Lukijapalaute

Voiman & Fifin lukijoilla on asiaa.

Me tarvitsemme Anttia!

Sinulla ei ehkä ole asiaa Venäjälle, mutta kielen ja kulttuurin ymmärrystä sinulta ei vie kukaan.

Se voi olla meille suomalaisille hienoa, arvokasta, mielenkiintoista ja tärkeää, koska Suomen ja Venäjän raja on maailman korkeimpia. Johtuen kirjoituksesta, kielestä ym. ei ole mahdollista seurata venäläistä mediaa. Siihen tarvitsemme Antti Rautiaisen kaltaisia toimijoita. Kiitos.

Joonas Peltola

__________

Kiitos soijan
metamorfoosista

Olen aloitteleva vegaani ja ilahduin suuresti artikkelistanne Soijan metamorfoosi vuodelta 2004, jonka googletellessani löysin.

Irmeli Aro

__________

Pussy Riot ja
suomettuminen

Tätä tekstatessa Pussy Riot on oikeudessa. Koko prosessi on samanlainen ”kafkamainen” näytelmä kuin Hodorkovskin ajojahtikin. Pussy Riot uhkaa miesten sovinismia, piispa-miljonääri Kirilin ja Putinin ylivaltaa. Savijaloilla seisovat norsut tärisevät pienistäkin mielenilmauksista.

Sting, Red Hot Chilil Peppers ja Franz Ferdinand ovat ilmaisseet tukensa Pussy Riotille. Suomessa vain muusikko Iiro Rantala ja Amnesty ovat uskaltaneet ottaa reilusti kantaa. Eli missä mamoilevat meidän muka-radikaalit muusikot ja taiteilijat?? Ei näemmä suomettuminen ole hellittänyt yhtään.

Tilanne vaatii rohkeita kannanottoja sanavapauden puolesta!

Onko Voima-lehtikin liittynyt vaikenijoihin?
Jos näin on – lopettakaa lehti heti ja menkää himaan itkeen!!!

Gari Saarimäki

Toimitus vastaa:
Hyvä Gari, lue lehteä ja Fifiä. Voima-lehti ei ole liittynyt vaikenijoihin.

__________

City-lehden kohtalo
odottaa teitä

Lehtenne sisältö on uskomatonta roskaa. Teille käy vielä samoin kuin City-lehdelle. Oikeisiin töihin hakiessa ei sitten aktivisti-maailmanparantaja”toimittajien” kannata mainita Voimaa cv:ssä (tuo viimeinen lause ihan vain vinkkinä poloisten tulevaisuutta ajatellen).

Nimetön

__________

Leveä otsa

Teivo Teivainen, tarvitsen suuren valokuvasi (leveällä otsalla) patologisia Venäjän-vihaajia käsittelevälle nettisivulleni.

Sergey Selyunin, Venäjä

Toimitus vastaa:
Hyvä Sergey, korjaa ensin faktat venäläisessä mediassa, niin lähetämme Teivaisen kuvan sinulle.

__________

Piratebay peiliksi!

Voimalla oli Wikileaks mirroroituna, niin tulipa mieleen, miten olisi nykyisiä sensurointia vastustava Piratebay proxy?

En mikään lakimies ole, mutta ymmärtääkseni Piratebay on kuitenkin ihan sallittu sivusto käyttää, vaikka operaattorit on määrätty sensuroimaan se. Eli proxyn pitäisi olla ihan lakiteknisestikin sallittu. Sensurointi on järjetöntä ja sitä vastaan tulisi taistella. Teillä on siihen resursseja ja voitte näyttää esimerkkiä, ehkäpä muutkin lähtevät taisteluun mukaan. Lähes kuka vain osaa kiertää sensuurin, näin ainakin uskoisin.

Nimetön

Toimitus vastaa:
Hyvä Nimetön, Voimalla on edelleen WikiLeaksin peilipalvelin, mutta emme näe Piratebayn tapausta samanlaisena sananvapauskysymyksenä.

__________

Kustannuspistekin julkaisi Solženitsyniä

Harri Nykäsen juttuun ”Valtavirran imu” (Voima 5–6/12) sisältyy epätarkkuus, joka on syytä oikaista. ”Vankileirien saariston suomennos julkaistiin 1970-luvun alkupuolella Ruotsissa, koska perinteiset suomalaiset kustantamot eivät uskaltaneet julkaista sitä”, Nykänen kirjoitti.

Tuo ei ole koko totuus. Pitää paikkansa, että Solženitsynin alkuaan 1973 ilmestyneen merkkiteoksen ensimmäisen osan julkaisi – suomeksi – ruotsalainen Wahlström & Widstrand.

Mutta saman teoksen toisen ja kolmannen osan julkaisi (1976 ja 1978) tamperelainen kustantamo Kustannuspiste Oy. Sitä veti oman päätyönsä ohessa Aamulehden toimittaja Matti Arjanne.

