Naisten asialla

Sembene Ousmane käy elokuvan keinoin silpomista vastaan.

NAISTEN YMPÄRILEIKKAUS on monissa Afrikan maissa vallitseva tapa huolimatta siitä, että viime vuosina yhä useampi afrikkalainen valtio on tuominnut sen. Naisten ympärileikkauksesta käytetään yleisemmin termiä silpominen, koska se kuvaa paremmin toimenpiteen haitallisuutta ja lääketieteellistä tarpeettomuutta. Silpominen on kulttuurinen perinne, joka ei sinänsä liity uskontoon vaan pikemminkin naisten seksuaalisuuden kontrollointiin.

VALITETTAVAN SITKEÄTÄ TAPAA vastaan ottaa kantaa harvinainen elokuvahelmi Moolaadé – Suojelus (2004). Harvinaiseksi elokuvan tekee toivoa antava, jopa hyväntuulinen näkökulma, jolla elokuva käsittelee näinkin rankkaa aihetta.

Moolaadé sijoittuu pieneen malilaiseen kylään. Neljä tyttöä hakee turvaa Collé Ardolta, naiselta, joka on estänyt oman tyttärensä ympärileikkauksen. Collé Ardo päättää suojella tyttöjä julistamalla moolaadén, suojeluksen. Tapaus koskettaa koko kyläyhteisöä ja Collé Ardo huomaa olevansa kovin yksin vastustaessaan perinteistä puhdistautumisrituaalia, salindea.

Elokuvan on ohjannut ja käsikirjoittanut Senegalissa syntynyt Sembene Ousmane. Hänet tunnetaan myös kansainvälisesti kiitettynä kirjailijana. Ousmanen tausta on vahvasti työväenluokkainen. Hän on työskennellyt muun muassa kalastajana, muurarina, tehdasja satamatyöläisenä sekä toiminut ammattiyhdistysaktiivina Ranskan Marseillessa.

Ousmane kouluttautui elokuvaohjaajaksi 1960-luvulla Moskovassa. Jo hänen ensimmäinen elokuvansa La Noire de … vuodelta 1966 herätti kiinnostusta kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Se oli myös ensimmäinen mustan afrikkalaisen ohjaajan pitkä elokuva.

MOOLAADÉSSA naisten itsemääräämisoikeus on vahvasti esillä, mutta teos kuvaa taitavasti koko kylän kohtaamaa muutosta. Yhtäällä ovat perinteistä kiinni pitävät konservatiivit ja toisaalla muutoksen airueet Colle Ardó, kauppias Mercenarie sekä päällikön poika Ibrahima ja lopulta tyttäriään puolustamaan nousevat naiset. Yksinkertaisesta alkuasetelmasta Moolaadé kasvaakin kuvaukseksi perinteisen ja modernin maailmankuvan törmäyksestä. Ousmane tuo viekkaasti esiin sen, miten tärkeää on säilyttää yhteisöllisyys, jotta muutos parempaan olisi pysyvä.

Moolaadé – Suojelus on syksyn ajan Helsingin Bio Cityn ohjelmistossa.

Riina Mikkonen

Kommentoi Facebookissa
Rakkautta ja anarkiaa 2018
Helsinki liikkuu