Musta, maaginen valokuva

Valokuva hämmästyttää edelleen Erja Hannulan ja Jorma Hinkan kokoelman näyttelyssä ja valokuvakirjassa.

Tarina alkaa pienestä helsinkiläisestä liikehuoneistosta, joka muuttuu galleriaksi. Nimensä se saa pariisilaisen Hippolyte Bayardin mukaan. Bayardia pidetään valokuvan keksijänä ja ensimmäisenä valokuvataiteilijana.

Mainosgraafikot Erja Hannula ja Jorma Hinkka kiinnostuivat valokuvagalleria Hippolyten näyttelyistä. Pian Hinkka suunnitteli niihin julisteita. Teoksia hankittiin avioparin kotiin.

Kolmen vuosikymmenen valinnat muodostavat merkittävän yksityiskokoelman, joka on nyt esillä Suomen valokuvataiteen museossa. Sen kylkeen on julkaistu kokoelmaa käsittelevä Valokuva taiteeksi -kirja.

Teosten kautta voi nähdä, kuinka suomalainen valokuva murtautui ulos taiteen marginaalista. Tekijöistä tuli taiteen täysivaltaisia vaikuttajia.

Ulottuvuutta kokoelmalle antavat kansainväliset nimet, kuten Édouard Boubat, Henri Cartier-Bresson tai William Klein. Historiallista painoarvoa on esimerkiksi Edith Södergranin Runoilijan omakuvassa.

Kirjassa saa selityksensä sen kustantajan, Mustan taiteen, nimi. Alan uranuurtaja I. K. Inha kiteytti vuonna 1908: ”Valokuva, tuo musta taide, on merkillisin uuden ajan keksinnöistä.”

Valokuvakirja on omalakinen esitysmedia, kuten museonjohtaja Elina Heikka kirjassa kirjoittaa. Sen sijaan monimuotoinen postmodernismi oli myös kirjaa hajottava, hän muistuttaa.

Mitä itse mustan arvoituksellisuuteen tulee levottoman ja kirjavan kuvamaailman ympäristössä, siitä saa vihiä tšekkiläisen Jan Saudekin osittain värillisillä naisen kasvoilla.

Vedostamisen ja painokuvan toistossa musta harmaan sävyineen on ilmaisun kieltä, joka vaatii vaivannäköä. Mustalla tavoiteltavaa syvyyttä voi verrata avaruuteen sinitaivaan tuolla puolen, jonka vain muutama ihminen on toistaiseksi kokenut.

Todellisuuden pysäyttäminen kuvaksi, jota voi tarkastella kaikessa rauhassa yhä uudelleen, oli hämmästyttävää Bayardin Pariisissa. Hämmästyttävää se on edelleen valokuvauksen arkipäiväistymisestä ja teknisistä mullistuksista huolimatta.
Jorma Purasen värivedos toistuu Valokuva taiteeksi -kirjan aukeamalla niin sykähdyttävästi, että menen katsomaan sen näyttelyyn.

Hannula & Hinkka -kokoelma 21.4. asti Suomen valokuvataiteen museossa Helsingin Kaapelitehtaalla.
Valokuva taiteeksi. Hannula & Hinkka -kokoelma. Musta Taide, Suomen valokuvataiteen museo 2013. 209 s.

Börje Skruf

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu