Seksi ei myy

Tissien vaikutusta on yliarvioitu.

Miesvaltaisiksi katsotuilla aloilla – esimerkiksi auto-, elektroniikka- ja pelimessuilla – osastoilla käyskentelee usein kauniita naisia paljastavissa asuissa. Heidän tehtävänään on kiinnittää mahdollisten asiakkaiden huomio tuotteisiin. Käytäntö on erityisen näkyvää. Ääriesimerkki ilmiöstä on urheiluautoon nojaava bikinitsubu.

Älypuhelinsovelluksia kauppaavan Frontback-yhtiön markkinointipomo Spencer Chen päätti kuitenkin haastaa tämän ikiaikaisen käytännön.

Chen hankki tekniikkamessuilla edustamalleen yhtiölle kaksi osastoa, jotka olivat mahdollisimman kaukana toisistaan. Toiselle osastolle palkattiin odotusten mukaiset booth babe talentit, mutta toiselle osastolle Chen palkkasi kokeneita asiakaspalvelun ammattilaisia, joiden myyntivaltti ei ollut ulkonäkö.

Ensimmäisellä kerralla järjestely johti siihen, että booth babe -osasto tuotti vain kolmasosan toisen osaston kävijämäärästä ja puolet asiakaskontakteista. Chen ei ollut yllättynyt tuloksista, mutta monet muut olivat.

Koe toistettiin useilla eri messuilla, ja tulokset olivat edelleen samat: asiantuntemus myy enemmän kuin tissit.

Olisikohan mahdollista, että joskus tulevaisuudessa meille myytäisiin musiikki, iltapäivä- ja aikakauslehdet sekä elokuvat vaikkapa ilman niitä tissejä?

Chenin kirjoitus TechCrunch-sivustolla: http://tcrn.ch/1eAqZYr

Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa
Rakkautta ja anarkiaa 2018
Helsinki liikkuu