Taidetta vai fARSsi

Lukuaika: 2 minuuttia

Taidetta vai fARSsi

Valtion taidemuseon päänäyttelyssä on mainoksia kuin tähtiä taivaalla. Taiteelle on varattu statistin rooli.

ARS 06 on näyttävä lähtölaukaus uudelle yritysyhteistyöajalle valtion taidemuseossa Kiasmassa. Runsaslukuinen sponsorijoukko moninkertaistaa taiteen tuottamisen ja levityksen mahdollisuudet. Samalla se hämärtää mainonnan ja taiteen suhteen.

Näkyvimmän näyttelypaikan kansainvälisessä nykytaiteen katselmuksessa on saanut näyttelyn yhteistyöyritys, mainostoimisto Taivas Design, jonka suunnittelemaan käärepaperikuosiin on peitetty koko museon julkisivu, kaikki tiedotusmateriaali, ARS 06 -kirja ja ARS 06 -oheistuotteet. Näyttelyn promootioilme on niin näyttävä, että sen hallitsevasta varjosta on aluksi työlästä löytää itse näyttelyä. Mainoskuosiin valitut asiat kertovat erilaisista arvoista, kuten auto, kruunu, haarukka ja Buddha.

Näyttelyn teema liittyykin tällä kertaa väljästi arvoihin, hyvään ja pahaan, paratiisiin ja helvettiin. ”Töitä on toisaalta helppo lähestyä, toisaalta taas ne ovat monitasoisia, joukosta löytää kauneutta, mutta myös rumuutta, jopa kammottavuutta!” kuvailee Kiasman esite. Teosten lähtökohtina on monia perinteisiä hyviä arvoja rukouksesta liikuntaan ja luonnonsuojeluun.

Kiasmalla ja ARS 06:lla on paljon ystäviä. Näyttelyn pääsponsoreita ovat Helsingin Sanomat, Vattenfall, Deloitte, FIM Group ja PlayStation, joilla jokaisella on oma nimikkoprojektinsa.

Deloitte aikoo virkistää väkeään Kiasma-teatterissa, toteaa toimitusjohtaja Teppo Rantanen Kiasman tiedotteessa. Samassa tiedotteessa Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Caroline Lilius kertoo Hesarin haluavan tarjota lukijoilleen uusia elämyksiä erityisesti näyttelyn kuluttajatapahtumissa, ja Vattenfall Oy:n toimitusjohtaja Lauri Virkkunen taas kiittelee Kiasman kiertokouluun osallistumista niin hyväksi kokemukseksi, että sitä tullaan jatkamaan.

Kuluttajat kohtaavat myös PlayStation Portablen ARS 06 -näyttelyyn rakennetussa lounge-tilassa. Stefan Lindfors ja Timo Sairi ovat suunnitelleet nurkkauksen, jossa yrityksen edustajan Vesa Artmanin mukaan kävijät tutustutetaan liikkuvaan PSP-maailmaan aivan uudessa ympäristössä. Kiasman sponsoreita ovat myös Dagmar, Lönnberg Painot, Micro Media ja Observer. ARS-yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Taivas Design ja Nelonen, jossa vilahtavat näyttelyn käärepaperista tutut logot mainoskatkojen alku- ja lopputunnuksina.

ARS 06 -kiertokäynnin jälkeen taiteen kuluttajat voivat ostaa matkamuistoja Kiasma-kaupasta, Alkosta tai Marimekolta. ARS 06 Collection by Marimekko sisältää pussilakanoita Taivas Designin tutulla kuosilla. Taidekeskustelua syventämään voi Alkosta ostaa argentiinalaista ARS-nimikkoviiniä ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan ARS-omenasiideriä.

Kiasma-kaupasta lähtee pikkurahalla Liken ARS-muistivihkoja ja -käärepaperia, johon voi paketoida ARS-saippuaa ja monenmoista muuta ARS-muistoa.

Puhelimitse tavoitettu museon yritysyhteistyöpäällikkö Annukka Klinge korostaa, että projektien ja oheistuotteiden suunnittelussa on jatkuvasti ollut mukana kiasmalaisia varmistamassa, että hankkeet tukevat museon ja näyttelyn pyrkimyksiä. Neuvotteluapuna on yritysyhteistyössä ollut Image Match.

Koettuani ARS-elämyksen olen otettu kansainvälisen nykytaiteen mesenaattien määrästä. Sponsoreita on tarvittu jo luonnosvaiheessa. Moni näyttelyn teos on tekniikan ja materiaalin hankinnassa vaatinut yritysyhteistyötä ja tuntuvaa taloudellista panostusta.

Samalla herää kysymys missä määrin teos saa lisäarvoa taiteilijan kyvyistä markkinoinnin ja verkostoitumisen alueella. Ovatko hiilipiirustukset ja öljyvärimaalaukset ARS-ajatusmaailmassa edustamassa laiskuutta ja varattomuutta? Kuljetuskustannuksiakaan ei tule, jos piirustuksen voi kääräistä käsimatkatavaroihin. Perinteiseen videokasettiinkin jokaisella introvertilla on varaa. Aivosähkökäyrien mittauslaitteet ja virtuaalinen interaktiivinen lummelammikko taas ovat uusia, kalliita ja keräävät säpinää ympärilleen.

No, onhan artisti ennenkin ollut köyhä, mutta innokas. Firenzeläinen Medicien sponsoriperhe nautti siitä, että heidän kuvansa maalattiin mukaan freskon tapahtumiin. Taiteilija oli joustava jo 600 vuotta sitten.

ARS 06 avoinna 21.1.–27.8. Kiasmassa, Helsingissä.

Mervi Jylhämö

  • 9.9.2009