Jyrki Pietilä

__________

Mainokset eivät saa
dokaamaan

Olen itse yksi noista, joka vastasi JCDecauxin kyselyyn kielteisesti. Väitän, ettei alkoholimainoksilla ole vaikutusta siihen, kuinka paljon alkoholia ostan, mutta sillä voi hyvinkin olla vaikutusta siihen, mitä alkoholia ostan. Vaikutus vain on useimmiten päinvastainen: en siis osta mainostettua alkoholia.

Miksi en? Koska alkoholimainokset ovat järjestään typeriä. Erästä uutuusolutta mainostetaan lauseella ”Clearly not like most beers.” Kysyin panimolta, tarkoittaako tuo mainoslause ettei ko. olut ole juotavaa, kun suurin osa oluista on. En saanut vastausta. En osta kyseistä olutta mutta juon jos tarjoat.

Suurin osa alkoholimainonnasta, joka saa minut kokeilemaan tuotetta on ravintoloiden sisällä.

Lisäksi henkilökunta kertoo uutuuksista joka tapauksessa. Enkä koskaan osta uutta tuotetta kysymättä henkilökunnalta (ja muilta asiakkailta) siitä. Saatan myös marketista ostaa olutta, josta en ole koskaan edes kuullut, vain kokeillakseni millaista se on.

Yllättäen myös suurin osa ystävistäni toimii täsmälleen näin. Eli meitä alkoholin käyttäjiä, jotka viisveisaavat alkoholimainoksista on. Jos JCDecaux olisi kysynyt ’Lisääkö alkoholimainonta alkoholin kulutustasi?” niin olisin myös vastannut kielteisesti.

Topi Linkala

__________

Hyvä Voima!

Kiitos kun vihdoin teitte kasvatusta käsittelevän jutun artikkelissanne ”Lapsi jää aina toiseksi” (Voima 4/2012). Jotakin mätää ja vialla onkin kun jotkut asianajajat ja presidentitkin ovat vaatineet vanhempia vastuuseen. Mitä sekin on, kun lapset ja nuoret yömyöhällä ja pikkutunneilla oleilevat jossakin ties missä ulkona tölkki- ja pulloreppujen, -kassien ja -pussien kanssa?

Vanhemmuuden ja kasvatuksen korvaavat monessa perheessä televisio, dvd:t, gameboyt, playstationit, nintendot, tietokoneet netteineen ja kaikenlaiset video- ja tietokonepelit. Onhan kokonainen sukupolvi huostaanotettu. Kaikesta tästä voisi ja olisi hyvä kirjoittaa enemmänkin. Onkohan moni asia vapaa kasvatus -sukupolven syytä ja vapaa kasvatus siirtyy näemmä sukupolvelta eteenpäin!

Miksi lukijapalaute-palstaa ei voi olla kahta sivua?

Lukija Seinäjoelta

Toimitus vastaa:
Sen pituinen se.

__________

Miksi venäläinen media syö Bäckmanin kädestä?

”Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen yritti toistaa Pussy Riot -ryhmän tempauksen Uspenskin katedraalilla Helsingissä, mutta ortodoksikirkko sulki ovensa, eikä Teivaista ja hänen joukkoaan päästetty sisään”, suomalainen ”ihmisoikeusaktivisti” Johan Bäckman kertoi Interfaxille 7.8. ”Onneksi jotkut olivat varoittaneet pappeja, ja kirkko ehdittiin sulkea. Näin vältyttiin provokaatiolta. Ortodoksikirkot ovat hälytystilassa ympäri Suomea”, Bäckman lisäsi.

On aika selvää, mistä venäläismedian väärät tiedot ovat peräisin. Kannattaa selata muutamaa Venäjän pääjoukkotiedotusvälinettä, niin asia tulee esiin. Sama väärä uutinen on valitettavasti levinnyt Kremlin kontrolloiman median ulkopuolellekin, riippumattomampiin viestimiin, kuten Eho Moskvyyn ja Novaja Gazetaan.

Kenties on jo aika herätä ja lopettaa puheet siitä, miten ”kannattaa unohtaa hullu Johan Bäckman, eikä kiinnittää hänen huomiota”? Vai mitä muuta voi
päätellä valhekampanjasta, jonka kohteeksi Teivainen hiljattain joutui?

On myös kiinnostavaa, että venäläinen REN TV otti yhteyttä Teivaiseen ja pyysi haastattelua, mutta myöhemmin haastattelu peruttiin kanavan johdon vastustuksen vuoksi. Näyttää selvältä, miksi Bäckmanin pääsy venäläiseen median on niin helppoa. Esimerkiksi REN TV:n johto vastustaa Teivaisen totuuden päästämistä eetteriin, koska ”heidän täytyy selvitä” Venäjän mediaoloissa, ja siksi he antavat mieluummin Bäckmanin kertoa versiotaan ”Suomesta fasistisena valtiona”. Määräykset tulevat jostain korkeammalta taholta.

Bäckmania tarvitaan propagandakampanjan moottorina suoltamaan väritettyä totuutta Suomesta ja suomalaisista, eikö vain? Myös Bäckmanin Safka-ryhmän jäsen, entinen pappi Molari, käy blogissaan Teivaisen kimppuun.

Nimimerkki Atamaani Fifissä

Kommentoi Facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *