splash_image.jpg

Sateenkaaren tällä puolen

Espoossa järjestetään valokuvanäyttely, joka kannattaa käydä katsomassa.

Sergei Prokudin-Gorski oli sen verran merkittävä valokuvaaja, että hänen sata vuotta vanhoja kuviaan on syytä esitellä löytöinä. Digitaalisen kuvankäsittelyn ansiosta negatiivien ja positiivien aikakausi herää uuteen eloon.

Näyttelyn Väri on valoa -julkaisussa kerrotaan värikuvauksen historiasta, johon Prokudin-Gorskin pioneerityö jätti jälkensä. Kuvia kehystävät raidat ovat merkkejä ajasta ennen värifilmiä. Ne elähdyttävät muistoja tsaarinajan Venäjältä, jota kuvaaja tallensi laajasti aina Suomea myöten.

Vuonna 1915 Sunajoen Hirvasputouksella Prokudin-Gorski tavoitti valon taittumisen väreiksi. Vaatimatonta sateenkaarta voi pitää kolmivärikuvauksen avainkuvana. Se on edellyttänyt kemiaa, optiikkaa, tekniikkaa ja asialle omistautumista.

Fotograf-Ljubitel-lehdessä Prokudin-Gorski kirjoitti ”valokuvauksesta luonnollisissa väreissä”. Se ei tunnu liioitellulta. Gallen-Kallelan museon intiimissä ympäristössä nähdään vain murto-osa kuvaajan työstä. Kun astuu ulos alkusyksyn puistoon, havahtuu huomaamaan, miten vihreää ruoho onkaan.

Venäjän vallankumous mutkisti Prokudin-Gorskin uraa. Hän kuoli Pariisissa 1944. Omintakeisen värivalokuvauksen menetelmän kehittäjän pelasti kadotukselta Yhdysvaltain kongressin kirjasto. Kokoelma hankittiin perikunnalta ja kuvat käsiteltiin julkaistaviksi. Jos ei vaivaudu museoon Espooseen, voi katsella Library of Congressin sivuilta sähköisiä kuvia.

Värivalokuvia ennen värifilmiä. Sergei Prokudin-Gorski Espoon Gallen-Kallelan museossa 26.1.2014 asti. Kuvia verkossa: www.loc.gov.

Börje Skruf

Kommentoi Facebookissa
Rakkautta ja anarkiaa 2018
Helsinki liikkuu