Posteripoika

Posterchild nousi kapinaan ökymainostajia vastaan.

Huhtikuussa New Yorkissa järjestettiin tapahtuma, jossa 120 luvattomasti pystytettyä mainostaulua peitettiin taideteoksilla. New York Street Advertising Takeover, NYSAT oli reaktio kaupungin sadoille luvattomille mainostauluille, joihin viranomaiset eivät puutu. Tauluja edelleen vuokraavat yhtiöt keräävät jatkuvasti tuloja laittomista katukuvan täytteistä.

Laittomien mainoksien kimppuun on käynyt pontevasti katutaiteilijana mainetta niittänyt kanadalainen Posterchild. Heppu valitsi taannoin Kanadan laittomia mainoksia listaavalla illegalsigns.ca-sivustolla julkaistulta luvattomien mainosten listalta sopivimmat ja kävi töihin. Sapluunan avulla hän lisäsi mainoksiin tekstin, jossa pyydettiin palautetta mainoksesta puhelimitse. Palautteet ohjattiin Toronton kaupungin mainospaikoista vastaavan rakennusyksikön puhelimeen.

Valitessaan sopivia kohteita Posterchild punnitsee monia seikkoja. ”Kuinka paikka soveltuu työskentelyyn, mikä sopii ympäristöön ja kuinka kauan työ säilyy paikoillaan. Kuinka moni näkee sen ja kuinka suuri kiinnijäämisen riski on, kannattaa aina miettiä riski–hyöty-suhdetta.”

Posterchild osallistui myös NYSAT-tapahtumaan. ”Noin mahtavia projekteja auttaa mielellään.”

”Meidän ryhmällämme oli hieman ylimääräisiä vastoinkäymisiä. Porukka, joka maalasi alueemme laittomat mainostaulut valkoisiksi ennen projektin alkua, pidätettiin, joten emme päässeet suoraan työn touhuun. Tietenkin meitä myös hieman huoletti palata rikospaikalle.”

Posterchild kannustaa kynnelle kykeneviä laittomien mainosten kimppuun.

”Mitkä ovat tuomiot laittomasti pystytetyistä mainoksista? Entä niiden vandalisoimisesta?”

”Itse en koe ongelmaksi myöskään laillisten mainosten muokkaamista, olen aikoinani sitäkin tehnyt. Lisäksi kannattaa huomioida, että kaikki mainostamiseen liittyvät lait on kirjoitettu niiden ehdoilla, joilla on rahaa ja valtaa”, Posterchild kommentoi.

Tarroja koko rahalla

Laki on kaikille sama. Heko heko.

Käytännössä Suomen tienvarsimainokset ovat laittomia. Yksityisilläkin mailla sijaitsevat mainokset, jotka näkyvät maantielle ovat Tiehallinnon valvonnan alaisia. Suomen maantielaki kieltää yksiselitteisesti kaikki mainokset teiden varsilla liikenneturvallisuuden nimissä.

Mainostilaa vuokraavat yritykset ja yksittäiset maanomistajat ovat muutaman vuoden aikana Tiehallinnon käskystä mainostauluja vähitellen poistelleet. Vahingossa tehdyt rikokset ovat rangaistavia, mutta sakkoja ei ole tiettävästi kenellekään lähetetty.

Oman lusikkansa soppaan työntävät Suomen lukuisat kunnat: vaikka laki kieltää tienvarsien mainokset, kunnat myöntävät avokätisesti lupia mainospaikoille kaava-aluella.

Laittomat mainokset eivät ole vain maaseudun harrastus. Tähtien Sota – Episodi I -elokuvan ensi-iltaa juhlistettiin Helsingissä kivitalon kokoisella lakanalla Fennia-korttelin seinässä Rautatientorin vieressä. Mainos todettiin välittömästi laittomaksi, mutta kukaan ei reagoinut.

Helsingissä luvattomia mainoksia puhdistettiin, kun urheiluvälinevalmistaja Puma sekä MTV Finland toteuttivat mainoskampanjansa liimailemalla tarroja ja julisteita luvatta katujen varsille ja bussipysäkeille. Luvattomista kampanjoista seurasi sakot, mutta ne olivat murto-osa ei-kaupallisia tarroja liimanneiden henkilöiden saamista sakoista ja korvausvaateista. Näin yritykset saivat itselleen erittäin edulliset mainoskampanjat.

Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu