Kirjoittanut Jari Tamminen

Pyhien lehmien kimppuun

Lukuaika: 2 minuuttia

Pyhien lehmien kimppuun

Asvalttiviidakon intiaanit tyhjensivät katumaastureiden renkaita. Noin 25-vuotias turkulaisintiaani kertoo kuinka se oikein tapahtuu.

Turkulaiset aktivistit seurasivat helmikuussa ruotsalaisten kollegoidensa esimerkkiä ja tyhjensivät muutamien katumaastureiden renkaat. Tuulilasin alle jätettiin lappu: ”Älä ota sitä henkilökohtaisesti. Autosi on se, josta emme pidä.”

Mediamyrsky oli valmis, tekijät tuomittiin ilmastoterroristeiksi ja netin keskustelupalstoilla heidät toivotettiin tervetulleiksi ladon taakse.

Ruotsissa vastaavat iskut laajenivat viime vuonna Tukholmasta muihin kaupunkeihin, ja niissä laskettiin ilmat pihalle yli 1 000 maastoautosta.

”Emme ole olleet yhteydessä Ruotsiin päin, meidän toimintamme alkoi aivan spontaanisti. En myöskään usko, että Ruotsissa toiminnan laajeneminen olisi ollut organisoitua”, turkulaisintiaani valottaa omien ja tovereidensa toimien taustaa.

”Tämäntapaiset ilmiöt ovat normaalisti vapaita ja riippumattomia.”

Ympäristöongelmista huolimatta autoistuminen vain kiihtyy. Autoistuvaa yhteiskuntaa vastaan suunnattujen tekojen luonne on siksi harkittua.

”Suora toiminta on hyvä keino muiden mielipidevaikuttamisen muotojen ohella. Eri toimintatavat eivät sulje toisiaan pois, mutta esimerkiksi pelkkä valistus ei tunnu suuremmin vaikuttavan autonostajiin”, intiaani toteaa.

”Ehkä meidän joukossamme on hienoista kyynisyyttä edustuksellista demokratiaa kohtaan, mutta emme myöskään edusta mitään anarkistiblokkia.”

Vaikutukset ja reaktiot puolestaan puhuvat omaa kieltään toiminnan tehosta.

”Ruotsissa katumaasturien myynti laski vastaavan kampanjan aikana. Se oli siis suora ja tehokas tapa luoda henkilökohtainen rasite tarpeettoman suuren auton hankintaa harkitseville. Ympäristövaikutusten seuraukset eivät ole kaikille selvästikään tarpeeksi konkreettisia.”

Kohteiksi valitut katumaasturit puolustavat urheasti asemaansa silmätikkuina.

”Niissä yhdistyy näkyvyys katukuvassa ja tarpeettoman suuret päästöt sekä ajettaessa että erityisesti valmistuksessa. Suuri osa auton elinkaarensa aikana aiheuttamista päästöistä ajoittuu valmistukseen.”

”Toivomme yhteiskunnalta toimenpiteitä autoriippuvuuden vähentämiseksi, joukkoliikennettä ja yhteiskuntarakennetta kehittämällä autoilua pystyttäisiin vähentämään huomattavasti. Emme kohdista toimia yksittäisiä autoilijoita vaan auto- ja mainosteollisuutta vastaan – sellaista yhteiskuntaa vastaan, jota rakennetaan autojen ehdoilla.”

Mikä sitten on yksittäisen ihmisen rooli ja miksi hänen tulisi välittää ongelmista?

”Lähtemällä liikkeelle yhdellä ja konkreettisella asialla voi vaikuttaa ainakin siihen jäävuorenhuippuun. Siitä voi jatkaa sitten eteenpäin”, intiaani toteaa.

Hän kannustaa kaikkia mukaan ”kunhan ei vaan jää kiinni”.

Teon rikollisuudesta ollaan montaa mieltä, poliisi tutkii tapauksia vahingontekorikoksina, mutta eriäviäkin mielipiteitä on esitetty, koska autoja tai niiden renkaita ei vahingoiteta.

”Tämän toiminnan rikkaus on siinä, että sitä voi tehdä kuka tahansa, ei tarvitse kuin pikkukiviä maasta. Jos vaikka jokainen Voiman lukija tyhjentäisi yhden katumaasturin renkaat, niin sillä olisi jo melkoinen vaikutus keskusteluun.”

_______________

mainos

Kuinka tyhjennät autonrenkaan

1. Älä vahingoita autoa tai renkaita. 

2. Yhden auton renkaiden käsittelyyn menee muutama minuutti, renkaat tyhjenevät hissukseen noin tunnissa.

3. Toimi öiseen aikaan. Kun kannat kädessäsi vaikka olutpulloa, kukaan ei kiinnitä sinuun huomiota.

4. Ota kaveri mukaan, porukassahan on aina mukavampaa.

5. Ruuvaa venttiilin korkki irti ja laita pikkukivi, riisinjyvä tms. venttiiliin. Ruuvaa venttiilin korkki takaisin paikalle.

6. Kerralla kannattaa tyhjentää useampi kuin yksi rengas, silloin vararenkaasta ei ole iloa. Kun toisen puolen renkaat on tyhjennetty, auton omistaja ei voi olla huomaamatta renkaiden tyhjentymistä.

7. Muista myös jättää tuulilasinpyyhkijän alle lappu, jossa kerrotaan tapahtuneesta.

Jari Tamminen