Maailma & me

Maailmalla ja meillä sattuu ja tapahtuu.

Mainostajat ovat jälleen kehittäneet uuden tavan riivata ihmisiä ja tuhota yhteisen planeettamme hieman tehokkaammin. Yhdysvalloissa ilmestyvän Entertainment Weekly -lehden syyskuun numerossa julkaistaan liikkuvaa kuvaa esittävä mainos. Alle 3 millimetriä paksu näyttö ja kaiutin toitottavat mainoksia lukijoille – ja kaikille, jotka epäonnekseen sattuvat lehdenlukijan läheisyyteen. Onneksi tekniikka on sen verran tyyristä, että näyttöjä ei sisällytetä hömppälehden lähes kaksimiljoonaiseen painokseen, ainoastaan avainasiakkaille toimitettaviin kappaleisiin.

Kumpikaan, EW tai ultraohuen näytön kehittänyt Americhip-yhtiö, eivät ole mainostaneet kertakäyttönäytön ekologista jalanjälkeä. Myös näytön soveltuvuus paperinkeräykseen on hieman epäselvä.

www.wired.com

_______________

1984

Britannian lapsiasiainministeri Ed Balls on hahmotellut 400 miljoonaa puntaa maksavaa Syntisäiliö-projektia. Seuraavan kahden vuoden aikana jopa ?20 000 ongelmaperhettä saa koteihinsa valvontakamerat, joilla varmistetaan että lapset lähtevät kouluun, menevät ajoissa nukkumaan ja syövät lautasensa tyhjiksi. Toistaiseksi valvontakamerat on asennettu pariintuhanteen kotiin, joihin vartiointiliikkeiden karjut myös tekevät kotikäyntejä.

Huone 101 ei tiettävästi vielä ole käytössä, mutta tuskin tämä orwellilainen keksintö on jäänyt huomioimatta ministeriössä.

www.globalresearch.ca

_______________

Rikkaat maksakoon

Varakkaat teollisuusmaat vaativat köyhiä maita suojelemaan sademetsiä yhteisen hyvän nimissä. Vastauksena tähän Ecuadorin presidentti Rafael Correa tarjosi rikkaille maille mahdollisuuden osallistua sademetsien suojeluun. Correa lupaa, että Amazonin sademetsästä, Yasuni-kansallispuistosta löytynyt öljy jätetään pumppaamatta, mikäli varakkaat maat kompensoivat tulonmenetykset Ecuadorille. Yasunin 850 miljoonaa barrelia edustaa noin 20:ta prosenttia maan tunnetuista öljyvarannoista. Öljy-yhtiöiden kuumottaessa presidenttiä pumppauksen sallimiseksi Saksan parlamentti päätti kesäkuussa selvittää, kuinka maa voisi osallistua projektiin.

www.treehugger.com, www.guardian.co.uk

_______________

Leikatut hinnat

Kuten tunnettua, Ikea tarjoaa nopeita ja helppoja ratkaisuja kiireisille ihmisille kaikkiin elämän tilanteisiin. Alhainen palkkataso ja halvat tuotantokustannukset korreloivat halpojen hintojen kanssa, ja se kelpaa kuluttajille kautta maksukykyisen maailman. Nyt Ikea näyttää laajentaneen edullisten kalusteiden ja tarvikkeiden valikoimaansa teloitusvälineisiin.

Søkkømb-giljotiini on tarkoitettu ihmisille joilla on paljon tehtävää, mutta vähän aikaa. Pikkurikollisiin ja maahanmuuttajiin tuskastuneille tarjotaan keinoa päästä eroon maanvaivoista nopeasti ja tehokkaasti: vähäoksaisen männyn ja ruostumattoman teräksen liitto on helppo kasata ja sijoittaa omaan olohuoneeseen käyttöä odottamaan. Valmistaja lupaa kapasiteetin riittävän jopa sataan teloitukseen päivässä.

www.sokkomb.com

_______________

Koonnut: Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu