Puhdistus oopperassa

Virolaisten naiskohtaloiden käsittely suomalaisella oopperanäyttämöllä antaa odottaa paljon.

Kaikki kunnia sille, että poliittisesti sytyttävästä aiheesta työstetään suuri ja monessa mielessä onnistunut produktio Kansallisoopperaan. On rohkeaa, että tehdään ooppera ajankohtaisesta romaanista. Sofi Oksasen Puhdistus tarjoaa hyvät lähtökohdat. Virolaisten naiskohtaloiden käsittely suomalaisella oopperanäyttämöllä antaa odottaa paljon.

Oopperan ensi-illan vastaanotto oli kuitenkin laimea. En muista koskaan kuulleeni yhtä vaisuja aplodeja ensi-illassa, puhumattakaan kantaesityksestä.

Virolaisen säveltäjän Jüri Reinveren Puhdistus on erikoinen kokemus. Musiikki uhoaa synkkää tunnelmaa, vaappuu, sihisee, kolisee ja välillä vyöryy päälle dramaattisesti. Se kuulostaa hyvin tehdyltä, mutta se ei vakuuta.

Musiikillinen motivaatio puuttuu. Laulu asettuu musiikin päälle epäkiinnostavasti jatkuvana valituksena tai epäkiinnostavana puhelauluna. Orkesterin ja laulun välillä ei ole dialektiikkaa vaan pelkkää päällekkäisyyttä ja rinnakkaisuutta.

Oopperassa lauletaan suomeksi, välillä myös viroksi. Jostakin syystä virolaiset kohdat kuulostavat paremmilta. Reinveren ooppera jättää ilmaan konservatiivisen kysymyksen siitä, miksi kaunis laulu on karkotettu nykysäveltäjien oopperoista.

Jüri Reinvere: Puhdistus. Libretto Jüri Reinvere Sofi Oksasen romaanin pohjalta. Kansallisoopperassa toukokuussa.

Kimmo Jylhämö

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu