasti satelliitti- ja kaapelikanavilla sekä internetissä. Kanavan harjoittama mustamaalaus kansan valitsemaa presidenttiä vastaan jatkuu kiivaana ja täysin vapaasti.

Venezuelan hallitus ei uusinut RCTV:n toimilupaa kanavalla, jolla on maan laajin peitto. Maanpäällisen lähetysverkon omistaa Venezuelassa valtio, kuten Suomessakin ennen oli asian laita, nykyäänhän Suomen verkon omistaa Digita. Hallitus päättää julkisen verkon toimiluvista kaikkialla, Suomessakin. Venezuelan hallitukselle länsimaiden media ei halua tätä normaalia oikeutta suoda.

Uutisoinnissa annettiin ymmärtää, että nyt ”vaiennetaan” yksi harvoista opposition äänistä Venezuelassa ja valtio kontrolloi tiedotusvälineitä. Tämä ei pidä paikkaansa.

Venezuelan tiedotusvälineet ovat edelleen pääosin yksityisessä omistuksessa ja valtaosa niistä kampanjoi aktiivisesti vaaleilla valittua hallintoa vastaan. Yksityisten TV- ja radiokanavien lisäksi kaikki sanomalehdet ovat kaupallisia.

Länsimaiden median pitäisi olla huolissaan hallituksen ja kansan enemmistön sananvapaudesta, joka on varsin rajallinen.

Televisiotoiminnassa markkinoita hallitsee neljä suurta yksityistä yhtiötä: RCTV, Globovisión, Televen ja Venevision. RCTV on kanavista suurin ja vanhin. Kanavan omistaja Marcel Granier omistaa lisäksi 40 paikallista TV-asemaa eri puolilla Venezuelaa.

Opposition meteliä siis riittää presidentti Hugo Chávezin hallinnon kansallistamispolitiikkaa vastaan. Venezuelassa yksityistä pääomaa puolustava media on lähes monopoliasemassa.

Venezuelan hallituksella oli lukuisia syitä olla uusimatta RCTV:n toimilupaa. TV-kanavaa vastaan on nostettu kanteita jo ennen Chávezin aikaa. Se on toiminut usein moraalittomasti, jopa vastoin lakeja ja tiedotustoiminnan sääntöjä.

RCTV on esimerkiksi lähettänyt pornografista ohjelmaa lasten katseluaikaan ja rikkonut tupakan ja alkoholin mainoskieltoa. RCTV on saanut tuomioita edellä mainituista syistä vuosina 1976, 1980, 1981, 1984, 1989 ja 1991.

Kun Pedro Carmona ja muutamat sotilaat kaappasivat vallan presidentti Chávezilta ja hänen hallitukseltaan vuonna 2002, RCTV oli salaliitossa vahvasti mukana. Kanava oli kaapparien käytössä. Se muun muassa uutisoi, että presidentti Chávez on eronnut virastaan. Tämä valhe uutisoitiin Suomessakin. Kansan enemmistö ei uskonut RCTV:n uutisointia ja kaappaus päättyi surkeaan epäonnistumiseen parin vuorokauden kuluttua.

Demokraattisissa vaaleissa valitun presidentin vastaiseen vallankaappaukseen osallistuminen on rikollista toimintaa minkä tahansa maan lakien mukaan. Mutta mitä teki presidentti Chávez?

Ei mitään. Hän antoi RCTV:n jatkaa hallituksen kumoamiseen pyrkivää toimintaa ja häneen itseensä kohdistuvia solvauksia vielä viisi vuotta, toimiluvan loppuun saakka.

_______________

Uusi televisioaikakausi

RCTV:ltä vapautunutta Venezuelan kattavinta lähetyskanavaa alkoi käyttää uusi julkisen palvelun kanava, TVes, joka vastaa Suomen Yleisradiota. TVes on täyden palvelun kanava, jonka ohjelmistossa on kulttuuria, dokumentteja, lastenohjelmia, viihdettä, urheilua ja uutisia, normaaliin tapaan. Ohjelmisto ei siis ole Chávezin monituntisia puheita, kuten RCTV viimeaikaisessa törkykampanjassaan antaa ymmärtää. TVes:n esittelyvideon mukaan ruohonjuuritason toimijat ja vähemmistökulttuurit eri puolilla Venezuelaa saavat kanavalla äänensä kuuluviin. Video on nähtävillä YouTubessa. Ohjelmia tuottavat Venezuelan riippumattomat TV-tuottajat (INP).

”TVes on moniarvoinen kanava, joka viihdyttää, kouluttaa ja rikkoo käsityksen, että massojen television on oltava mautonta”, varapresidentti Jorge Rodriguez sanoi ennen kanavan avajaisia. Elis Saúl Mora riippumattomien tv-tuottajien yhdistyksestä iloitsi siitä, että nyt heidän on mahdollista tehdä laatuohjelmia, joissa kunnioitetaan eettisiä ja moraalisia arvoja. ”Kaupalliset kanavat eivät ostaneet meiltä tällaisia ohjelmia. TVes aloittaa Venezuelassa uuden televisioaikakauden.”

_______________

RCTV:n tuottama saippuasarja Tuhkimotarina jatkuu Subtv:ssä 27.8.

www.freerctv.com

Marjaliisa Siira

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu